Jump to content

hvordan få god jord


D.Toft

Recommended Posts

`har tenkt å stappe ett batteri baki sierra`n min snart. og med tanke på jordin, så har jeg da vurdert å finne med en stålplate på 5mm, kappe ut en bitte på 5x3cm, gjenge opp ett hull til å feste jordkabelen i.

så tenkte eg å kappe ut ett passende hull i bagasjen, slik at eg kan føre denne stålbitten ned under bilen, legge meg under og sveise denne fast i rammevangen bak (der bakfanger er skrudd) , og så sviese stålbitten fast i gulvet igjen oppi bagasjen.

 

er dette en god løsning? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Joda bli god nok jording ihvertfall, men blir jo litt som å bruke en 10kvadrat kabel og en kabelsko til 30kvadrat, det går men det hjelper lite og er unødvendig, er bra nok jord om du har korrekt kabelsko som er boltet med bolt/skiver/mutter i karossen....

Link to comment
Share on other sites

ja ser den. skal ha 50mm2 til jord, så det er sakt.

 

liker ikke slike løsninger med gjennomgående bolt og mutter. kommer jo til å irre under kabelskoen til slutt?

bedre å ta litt hardt i enn å "sluntre unna".

for slik jeg ser det, så er rammen det tykkeste på karosseriet, og alle tynnplater er punktet til rammen, og da burde det beste være å finne en den beste plassen for jord, som da jeg ser det, er det i rammen?

 

(sikkert dårlig forklart) men men

Link to comment
Share on other sites

hmm...

tenkte å "slenge" på noe sveisegrunning får sveising da...

 

om man da borrer hull, pusser til bart stål rundt hullet. setter kabelskoen nedpå og strammer til, og så rustbeskyttelse, så vil ikke den krype innunder kabelskoen?

skulle gjort dette i falsen på rammen bak da? der gulvet er festet i rammen?

Link to comment
Share on other sites

har 2 minuskabler framme, 1 som går til motor/ gir, og den andre går ned i batterikassen :P

så eg gidder ikke legge opp enda en kabel framover. for dem gablene framme skal byttes til nyere og tykkere uansett.. så ser ikke vitsen i det.

 

heller da lage ett godt pungt bak i rammen, og så ta jorden til motor/ gir og feste den i rammen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...