Jump to content

Antenne / Dårlig mottak


JonV

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg har en 2005 C-Max hvor jeg siden jeg fikk bilen i desember har jeg slitti med dårlig mottak.

Radion som satt i var en Blaupunkt Travelpilot EX (Orginal)

 

Jeg har.

Skifta antenne og fot.(Orginal)

Skifta ledning fra taket og ned i radioen (Orginal)

Etter mye om og men fikk jeg ny radio av selgeren, Pioneer F10BT.

 

Men fremdeles er Mottaket dårlig uansett hvor jeg er. (Bor i Oslo)

 

Tenkte så at den gamle antenna fikk støy fra GPS mottageren som sitter i antennefoten på denne bilen som jeg nå ikke bruker, bytta da til ny antenne/fot for å få en standard FM antenne.

 

Fremdeles er det dårlig mottak og det driver meg til det glade vanvid.

 

Nå så har jeg søkt og leita på nett etter mulige feilkilder, Har ettermontert xenon men det er samme om lys er av eller på.

En annen ting jeg fant ut er at Ford sin antenne er på 150 Ohm, men så leser jeg manualen til radioen og der står det anbefalt 75 Ohm.

 

Kan det være slik at jeg bør bytte til en uorginal antenne med 75 Ohm eller har ikke dette noe å si.

 

Den 27 går jeg over til onecall og vil da kjøre radio via iPhone da datatrafikk er gratis ut året.

Men det er jo ingen permanent løsning.

 

Trenger tips her folkens for dette påvirker og Navi delen i radioen da den henter TMC mld for å la meg slippe kø/ulykker.

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Om du har ettermontert xenon ville jeg forsøkt å kutte kretsen som går til balastene dine og sett om det blir bedre da.

 

Xenon kitt kan være grunnen selv om lysene ikke er på. (dette er kunn noe jeg har lest ett par steder på nett og ikke noe jeg skal påstå er kunnskap jeg kan stå inne for)

 

Eller er det veldig overraskende att du får dårlig signal med den bilen, hadde en 2006 mondeo selv og den hadde fantastiske mottaksforhold. Fikk til og med inn NRK MP3 på Gjøvik og det skal strengt tatt ikke være mulig.

 

Bytte av spiller kan i mange tilfeller forverre signalmottaket i forhold til orgnial spiller, men ikke i den grad du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

prøvd antenne med lavere Ohm da?

sliter med d samme på mondeo 05

hadde samme på min 02 mod men ikke så ille som den jeg har nå

så jeg vurderer å prøve med en annen ohm på antenna

har også testa med antenneforsterker, men da ble det bare værre :rolleyes:

Mondeo Ghia X tdci

Sierra 2,9i (donor)

(sierra)P100 (skal bruke deler fra donor)

Link to comment
Share on other sites

En antenneforsterker vil jo bare forsterke støyen.

 

Jeg har snakket med et firma som driver med bilradio.

Teknikeren der sa at om antenna var 150 Ohm så hadde det ikke noe å si om han satte på en antenne med 75 Ohm.

 

Så han mente det lå noe annet i bilen som produserte forstyrelse.

Har satt bilen på time der for test/feilsøking av antenne og håper på det beste.

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...