Jump to content

Skifte motor i Mondeo


Maarius

Recommended Posts

Motoren i Mondeoen til en jeg kjenner havarerte nylig, en 1.8 liter, som har mista kompresjon på alle 4 sylindre samtidig!

helt merkelig... men vi skal ialfall til og bytte den, har fått tak i en 2.0, og den motoren er jo utseendemessig helt lik.

 

Hvordan er det med ledningsnett og slikt på motoren, er det bare og klipse på, eller er det noen store forskjeller ute og går?

Noe spesielle forskjeller jeg må være klar over?

 

Begge bilene er første type mondeo... 95 modeller.. stasjonsvogn, mens donorbilen er en sedan, der er det vel ingen forskjell uansett.

Link to comment
Share on other sites

Tipper den har fått ventilheng, så ville først prøvd å utbedre problemet ;)

Få den inn i varmen, bytt olje på den, og se om du kan få gang på den :)

 

Og det er ikke bare å bytte over, er en god del forskjeller hva angår motorstyring etc.

Flere som har gjort dette her inne, som sikkert kan fortelle mer om dette :)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Tipper den har fått ventilheng, så ville først prøvd å utbedre problemet ;)

Få den inn i varmen, bytt olje på den, og se om du kan få gang på den :)

 

Og det er ikke bare å bytte over, er en god del forskjeller hva angår motorstyring etc.

Flere som har gjort dette her inne, som sikkert kan fortelle mer om dette :)

 

Ventilheng? Er det noe som kan skje på disse motorene?

 

Den har hatt et problem tidligere.... at på sylinder nr 2 så knakk det av en liten bit av ene ventilen, husker ikke om det var innsug eller utblås ventil, men ialfall, den biten knakk engang, så skifta han ventil, den knakk igjen, og da skifta han topp, så kjørte han en stund til, og da kom plutselig kompresjonen vekk på samme sylinderen igjen, etter dette har han kjørt på 3 sylindre en stund.. hehe... men nå en dag så laga motoren en del skrapelyder, også plutselig stoppa den helt!

Når en kinner den så hører vi at det er kompresjonsløst....hadde på en komptester og det var såvidt 4,5 bar på en sylinder, så gidder ikke legge noe arbeid i den motoren der... er en slik Zetec maskin bare ræva eller? Har virka slik på denna her ialfall

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gjorde dette motorbytte for et par uker siden nå. Motornettet som stod på 2 litern hadde annen plugg imot bilens ledningsnett. Så da flytta jeg bare over ledningsnettet som stod på 1.8 litern. Alt var plug & play!

Bare å sette den i og fyre opp! Gikk som smurt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...