Jump to content

Bilanlegg


Guest ChiP^

Recommended Posts

Guest ChiP^

Jeg skal koble helt nytt anlegg i bilen.

Men er helt blank og får høre at man trenger "sånn ,sånn sånn sånn og sånn"

Hadde noen giddi å forklart meg hva jeg må ha/hva jeg trenger

i bilen for å få god lyd ? (tenker på hva kondensator er osv.. og

hvor mange etc)

 

Til nå har jeg:

2 stk 12" Audiobahn.

2 stk 6*9" Alpine

1 stk Kenwood Forsterker (kun 2 kanals)

1 stk Pioneer spiller

 

Altså.. Burde jeg ha 2 forsterkere eller 1 stor?

Isåfall hva type forsterker anbefaler dere?

Hva mer trenger jeg? :S

 

Jeg har ikke peil så jeg trenger hjelp :D

Skal forresten ha noen fronsett og har bare

ikke kjøpt de enda

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest theend

Gratulere med innkjøp :)

 

basserne MÅ ha forsterker.

6*9 høytalerne burde ha de også, men de kan også kjøres rett fra spilleren.

Fra spilleren trenger du ett sett med signalkabler og en remote/antenne ledning.

Tror Remote ledningen er blå bak på spilleren.

Strøm og jord til forsterker, sikringsholder på strømmen, så nære batteriet så mulig, ta ut sikringen mens du kobler, la den kobles inn sist.

 

Signalkabelen skal ikke gå sammen med strøm, pga forstyrrelser.

 

Skrik ut om det er noe du lurer på ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du så lite peiling, så dra til en lokal bilradio sjappe og spør der, og få de til å finne ut hva du trenger osv og be de tegne opp hvordan du skal gjøre det. Da minsker du risken for at du kobler feil og ødelegger utstyr, eller at ting ikke blir koblet opp rett og du starter enn brann <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest theend

Kondensator er fint å ha, men ville heller prioritert to forsterkere / forsterkere til både høytalere og bassere.

 

Sikkert mange som er uenige med meg nå men ;)

Skal du ha flere forsterkere trenger du en strømsplitter, fra 39 på biltema og oppover.

Burde vel ha en strømsplitter om du skal ha en kondensator, da denne skal parallellkobles med forsterkeren (skal den ikke det).

 

Så det du trenger er det som er listet oven for.

5-6 meter stømkabel, 1 meter jord, 5-6 meter signalkabel, 5-6 meter remote.

5-6 meter høytalerkabel pluss sikringer og kabelsko.

Dette er da ved en forsterker og høytalerne fra spilleren.

 

Skal du ha to forsterkere, pluss på en meter med jord og strøm, en splitter, ett sett til med signalkabler, kutt ned høytalerkablene til 2 meter eller noe slikt.

Remotekabelen kan vel splitter ved forsterkerne..

Var det noe mer da..

Nei, tror ikke det :)

Link to comment
Share on other sites

Guest theend

Du skal ikke ha mye peil på elektriske komponenter for å kunne koble, tro meg.

Se på startsiden.no --> bil --> bilstereo.

Endel av sidene der har guider osv.

Link to comment
Share on other sites

Du skal kunne basic strømkunnskaper da. Nei, har ikke sagt at det er noe problem å koble opp anlegg. Problemet er folk uten kunnskap som kobler opp, har flere ganger vært inne i biler til kamerater og rettet opp koblingsfeil osv.. Saken er at strøm er ikke noe å leke med, og er du ikke sikker på at du gjør det rett, la noen andre gjøre det for deg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Deffer

Hvis du vil ha best mulig lyd må du kople alle høyttalerne til forsterkere... Hva type bil har du?

Personlig foretrekker jeg å ha kun bass og frontsett.. Syns det låter best. Ett bra tips på frontsett kan være pioneer TS-E176C. De spiller utrolig bra. Ellers så har jo Eltek www.dynabel.no0 veldig gode frontsett.

 

Husk å kople fra den negative kabelen fra batteriet før du begynner å kople.

