Jump to content

Spørsmål om senking og eksos


haakie

Recommended Posts

Heisann, legger inn et par spørsmål for en kamerat som nettop har kjøpt seg en dønn orginal sierra.

Han trenger noe senk, noen gode (billige?) alternativer dere vet om? helst ikke for myke.. Er det nødvendig med mer enn fjører? Hadde funnet et sett på mekonomen til rundt 2000, noen som har erfaringer med disse?

 

Vil også ha litt gromlyd, hvilke eksosoppsett er og anbefale, som i tilleg ser bra ut? Trenger heller ikke være av dyreste sort.

 

Håper noen tar seg tid til og svare :)

 

-Håkon

695371.jpeg

-Sierra Cosworth 89' 2wd

Link to comment
Share on other sites

senkesett på sierra er veldig lite vitsi for alt du får kjøpt, gjør så bilen henger på ræva etter 1mnd. så da hadde jeg heller kappa de som sitter der, det er billigste og beste måte mener nå jeg.

for og få litt mere lyd hadde jeg bare fjernet den bakerselyddemperen og endten laget ett strakt rør ut bak, eller kjøpt en sånn lyddemper med 4" utløp eller noe og hatt der i stede ;)

- Jeg kjører ikke gammal Ford fordi jeg må, men fordi jeg kan! <3

Link to comment
Share on other sites

DOHC motor? - Hvis det er tilfelle, klem på et powerfilter/konfilter. Gir en grom sugelyd.

 

Har lesjöfors (eller hva det heter) 40mm senk på min. Mener jeg ga rundt 1500,- for ett sett.

 

Bilen skræva godt bak! Negativ camber. Går an å rette opp via cambershims.

Hvis han har tenkt å godkjenne senkesettet, så trenger han 4-hjulskontroll og lysjustering + Tüv papirer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Zetecsierra

Heller røsk ut alt av vekt i den, og kjør med orginale fjærer bak og 1.8 dieselfjærer forran... Da får du alle fordelene med lav bil, bare den er høy og funker på humpete vei også:)

Link to comment
Share on other sites

senkesett på sierra er veldig lite vitsi for alt du får kjøpt, gjør så bilen henger på ræva etter 1mnd. så da hadde jeg heller kappa de som sitter der, det er billigste og beste måte mener nå jeg.

Skremmende å høre. Kappes fjærene uten vett ødelegger man kjøreegenskapene totalt, og man riskierer faktisk at bilen hopper av veien. Det er en grunn til at det er forbudt.

Det finns senkesett som inneholder bakfjærer som ikke er utslitt etter en mnd.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Skremmende å høre. Kappes fjærene uten vett ødelegger man kjøreegenskapene totalt, og man riskierer faktisk at bilen hopper av veien. Det er en grunn til at det er forbudt.

Det finns senkesett som inneholder bakfjærer som ikke er utslitt etter en mnd.

Det er i hvertfall min mening, har hatt lesjöfors selv på en sierra og den hang på ræva etter nja det var kanskje 2 månder det gikk.

så det jeg gjorde da, var og kjøpe fjørere på biltema, dem som er ekstra stive og kappa dem i riktig høyde. MYE bedre, bilen ble også stivere!

- Jeg kjører ikke gammal Ford fordi jeg må, men fordi jeg kan! <3

Link to comment
Share on other sites

Kapping av fjærer er uansett ulovlig, og ikke noe man skal anbefale. Det at fjærene blir ukontrollert stivere, og at de faktisk kan bli så kort at de kan løsne er det som gjør kapping av fjærer farlig. Man ødelegger også geometrien i de, da de har flere soner med ulik stivhet. De fleste som kapper fjærer kombinerer de også med alt for dårlige orginaldempere, som gjør fjærene enda farligere. Jeg har hatt noen skremmende opplevelser med ekstreme kappsenka biler som ikke har vært mine.

Jeg har ett gammelt Apex senkesett liggende. Det har nå vær brukt på 3 biler, der de 2 siste har vært mine. Siste bilen sto fjærene på i over 2 år uten at bakfjærene ble lavere enn de framme. Og jeg kan love at fjærene har fått kjørt seg hardt. Jeg brukte de kombinert med gassdempere av meket KYB.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kapping av fjærer er uansett ulovlig, og ikke noe man skal anbefale. Det at fjærene blir ukontrollert stivere, og at de faktisk kan bli så kort at de kan løsne er det som gjør kapping av fjærer farlig. Man ødelegger også geometrien i de, da de har flere soner med ulik stivhet. De fleste som kapper fjærer kombinerer de også med alt for dårlige orginaldempere, som gjør fjærene enda farligere. Jeg har hatt noen skremmende opplevelser med ekstreme kappsenka biler som ikke har vært mine.

Jeg har ett gammelt Apex senkesett liggende. Det har nå vær brukt på 3 biler, der de 2 siste har vært mine. Siste bilen sto fjærene på i over 2 år uten at bakfjærene ble lavere enn de framme. Og jeg kan love at fjærene har fått kjørt seg hardt. Jeg brukte de kombinert med gassdempere av meket KYB.

ja du vet det vel du ;)

- Jeg kjører ikke gammal Ford fordi jeg må, men fordi jeg kan! <3

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...