Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sitter å plundrer litt med den originale turbodemperen som sitter på 2wd-motoren. Har fått tak i servicekittet og vil gjerne få den riktig montert slik at den ikke mister den vitale funksjonen den faktisk har, reparere knekte pinnebolter er noe jeg nødig vil gjøre igjen.

Så, her er det som fulgte med i servicekittet, én hylse jeg ikke hadde fra før, to tynne grå skiver med som er litt kon (hadde kun en fra før) og to tykke spesialskiver. Her ser man også forskjellen på de to nevnte spesialskivene, gammel og ny.

cosresto290.jpg

Har lest i workshop-manualen på akkurat dette og bildet nedenfor viser hvordan jeg oppfatter at den skal være montert. Altså, de to spesialskivene skal sitte på hver side av 'festeøret' til turboen, men hvilken vei skal dem og de tynne med kon sitte? Jeg ser også ikke helt hvor den korte hylsa skal være? Og har jeg tenkt riktig mtp. hvordan det skal sitte etter fjæra?

cosresto291.jpg

Håper på svar fra noen som med sikkerhet veit hvordan dette skal fungere :)

Posted (edited)
Sitter å plundrer litt med den originale turbodemperen som sitter på 2wd-motoren. Har fått tak i servicekittet og vil gjerne få den riktig montert slik at den ikke mister den vitale funksjonen den faktisk har, reparere knekte pinnebolter er noe jeg nødig vil gjøre igjen.

Så, her er det som fulgte med i servicekittet, én hylse jeg ikke hadde fra før, to tynne grå skiver med som er litt kon (hadde kun en fra før) og to tykke spesialskiver. Her ser man også forskjellen på de to nevnte spesialskivene, gammel og ny.

cosresto290.jpg

Har lest i workshop-manualen på akkurat dette og bildet nedenfor viser hvordan jeg oppfatter at den skal være montert. Altså, de to spesialskivene skal sitte på hver side av 'festeøret' til turboen, men hvilken vei skal dem og de tynne med kon sitte? Jeg ser også ikke helt hvor den korte hylsa skal være? Og har jeg tenkt riktig mtp. hvordan det skal sitte etter fjæra?

cosresto291.jpg

Håper på svar fra noen som med sikkerhet veit hvordan dette skal fungere :)

Dette husker jeg også plundra med en gang :) Den hylsa der er jeg rimelig sikker på at skal være inni selve festet, der den glideren sitter sånn at denne glir tight fram og tilbake. Litt vanskelig å forklare :P

Slenger med en tegning :)

turbodemper.jpg

Edited by Bjørn_H

88 Sierra Cosworth 2wd

Posted

Ser man det, at jeg ikke tenkte å ta en kikk i cat'en. Når du sier det så sitter det deler igjen av den gamle hylsa i festet, skjønte ikke helt hvorfor den ikke passet med en gang :P Så også nå at skiva som ligger til høyre for fjæra skal på andre sida.

Nå er det bare å finne ut hvordan man skal dra til å stille inn demperen, men tror det sto noe om det i manualen.

Problem løst skulle jeg tro, mange takk for hjelpa :D

Posted

Og her er nærbilde av min... :)

011-RL.jpg

Gi beskjed hvis jeg skal ta flere bilder for deg.

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...