Bruk helst 21mm^2 kabler, både til positiv(+) og negativ(-).

 

Valg av kondensator kommer litt ann på hvor mye effekt du skal drive, men generelt gjelder: 0.5F opptil 500W, 1F opptil 1000W, men selvsagt gjør det jo ingenting å bruke 1F på 300W :D

Link to comment
Share on other sites

Guest ChiP^

Bilen min;

 

Sierra XR4i -85 mod 2,8L :)

 

Jeg kan hente inn det jeg skal koble opp også

ta noen bilder av det jeg har så langt.

Det er ikke så stort. Men det er noe :-)

Link to comment
Share on other sites

hey jeg skriver et langt svar å prøver å få med det meste... for all del godt mulig jeg har glemt noe..... :rolleyes:

 

for å grei lyd i bil er det best å ha ekstern forsterker på alt, for eksempel en firekanals til frontsett og 6x9 og så en monoblokk/tokanals til subbene. har gode erfaringer med de vanlige merkene som rockford power series, kicker osv. men i billigklassen er faktisk den beste jeg har hatt en power acoustic gothic g1800-2, billig og den driver det meste.... boss og lignende anbefaler jeg ikke... :D

 

for å få mest mulig ut av høytalerne burde forsterker ha rms effekt som overstiger rms effekt til høytalerne. ikke maxeffekt men rms(kontinuerlig effekt) vanligvis ca halvparten av oppgitt effekt. dette for å kunne drive de optimalt, det er også lettere å sprenge en høytaler med for lite effekt enn for mye...

 

kondensator kan sammenlignes med et batteri, den lader seg opp med spenningen som den får fra batteriet og gir den videre til forsterkeren mye raskere enn batteriet derfor gir dette en mye jevnere strømforsyning. du trenger ikke en kondensator, men det er bra å ha. husk spesielt på at en kondensator MÅ lades opp over en motstand før den kobles til, hvis ikke er det veldig gode muligheter for at den sprenger eller i allefall blir ødelagt!!! vanligvis er det vanlig å bruke 1 farad per 1000watt maxeffekt.

 

kabler du trenger er:

-strøm til alt( ca 6 meter fra batteri er vanlig alt ettersom hvordan den skjules, tykkelsen avhenger av effekt på forsterker, "vanlig" forsterker holder 21 mm2, kanskje litt overkill men bedre med for tykk enn for tynn)

-signalkabler en til hver forsterker, eventuelt et y-ledd til en firekanaler(biltemas rosa kabel er faktisk brukbar! utrolig men sant... :D )

-remote-kabel til forsterkerene(for å slå den av/på samtidig med spilleren)

-høytalerkabel til alle høytalere, igjen tykkelse er avhengig av effekt "vanlige" bassere minimum 4 mm2, frontsett 1,5 mm2, 6x9 1,5/2,5 mm2.

-sikringsholder og sikring til strømkabler, størrelse se på forsterker og bruk ca samme, ikke sett i sikringen før alt er koblet opp.

-kabelsko til alt, litt skummelt å feste kablene uten, det lett å få kortslutning... ;)

 

du må jo ha kasse til basserne hvis ikke du har det. bilstereobutikker selger jo ferdige kasser men det er ikke mange som har riktig kasse til de forskjellige basserne, men det er ikke så vanskelig å lage en. viktig å følge volumet som er oppgitt i spesifikasjonene til basserne og å tette alle skjøter med sikaflex eller lignende for å få kassa så tett som mulig. det beste å bruke er mdf-plater til kassa, men tykk spon funker fint det også, husk å få tak i vannfast spon, det holder litt bedre på skruene og det er jo en del fukt i bil vanligvis også så....

 

for minst mulig støy burde signal, høytaler og strømkabler gå hver for seg, men vanligvis legges strøm i den ene siden av bilen og signal og høytaler i den andre.

 

hvis høytalerne er nye må de spilles inn, mange forskjellige metoder for dette men den jeg bruker er å spille litt pent de første 10 timene, og så øke gradvis de første 20 timene etterpå.

