Jump to content

turbo

Recommended Posts

Guest mazdafun
Posted

kunne godt tenke meg litt snurr under panseret på gamle stasjonsvogna.. sett at BRracing selger både singelturbo og twinturbo manifolder.. hvordan blir en V6 med singelturbo? en kompis mente helt bestemt at det blir "skjevt" på en måte og la bare ene siden få turbo.. brukes eksos fra begge sider også på singelturbo? ser det er et par her som kjører xr4x4 turbo.. noen som har noen tips eller bilder å dele?

på forhånd takk

mvh Fredrik

Posted

Ikke no problem med singelturbo på V6. Det er jo billigere. Jeg har kjørt ladetrykk fra 0,5-1.1 bar på min. Med 1,1 er det ca 300 hk. Jeg fikk en til å bygge for meg og han la rør fra innsuget under bilen og opp til turboen på motsatt side. Skal du kjøre bare 0,5 bar trengs ikke alt for mange modifikasjoner, men ved 1,1 bar bør nok motoren forsterkes for at den skal holde på sikt. Tenker spesielt på andre stempler (senke komp) og sterkere toppakning.

Guest mazdafun
Posted

takk for oppløftende svar! men kjører du da eksos fra begge sider, eller bare ene siden? størrelse turbo for å kjøre 0,5-0,7 bar? bensin? kjører du datasprut, eller en enkel variant med extra in-line pumpe, trykkbryter og ekstra dyse? er jo en mfi motor, og er første gang jeg skal pelle på en sånn.. hehe

Posted

Jeg er ikke spesielt dreven på motorer, men vet sånn nogenlunde hvilke deler som er benyttet. Når det gjelder bensin satte vi på Haltech tilleggssprut og to tilleggsdyser. Jeg hadde T03 kompressorhus og et større eksoshus enn på standard Cosworth. Turboen ble bestilt på GIK turbo og var av merket Garrett.

Jeg ble litt usikker når det gjelder eksos, men er ganske bestemt på at den ble kjørt fra begge sider. Ellers er det 3" eksos hele veien bakover.

Posted

Da jeg jobba må Ford så jeg en Capri 2,8i med turbo. Der lå turboen på ene siden, men det gikk rør fra andre siden og inn på turboen også. Det blir sikkert litt skeiv fyllingsgrad siden turboen ligger langt fra ene sia, men neppe så gale at det er et større problem.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Guest rsdan
Posted

skal du skaffe deg hårføner på familie bilen og nå Fredrik? :D

Guest mazdafun
Posted

hehe.. hårføner er tingen vettu!

oki.. da blir det mer forsking.. var forresten redd for å ha tatt oljepumpa på bilen.. ringte ford.. 2500kr takk.. :o men en justering av ventiler og en oljetrykksføler til 44kr gjorde susen! :D

til opplysning selger de også rally oljepumpe på kollevold til 1088kr.. thank u for uoriginalt!

Guest mazdafun
Posted
Da jeg jobba må Ford så jeg en Capri 2,8i med turbo. Der lå turboen på ene siden, men det gikk rør fra andre siden og inn på turboen også. Det blir sikkert litt skeiv fyllingsgrad siden turboen ligger langt fra ene sia, men neppe så gale at det er et større problem.

takker og bukker Leo!

nesten like greit å kjøre twin da kanskje, med to små fønere fra Uno turbo eller no.. :P

men sitter det ikke også en Garret lader på Sierra 1,8TD?? noen med teknisk info på den? eller hva slags lader som kan brukes.. ? tenker ikke mer trykk en 0,3-0,5...

Posted

er det bare så du kan få popoff-lyden du vil montere turbo? :D

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Posted

Prøv å få tak i Cosworth radiator med kjøleviftene samt Cosworth 4x4 Intercooler. Det passer fint til motoren din.

Guest mazdafun
Posted
er det bare så du kan få popoff-lyden du vil montere turbo? :D

så klart!! :P

neida, men vet at Eichberg (eller no sånt rart tysk navn)har singelturbokit til denne motoren.. de lader kun 0,3 bar uten andre modifikasjoner og den gir 230hk/330 nM.. det er en økning på 80hk/100nM, så trenger ikke mer enn det.. :) er tross alt ei stasjonsvogn! hehe