Jump to content

Kjølevifte starter ikke


Guest FordLife

Recommended Posts

Guest FordLife

Har en Escort 97 1,6 zetec. Nettopp kjøpt bilen så feilen var der når jeg fikk den. Har byttet to sensorer på termostathus og sensor/switch på slange mellom radiator og termostathus, men viften starter ikke. Har tatt av kontakten på sistnevnte og "kortsluttet" denne og da starter viften, så ledningsnettet ser ut til å være i orden. Har kjøpt to stykker av denne switchen med mistanke om at den første var defekt, uten hell. Kjølesystemet er luftet. Står nå helt fast, så om noen har noen tips tas det i mot med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Takk for svar, men hvis det er relè`et som er defekt, skulle vel ikke vifta startet da jeg koblet sammen polene på kontakten til den switchen som skal starte viften, når temperaturen på vannet er høyt nok? Hvor sitter event. dette relè`et, Kverneland Bil(ford forhandler) sa det ikke var noe relè på denne???

Link to comment
Share on other sites

hvis relè er defekt så vil det jo ikke gi no signal når vifte brytern er varm nok. vifte brytern har ikke konstant strøm. den sender bare et 0 eller 1 signal til relè om å slå seg av eller på. det relè vet jeg ikke hvor sitter på disse bilene. tror du bare må følge lednningene. har du googla spm ditt? kanskje noen i england har liknende

Link to comment
Share on other sites

Hvis bryteren på slangen er 2-polet er det bare en dum bryter. Den kortslutter bare mellom pinnene slik du har gjort manuelt.

Da må feilen ligge i bryteren uansett om det er rele eller ikke. (jeg tror ikke det er rele)

 

Jeg ville sjekket om det er irr i kontakten til bryteren. Kanskje det er dårlig kontakt der.

 

På en Escort med AC har jeg sett en bryter med 4 eller 5-polet kontakt. Da er det muligens litt mer avansert opplegg, 2 trinns vifte eller noe. Kanskje rele på disse.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Hvis bryteren på slangen er 2-polet er det bare en dum bryter. Den kortslutter bare mellom pinnene slik du har gjort manuelt.

Da må feilen ligge i bryteren uansett om det er rele eller ikke. (jeg tror ikke det er rele)

 

Jeg ville sjekket om det er irr i kontakten til bryteren. Kanskje det er dårlig kontakt der.

 

På en Escort med AC har jeg sett en bryter med 4 eller 5-polet kontakt. Da er det muligens litt mer avansert opplegg, 2 trinns vifte eller noe. Kanskje rele på disse.

 

Ok, da skal jeg rense kontakten skikkelig, ser faktisk litt irr på den. Takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

kortslutt kontakta til sensoren på kjøleslangen med en kabel bit så finner du fort ut problemet ligger på sensoren eller ikke.

er du i tvil så kan du jo alltids måle med et multi/voltmeter

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

kortslutt kontakta til sensoren på kjøleslangen med en kabel bit så finner du fort ut problemet ligger på sensoren eller ikke.

er du i tvil så kan du jo alltids måle med et multi/voltmeter

 

Jeg har kortsluttet den og da starter vifta, men har også byttet sensoren, 2 ganger og den starter fremdeles ikke. Men hvor mange grader skal til før sensor/switch "åpner seg"? liten vits i å måle den når den er kald vel?

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Pusset polene inne i kontakten som hadde irret, men starter fremdeles ikke, får ta ut sensoren å forsøke måling av den, men kan ikke skjønne at jeg har 3 stk som er defekt :huh:

Link to comment
Share on other sites

Kan hende kontakten er litt slakk eller noe. Husker ikke hvordan denne kontakten ser ut, men det går ofte an å bende litt på kontaktelementene med en liten skrutrekker eller tang.

Det er også en mulighet at motoren faktisk ikke blir varm nok.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Kan hende kontakten er litt slakk eller noe. Husker ikke hvordan denne kontakten ser ut, men det går ofte an å bende litt på kontaktelementene med en liten skrutrekker eller tang.

Det er også en mulighet at motoren faktisk ikke blir varm nok.