 

innstilling av forsterker og andre komponenter burde noen som har gjort det før ta seg av... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

For og få best mulig utbytte samt sikre at forsterkeren din jobber riktig så finn ut av hvor mye ohm den maks kan belastes i 2ch og brokoplet til 1 ch.

 

Dersom du har si for eks. 2 elementer og det er en spole i hver og disse er på 4 ohm så vil du ha dersom du parralell kopler disse inn på forsterkeren og den er brokoplet til 1 ch. så belaster du 8 ohm.

 

Men dersom forsterkeren er en 2 x 4 ohm dvs 2 kanaler i 4 ohm så kan du bruke den som en to kanaler med en kanal til hver spole, men dersom denne kan brokoples til 1 x 8 ohm og du parralellkopler disse inn på forsterkeren så vil du sansynligvis få litt mer trøkk.

 

men dersom dette er ei audiobahn, 2 i en kasse så vil jeg tro at elementet har ei spole på 4 ohm så sjekk hvor mye din forsterker takler og kopl riktig så får du ut det beste av det beste som dette anlegget kan gi. :)

Mvh. Hugo H.

 

Ford sierra 2.0l (Type Ludo.)

Ford sierra 1.6l (Type vinterbil racing putt putt !solgt!)

Ford sierra P-100 (kommer til meg snart delvis kanselert dessverre)

Ford sierra sedan doch 1990 mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Dersom du har si for eks. 2 elementer og det er en spole i hver og disse er på 4 ohm så vil du ha dersom du parralell kopler disse inn på forsterkeren og den er brokoplet til 1 ch. så belaster du 8 ohm.

hallå hugo, enten har du regnet feil eller "skriveleif". ;)

 

Dersom man parallel kobler 2 spoler og hver spole er på 4 ohms så blir det 2ohms til sammen (ohms lov)

 

Når en 2 kanaler (feks en stereo forsterker) bro kobles, så vil forsterkerens utgangene "se" på en 4 ohms spole/element som om den var en 2 ohms spole....så en enkel regel er at ved brokobling så skal man halveres impedansen på høytaleren/elementen.

 

ellers er Kenwood ikke kjent for å tåle lave belastninger men jeg ville ha koble subben med begge elemtene i parallel helst i brokobling og prøvd først, en ting du vil merke og det er at forsterkeren blir veldig varm og hvis den greir å dra elementene med passer høyt styrke uten å gå i protection så er det bra, du får en dårligere dempinings faktor ved brokobling og (dårligere kontrol på menbranen) som nevt høyere temp på ampen.

 

Den Audiban båndpasskasa skulle helst kobles med en kanal på hver element/spole siden den vil spille høyere med mindre effekt, dessuten så skal Kenwood ha bra dempnings faktor og det trengs på en båndpasskasse. husk å koble inn lav pass filter for forsterkeren til subben med en øvre frekvens på ca 70-100 Hz (prøv deg fram siden vi ikke vet avstemings frekvensen til subbkassa)

 

Forsterker nr Kenwood nr 2 bruker du til 6x9 som kan du eventuelt koble sammen med (i parallel) med front settet. Frontesettet skal helst ikke ha noe lavere delefrekvens enn 80-110Hz om elementene foran ikke er større enn 5 1/4 tømmer, siden disse vil forvrenge tidligere pga store menbran utsving. IKKE bruk innebygde forsterkeren i spilleren til noen av de, siden den innebygde ampen forvrenger enda tidliger enn alle andre (den er vel på toppen 15-16 "ekte watt") men i Kenwoodene er nok noe over 40-50 watt. Nedre delefrekvens må du prøve deg litt frem men siden du skal ha 6x9 på den så ville jeg prøvd helt ned i 50-70hz, -litt avhengi på hvordan front systemet er. bruk eventuelt en 6dB filter på elementene foran (en bipolar kondis i serie).

