Jump to content

Bilstereo


Guest ChiP^

Recommended Posts

Guest ChiP^

Er ikke noen som vil legge ut bilder

av anlegget de har i bilen?

 

Skal begynne på XR4i'en min og få inn litt høytalere

og slikt. Men siden jeg er ROCKIE og 100% fersk

så trenger jeg ideer og hjelp! :)

 

Slenge gjerne inn litt forståelig info på hva jeg trenger og bør ha.

 

Vil se på bildene for å få inspirasjon :D

 

Takk på forhånd! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hmm..

hva tenker du i for no prisklasse, eller rettere sagt vurdere du og konkurere?

Hvilken lyd er du ute etter?

 

konkurranse to muligheter.

Anlegg til maks 25000 eks. kabler og slikt kun rene komponenter.

 

Anlegg til det du har råd til alt det du ønsker av utstyr altså ubegrenset.

 

I utfordrer dvs. der man begynner og konkurere.

 

Men dersom det er for og ha litt god lyd i bilen så kjøp heller få men gode komponenter.

 

og legg litt i en cd spiller hjertet.

 

Skulle jeg ha kjøpt spiller i dag så hadde det blitt denne dersom jeg ikke skulle ha hatt det beste a det beste men det nærmeste til en ok pris ny.

 

Pioneer DEH-P9600MP

7790,-

Her har du alt en god spiller til konkurranse og privat bruk.kjempemessig førstegangspiller med alle funksjoner innebygget tidskomp delefilter osv.

 

Rockford Fosgate P8004

4x100w 6990,-

4 kanals forsterker til frontsettet.

 

Rockford Fosgate P3002

2x150w 2990,-

2 kanals forsterker til sub.

 

Rockford Fosgate P312D4 Punch serie

Sub.12" 2695,- en god bass som trives i ei lukket kasse på 30l uten element dvs. va 27l når elementet er montert.

 

Infinity Kappa Perfect 6.1

Frontsett 6,5" et av de beste på markedet. 3695,-

 

Sum 21170,- totalt, ergo kan du stille i en klasse som heter utfordrer 25000

 

denne er for rookies. jeg var i klassen utfordrer unlimited i fjor fordi jeg oversteg denne prisen,pris som gjelder for klassifisering er nyprisverdi av alle komponenter.

 

priser er hentet fra bilradiospesialisten.no disse kan variere fra butikk til butikk litt men kjøper du dett hos en butikk burde du få 15% rabatt hvilket er lov før det er sponsing så da blir det jo enda billiger.

 

Nå er jo ikke detta noe facit men et godt råd utfra erfaringer jeg har nå eller fra tidligere og dette funker.

 

Oppsettning ville jeg anbefale slik.

 

sub plassert midt i bilen bak i ei 30l.kasse 27 m. element,vinklet litt mot fronten slik at membran kommer fremover og spolen bakover.

Setter du kassen med membran inn mot seteryggen så husk vandringen slik at den ikke slår i seteryggen klaring på et par tre centimeter.

 

Parralellkople begge spolene inn på forsterkeren som du brokopler.fra 2ch til 1 ch.

 

Frontsettet plassere du så høyt som mulig i dører eller oppe på toppen nærmest vært hjørne av dashbordet og om du klare vinkle disse litt mot deg (løfte de litt i bakant) en enkel løsning er og sjære hull til spolene ned i dashbordet og lage ei foring i mdf eller lignende som vinkler høytalerene i ønsket rettning. dette var da mellomtonene, disse kopler du til rear kanalene på firekanalsforsterken.

 

Diskantene kopler du til frontkanalene også tar du og plassere disse i a stolpedekslet eller dashbordet lengst mot a stolpen eller hjørnet på bilen slik at lydbildet blir breest mulig også vinkle du disse mot deg og litt slik at du kan tenke deg ei linje som krysses midt foran deg ca midt over dasbordet i dashbordets høyde.

 

Delefilterene bruker du ikke bruk de som er i spilleren, samt fademuligheter og dsp til å få effekt mellom diskant og delinger i mellom høye og lave frekvenser til å bli riktig, dette kan det være greit og få hjelp til av en som har justert litt lyd før.

 

og kjøp emma cdn med regelbok slik at du skjønner hva du skal høre etter og hvor, da er det betydelig enklere og skjønne.

www.emmaweb.no

 

Bruk litt tid på installasjon øvrig og gjør dette pent så kommer du langt.

Spilleren kan det lønne seg og forsøke å flytte høyt opp i dashborder der det er klokke eller lign.da får du nemlig et bonuspoeng.

 

Samt ikke spar penger på gode kabler, kjøp skikkelige kabler det har du igjen for da er du bedre sikret for at lyden er like god samt minst mulig støy.

 

Skill høytalerkabler og signal samt strøm.

legg strøm på en side høytaler på den andre og signal i midten.

det funket bra hos meg.

 

og grunnen til at jeg anbefaler 6,5" mellomtoner er fordi at du skal få litt midbass i mindre frontsett er denne borte og de spiller litt renere men man kan ikke få alt og holde kostnadene nede.

 

Men klart noen som kommer til og si at det finnes andre muligheter også dette er bare et forslag, men har hørt bra elementer av bla.focal men har ikke eid det og da vil jeg ikke si om det er det ene eller andre.

 

Men dette er mitt forslag også tar du en tur på konkurranse eller flere neste år, dette er morro.

 

Er det noe du lure på spørr.

Og når du starter lag en tråd på det spennende og se, eller bruk denne.

 

Mvh.

Hugo H :)

Mvh. Hugo H.

 

Ford sierra 2.0l (Type Ludo.)

Ford sierra 1.6l (Type vinterbil racing putt putt !solgt!)

Ford sierra P-100 (kommer til meg snart delvis kanselert dessverre)

Ford sierra sedan doch 1990 mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...