Jump to content

Sierra Sedan 89 Ohc Deler ØK


bjarte87

Recommended Posts

Hei! Er snart ferdi med å EU godkjenne sierraen min og klar for montering av gromdeler og motoren;-)

 

Men mangler noen deler til etterkontrollen, og var ikkje så lett og få tak i som eg trodde (til litt billige penger)

 

Trenger hvertfall:

 

Org Bakfjører sedan Ohc

Cosworth Bakdempere (evt noen som er stivere en org)

Org Baklyddemper Ohc samme stand bare tett og ok til Eu kontroll

Billi dynamo evt strømregulatoren (sluttrinne eller ka det heter i navn. "børstene")

Olje "fordeler" eller olje T som brukes til oljetrykkslangen opp til turboen

Evt en bunnpanne med retur tillagd, for tidsparing..

 

Skal helst bli klar til slutten av neste mnd, kan legge ut bilder av bilen om int for det på prosjektforum:)

 

Mvh Bjarte Åberge

94110808

Bjarte250@hotmail.com

Edited by bjarte87
Link to comment
Share on other sites

Du skal ha bakfjærer og senkedempere? :P

Sikker på at du ikke skal ha bakdempere og senkefjærer?

 

Men for å være litt seriøs. Børster til dynamoen får du på biltema, t-stykket får du på tess/hydroscand/biltema osv.

Retur tar du enten i bunnpanna, eller i den bakerste blendepluggen på blokka. På eksossiden.

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

Jeg har orginal fjærer bak, bakre lyd demper i bra stand. har også en dynamo liggende. usikker på tilstand men lader hvertfall.

91 Sierra 1uz-fe 5dørs kombi (banebil/prosjekt)

88 Sierra 2.0is turbo sedan (bruksbil)

91 Sierra 2.0clx stasjonsvogn (delebil)

92 Sierra 2.0clx stasjonsvogn (delebil)

75 Escort mk2 (prosjekt)

95 Opel Combo (arbeidsbil)

Link to comment
Share on other sites

Hehe nei skal ikkje bare ha org dempere bak. Vesentlig og STOR forskjell, senkedempere og Orgdempere, Og orgfjører og Senkefjører;-)Og joda greit nok det, men har 9 biler, 2 båter og 3 sykkler. Så MEIR en nok tidsfordriv har eg. Hadde vert fint om eg kunne spart litt tid me å få kjøpt tilpassede deler fra før serru;-) bygd flere turbomotorer en fingrene på begge hender;) Så trenger ikkje veiledning:) Men takker for tips fordeom:)

 

Eg trenger noen dempere som stiver bilen litt og gjør den evt lavere sammen med eit senkefjørsett.

Org fjørene skal ve til eu godkjenninga, og demperene til seinere da eg har alt annet.

 

Men ja int i di fjørene og den potta for ein billige penger:-) sender pm eller sms eg;)

 

Mvh Bjarte

Link to comment
Share on other sites

Hehe nei skal ikkje bare ha org dempere bak. Vesentlig og STOR forskjell, senkedempere og Orgdempere, Og orgfjører og Senkefjører;-)Og joda greit nok det, men har 9 biler, 2 båter og 3 sykkler. Så MEIR en nok tidsfordriv har eg. Hadde vert fint om eg kunne spart litt tid me å få kjøpt tilpassede deler fra før serru;-) bygd flere turbomotorer en fingrene på begge hender;) Så trenger ikkje veiledning:) Men takker for tips fordeom:)

 

Hehe. Men en demper senker ikke, det er det fjæra som gjør :) Da skal du med andre ord ha en stivere demper, og en senkefjær.

Men uansett. Hadde du tatt en kikk i biltema katalogen så hadde du sett det at børster derfra ikke må tilpasses, disse passer rett på dynamoen din såfremt du kjøper til rett dynamo.

Dessuten så er det vel ikke mange OHC-motorer som er levert med turbo, derfor må du nok regne med at noen deler må tilpasses :) Et t-stykke og en slangebit på tess er lettere å få tak i en en gammel oljetilførsel fra en cosworth eller noe lignende.

Er heller ikke mye tilpassning for å få oljereturen i et hull som originalt er i blokka.