 

sikkert glemt noe... :rolleyes:

 

lykke til!! :D

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har si for eks. 2 elementer og det er en spole i hver og disse er på 4 ohm så vil du ha dersom du parralell kopler disse inn på forsterkeren og den er brokoplet til 1 ch. så belaster du 8 ohm.

hallå hugo, enten har du regnet feil eller "skriveleif". ;)

 

Dersom man parallel kobler 2 spoler og hver spole er på 4 ohms så blir det 2ohms til sammen (ohms lov)

 

Når en 2 kanaler (feks en stereo forsterker) bro kobles, så vil forsterkerens utgangene "se" på en 4 ohms spole/element som om den var en 2 ohms spole....så en enkel regel er at ved brokobling så skal man halveres impedansen på høytaleren/elementen.

 

ellers er Kenwood ikke kjent for å tåle lave belastninger men jeg ville ha koble subben med begge elemtene i parallel helst i brokobling og prøvd først, en ting du vil merke og det er at forsterkeren blir veldig varm og hvis den greir å dra elementene med passer høyt styrke uten å gå i protection så er det bra, du får en dårligere dempinings faktor ved brokobling og (dårligere kontrol på menbranen) som nevt høyere temp på ampen.

 

Den Audiban båndpasskasa skulle helst kobles med en kanal på hver element/spole siden den vil spille høyere med mindre effekt, dessuten så skal Kenwood ha bra dempnings faktor og det trengs på en båndpasskasse. husk å koble inn lav pass filter for forsterkeren til subben med en øvre frekvens på ca 70-100 Hz (prøv deg fram siden vi ikke vet avstemings frekvensen til subbkassa)

 

Forsterker nr Kenwood nr 2 bruker du til 6x9 som kan du eventuelt koble sammen med (i parallel) med front settet. Frontesettet skal helst ikke ha noe lavere delefrekvens enn 80-110Hz om elementene foran ikke er større enn 5 1/4 tømmer, siden disse vil forvrenge tidligere pga store menbran utsving. IKKE bruk innebygde forsterkeren i spilleren til noen av de, siden den innebygde ampen forvrenger enda tidliger enn alle andre (den er vel på toppen 15-16 "ekte watt") men i Kenwoodene er nok noe over 40-50 watt. Nedre delefrekvens må du prøve deg litt frem men siden du skal ha 6x9 på den så ville jeg prøvd helt ned i 50-70hz, -litt avhengi på hvordan front systemet er. bruk eventuelt en 6dB filter på elementene foran (en bipolar kondis i serie).

 

sikkert glemt noe... :rolleyes:

 

lykke til!! :D

Skribleleif takk som så det...hehe... B)

Mvh. Hugo H.

 

Ford sierra 2.0l (Type Ludo.)

Ford sierra 1.6l (Type vinterbil racing putt putt !solgt!)

Ford sierra P-100 (kommer til meg snart delvis kanselert dessverre)

Ford sierra sedan doch 1990 mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

joa, det hadde jeg glemt: få helst rørene fra kass til å "blåse" inne i kuppen. Du kan eventuelt fjerne rørene der de sitter og tette det hullet igjen også flytter du rørene til toppen av kassa og disse røra setter du gjennom hattehyllen. Rørene trenger ikke å sitte helt inne i kassen. Det kan stå helt ute inntil nedre kanten av rørene når innerste kanten på spon platen.

 

Om det ikke lar seg gjøre så sørg for å få den siden der rørene er til å blåse bak mot skiltet. eventuelt hvis den skal "blåse" mot setteryggen så må du ha litt avstand imellom og helst det dobbelt av lengden på rørene eller ikke mindre en 8-10 cm. Du får den beste responsen ved å la rørene spille inn i kabinen men om det ikke lar seg gjøre så må du sørge for å ha en eller annen form for åpning til bagasjerommet, som feks å fjerne/lage hull til 6x9".