 

kontaktene er runde, men etter de har blitt pusset kan det være de har blitt større, skal se om jeg kan få den mer "tight". Motoren koker hvis den står lenge nok.

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Har prøvd litt forskjellig nå, tok ut sensoren og varmet den opp, men ikke noe utslag på ohm meter. Det vil med andre ord si at jeg har 3 stk defekte sensorer hvorav 2 er nye. Kan el. nettet på bilen ødelegge disse sensorene pga. en feil et sted?? vifta starter jo når jeg kobler sammen ledningene. Mulig jeg spør dumt nå:P

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Tror multimeteret mitt er gåent når det gjelder ohm måling, testet det på noe som garantert skulle gitt utslag. Var ute å forsøkte litt igjen, tok i fra hverandre kontakten og pusset polene til kobberet glinset, klemte de også litt sammen så nå sitter den skikkelig på sensoren, men ikke noe respons på vifta.

Forsøkte igjen med å kortslutte kontakten og viften startet med en gang, men da går motoren veldig rart på tomgang, noen som vet hva årsaken til det er?

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende vifta går tungt og bruker mye strøm, dermed belastes dynamoen mer enn vanlig og motoren går tungt. Det kan forklare hvorfor temperaturbryterene evt. ryker.

Sikringen burde gå før bryteren, men det kan hende noen har tullet med den. Jeg er litt usikker på 97-modellen, men tidligere satt sikringen til vifta i en svart boks direkte på batteriet. (Mulig den sitter ved luftfilterboksen (eller var det Mondeo....))

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Sikringen sitter under dash i sikringsboksen, er en 30 amp. Skal kjøpe et nytt multimeter i morgen slik at jeg kan få målt om sensoren åpner seg ved rett temperatur. Takker for alle svar så langt:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest FordLife

Nå har jeg fått testet at føleren for vifta slår inn ved rett temeratur på vannet, la den i en kjele med kokende vann og multimeteret koblet til. Kan feilen være pga luft i kjølesystemet?? for vifta starter ennå ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke så mange muligheter igjen. Du må evt. ha bryteren i kjelen mens den er tilkoblet ledningsnettet for å utelukke alt annet.

 

Hvordan er den tynne slangen som går fra toppen av termostathuset til ekspansjonstanken? Den sitter vel normalt festet over radiatoren.

Jeg går ut fra at du har kjent at den øvre radiatorslangen blir varm.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Tok bilen ut på en kjøretur i dag, og bare etter ca 3 km i 80 sone er det nesten så bilen koker. Er det kanskje noe i kjøle systemet som gjør at vannet sirkulerer dårlig? det kan jo også være svaret på at viften ikke starter, hvis vannet ikke har god "flyt" Så får sette i gang med demontering av hele kjølesystemet og gå over alle komponenter og slanger. Takker for alle svarene :D

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som noe annet er galt her, ja. Hvis den fortsetter å koke tar du snart knekken på toppen.

Har du kjent på radiatorslangen der bryteren sitter? Det pleier å være lett å kjenne at termostaten åpner.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Høres ut som noe annet er galt her, ja. Hvis den fortsetter å koke tar du snart knekken på toppen.

Har du kjent på radiatorslangen der bryteren sitter? Det pleier å være lett å kjenne at termostaten åpner.

 

Ja, slangen blir varm og det kommer varmt vann hvis jeg skrur ut bryteren, men kan være at vannflyten ikke er bra nok? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

Kjørte en ny radiatorrens i dag og byttet slangen hvor føleren til vifta sitter, den hadde en liten lekkasje. Kom til å tenke på i etterkant at ekspansjonstanken for kjølevæske var tom når jeg åpnet panseret i dag tidlig, så da må det være en litt større lekkasje et sted. Kan det være vannpumpa(pakningen) som lekker??

Link to comment
Share on other sites

Guest FordLife

I dag satte jeg en kjele med kokende vann og la føleren oppi, etter en kort stund startet kjølevifta. Har nå konkludert med at vannpumpa må være gåen. Blir å handle inn nytt og samtidig ta reg.reim bytte, når jeg først må ta det i fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...