Jump to content

Escort går ikke bra enda...litt mer høyttenking trengs


brolle

Recommended Posts

Liten statusrapport fra Escortprosjektet mitt : Den starter altså å går men ikke bra. Jeg har sjekket registret for gud vet hvilken gang og denne gang løsnet kamdrevene og justert slik jeg fikk tips om. Har turnet motoren noen ganger og nå stemmer det perfekt hver gang så jeg antar at det er riktig nå. Har også sjekket at pluggledninger står på rett plass etter merking på coil og har også sjekket at fargene på ledningene til bensindysene stemmer med både skjema og en identisk motor. Den går altså på et vis men "skyter" eller "puffer" litt i eksosen og uten at jeg har prøvd å kjøre er det sikkert kraftløs.

Jeg har sittet å lest litt i skjema til motoren og det er jo to ting som kan være en mulig feil. Det er kamakselsensoren som står ved dyse 4 og når jeg tar den av tror jeg ikke det skjer noe som helst. Så er det veivakselsensor og den vet jeg ikke hvor den er. Hvilken av disse kan gjøre at bilen går så dårlig og vet noen hvor den står? Som sagt så har denne vært forsøkt reparert og masse ledninger er tatt løs så for at jeg vet kan det være at veivakselføleren ikke er tilkoblet. Har også prøvd å ta av pluggledningene en etter en og da går den enda værre så det tyder jo på at den fyrer på alle sylindre iallefall. Begynner å bli litt rådløs så gode tips mottas med takk, jeg skal sjekke de ut etterhvert. Har jo ikke lyst til å skifte deler i vilden sky heller :-)

Link to comment
Share on other sites

Veivakselføleren sitter på fremsiden av blokka og peker inn mot baksiden av svinghjulet. Hvis denne hadde vært frakoblet er jeg rimelig sikker på at motoren ikke hadde startet i det hele tatt.

 

Er du sikker på at du bruker riktig merke på nedre reimhjul? Det er 2 der.

 

Hvis du mener du har kontroll på tenning ville jeg sett etter luftlekkasjer. Disse motorene kan oppføre seg skikkelig ubrukelig når de får falskluft. Den L-formede gummibiten som sitter under coilen og er koblet inn på innsuget er en typisk feil som gi stor luftlekkasje.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute å sjekket litt mer...kamakselføleren er målt og den er 442 ohm og reagerer når metall er i nærheten, så den ser ok ut.

Siste utvikling er nå at den starter, ruser seg litt opp og stopper. Kan da starte på nytt og på samme viset så den kan kanskje tyde på at tenningen ikke får signal fra en føler? Har prøvd å spraye med noe spray rundt omkring og det burde jo påvirke gangen men det skjer ikke. Skal sjekke L-en som står under coilen skal jeg sjekke og likedan veivakselsensoren. Har ikke noe oppgitt verdi på den men jeg skal se hva jeg kan måle.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...