Jump to content

Slark i drivverk + tomgang


Guest HUGO

Recommended Posts

Guest HUGO

Sierraen min har begynt og bli veldig slarkete i drivverket. I lave hastigheter har bilen en tendens til og lagge/nykke fælt og jeg hører at det dunker i drivverket. Tenkte på å få fikset dette. Må alt byttes som regel (drivaksler, kardang, diffrensialen, mm)? Med hjula på bakken og bilen i gir kan jeg vri kardangen minst en halv omdreidning rundt!

 

Når bilen er kald har tomgangen en tendens til og gå opp og ned på turtallet...det varer bare et par minutter også blir den fin Kan dette være kaldstartdyse (eller hva det heter)? Det er en OHC injection motor.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil så er det en stor gummiforing mellom girkasse og mellomaksling, det er nok denne som er utslitt.

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

kanskje det er tomgangsventilen som bør renses litt?

 

Er det gøy å kjøre i kø med bilen din?

Det trenger ikke å være slakk i drivverket. Det kan være foringer og dårlige dempere også, men det kan jo selvfølgelig være utslitte kryss i mellomakselen og den gummikoplingen som sitter mellom mellomakselen og girkassa

Link to comment
Share on other sites

Guest HUGO

Ja det er utrolig morsomt å kjøre i kø! :D Denne gummi koblingen dere prater om har ikke jeg....jeg har sett den på andre biler, men min har den altså ikke. , men som sagt kan jeg vri kardangakselen en halv omdredning rundt med bilen i gir og bakhjula på bakken med brekket på. Mulig den er slitt i krysset i kardangen, men da må vel hele kardangen byttes? Jeg regner med at mellomaksel og kardangaksel er samme tingen?

 

Forringer og støtdempere er bra på kjerra.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange missforståelser når det gjelder kardang. Jeg har oppfattet det slik at noen mener kardangen er differensialen/klokka, mens andre mener det er mellomakselen. Har også hørt folk kalle det som er av drivverk (ikke gir) og drivaksler for kardang.

 

Klarer du ikke å se hvor dødgangen er? Hvis du har slitt kryss i mellomakselen, tar du den bare med til Unikardang og får kryssene du trenger der. Du kan også få dem til å reparere det og avbalansere den, men jeg tror ikke det er nødvendig.

 

Det kan jo hende at det er drivknutene (eller hva det heter) i bakakselen også.

 

Du må nesten bare sjekke det, så ser du hvor dødgangen er.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...