Men dette vet du vel om du har bygd et titalls turbomotorer :)

Link to comment
Share on other sites

Jo sant det.. Hørte litt med noe andre, men mener å huske at eg hadde 2 bak som var kortere lenge på en di som står orginalt eller på cosworth.. Men om det var pga stivheten eller pga at det er 4-5 år siden og eg ikkje husker om eg målte lengden eller om den bare blei lavere:p Men org blir vel litt i det "seigeste" laget vist det er noen "jalla" senkefjører som skal på. Bunner jo nedi ved akslerasjon:p Så noe meir en org vil eg hvertfall ha:) Ville liksom ha bilen lav pga demperene ikkje er så lange, og heller ein ekstra ring på fjøren en planlagt( sikkert kravstor her;-p )

Er kappet 1 ring, men fort for eg må ta 2. Varming av fjørene kan eg selv bekrefte kan ve "farli", av erfaring, så det skjer ikkje;-)

 

Og ja tenkte bare om noen hadde liggende tilpasset, som slanger og tilkoblings stykket osv. så eg sparer noen timer arbeid for noen 100 kr er ok for meg:-) Har alt for masse å gjøre og alt for masse biler:( Skulle hatt lokale og en god vennegjeng;-p Men skjer lite på en bondegård og full arbeid osv.

 

Men ja Cosworth bakdempere ville kansje vert tingen da?

 

Mvh Bjarte:-)

Link to comment
Share on other sites

Setter du på noen dempere som er endel kortere enn de som står der originalt så vil bilen bli lavere, ja. Men da vil jo demperen stå konstant i spenn omtrent, og det er sannsynligvis ikke noe fordel i lengden.

Gaz, bilstein, spax og avo er navnet på noen gode dempere, utifra andre på forumet her. Det, kombinert med et senkesett som ikke siger 5-10cm er nok det du burde skaffe deg etter EU-kontroll :)

 

Cosworth-dempere er, såvidt meg bekjent, ikke forskjellige fra vanlig sierra. Forskjellen er fjærene. De er ca 5cm lavere enn vanlige fjærer.

 

Vet hva du mener, men jeg tror ikke det er mange kronene å spare på det. Det du evt. sparer er omtrent den tiden du bruker på å skru en slange på et t-stykke.

Du bruker utaket som er under innsuget, her kobler du på et t-stykke. Den ene kobler du på den originale trykkføleren som opprinnelig står i hullet, og den andre kobler du tilførsel til turboen.

Også finner du det bakerste hullet, nede på blokka og finner en stor nippel som passer på der. Der kobler du returen.

 

Men nå er dette en ønskes kjøpt tråd, så er ikke nødvendig å diskutere løsninger du skal velge/ikke velge. Men som sagt så tror jeg det er like fort for deg å handle slangedeler på din lokale forhandler :)

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Setter du på noen dempere som er endel kortere enn de som står der originalt så vil bilen bli lavere, ja. Men da vil jo demperen stå konstant i spenn omtrent, og det er sannsynligvis ikke noe fordel i lengden.

Gaz, bilstein, spax og avo er navnet på noen gode dempere, utifra andre på forumet her. Det, kombinert med et senkesett som ikke siger 5-10cm er nok det du burde skaffe deg etter EU-kontroll smile.gif

 

Cosworth-dempere er, såvidt meg bekjent, ikke forskjellige fra vanlig sierra. Forskjellen er fjærene. De er ca 5cm lavere enn vanlige fjærer.

 

Vet hva du mener, men jeg tror ikke det er mange kronene å spare på det. Det du evt. sparer er omtrent den tiden du bruker på å skru en slange på et t-stykke.

Du bruker utaket som er under innsuget, her kobler du på et t-stykke. Den ene kobler du på den originale trykkføleren som opprinnelig står i hullet, og den andre kobler du tilførsel til turboen.

Også finner du det bakerste hullet, nede på blokka og finner en stor nippel som passer på der. Der kobler du returen.

 

Men nå er dette en ønskes kjøpt tråd, så er ikke nødvendig å diskutere løsninger du skal velge/ikke velge. Men som sagt så tror jeg det er like fort for deg å handle slangedeler på din lokale forhandler smile.gif

 

Cosworth bakdemper er bra på sierra ja har det på min selv :-) men de er ikke like for nederste bolter er 19 og da 12 mm mot de på org sierra er 17 og 10mm

hullene i bærebroene må borres opp hvis man da ikke bare godtar 2 mm slakk .. det må i tillegg skimses på siden nede på en cosworth demper da den stål foringa der ikke er like bred som vanlig sierra ..

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...