 

Når du setter inn 6x9" i hattehyllen kan du risikere at trykket fra bassen får disse til å forvrenge og "presser" menbranen så den går fort i stykker..... :-( for å unngå det så må du ha en egen kammer til de eventuelt med ca 5-10liter hver.... så jeg ville helst droppet 6x9" og bare brukt gitteret med den åpning til subb kassa.... MEN self hvis du får tred rørene gjennom hattehyllen så er ikke noe problem! :-) ELLERS ser jeg ikke noe grunn til å gjenta alle de andre rådene som er gitt av andre tidligere! følg de ang montering og "kablering" så du får mest mulig ut av anleget!

 

edit: så gjennom tråden og er ikke sikker om du har 5dørs eller 4 dørs... det jeg skrev gjelder 4dørs! er den 5 dørs så trenger du ikke tenke på det! :ph34r:

 

lykke til! B)

Link to comment
Share on other sites

Guest ChiP^

Oi.. oppdaget,jeg har lagt ut litt teit med bilder..

Jeg har bare 1 forsterker foreløpig.. Skal kjøpe en til..

La bare ut to bilder av den ene jeg har :-)

 

Når det gjelder ant. dører jeg har så har jeg 3 dører :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Når det gjelder ant. dører jeg har så har jeg 3 dører :-)

da blir det samme som 5 dørs...

 

altså bare en amp? :angry: ja,ja... da må du nok koble front og 6x9 på innebygd forsterker... eller kjøp deg en 4 kanaler med innebygd delefilter, gjerne av bra merke...

 

ellers kan du jo kjøpe noe av mine forsterkere: SoundStream Referanse 705s med høyglans polering som akkurat nå er til pynt i hattehyllen med bremselyset rett over... 4x50 watt med 12 volt og 4 ohms... 14,5volt og 4x100watt eller 2x200 i bro og 2ohms belastning med 3 veis delefilter med 24dB steilhet på subben og 12dB på high/mellomtone/mellombass. ellers skal ut skal oxo bytte ut 2kanaler SoundStream ClassA 6.0 og 3.0 og en 4 kanaler Rubicon 404... går over til andre merke... holder til horten om du vil se noe av det. ha forresten en Audio control Equaliser som blir til overs og en 4 bands parametrisk MA-Audio eq med EXT inngang... og subb utgang. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest ChiP^

tenkte å kjøpe en sterkere forsterker ja.. men har noen

andre utgifter som kommer først nå ;)

Men 6*9 er nokså gamle.. så kan bare kjøre

de uten forsterker.. de er ikke satt på enda heller..

Må stive opp plata jeg har eller lage ny først :rolleyes:

 

Sliter med å få strukket + kabalen nå jeg :P

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

;) no problema!!!

 

ang kabelen så er det bare å bore og sorg for å isolere/beskyte kabelen mot den skarpe kanten med en foring. ellers sikafleks eller silikon så det ikke kommer vann inn! og husk Hovedsikring på kabelen!!

 

skal se om jeg har no bilder av bateriet/kabel.

optima

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

enig med deg morty, lukket kasse=SQ...:)

men prøvd deg litt frem hvilken vei bassene skal stå... 8,10,11,12,13,15,18 tømmere?? mange? :D

Link to comment
Share on other sites

Guest ChiP^

Grrr.. ***** sæpe forsterkeren min hadde ryki :-/

 

Noen som vet hva forsterker jeg bør ha ?

til å kjøre:

 

2stk Sub 12" 800W

2stk Alpine 6*9 ?

+ frontset..

 

Må ha litt info osv så jeg vet hva jeg bør anskaffe...

Link to comment
Share on other sites

Grrr.. ***** sæpe forsterkeren min hadde ryki :-/

 

Noen som vet hva forsterker jeg bør ha ?

til å kjøre:

 

2stk Sub 12" 800W

2stk Alpine 6*9 ?

+ frontset..

 

Må ha litt info osv så jeg vet hva jeg bør anskaffe...

beste er nok å gå for 2 forsterkere... en firekanaler og en to/monoblokk. merke kommer jo helt an på hvor mye peng du har tenkt å legge i det... ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...