Jump to content

dohc


Mortenn

Recommended Posts

Kombinert med RS2000hjerne fra escort, konvertering til eec-v sprutet fra scorpioen, eller datasprut, så går det helt fint.

Rs2000 konverteringa finns det en engelsk manual på.

Momentet er ca det samme i 8v og 16v, men 16v har litt mer futt på topp. 16v fra Scorpio har 130hk, og RS2000 150hk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

150 hk i 2,3 dohc 16v ja :), og bare 130 i 2.0 16v.

2,0 16v Scorpio har blant anna forskjellige kammer, innsugsmanifold, eksosanlegg og motorstyring. Men selve grunnmotoren skal være lik. Flere har konvertert til RS2000 motor i Sierra med Scorpio topp, innsug og modifisert eksos, og brukt RS2000 kammer, tenningsanlegg og hjerne.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Scorpio 2,0 16v og 2,3 16v har ikke samme motorstyring som Sierraen, så hjernen passer ikke rett over.

2,3 toppen er jeg sannelig ikke sikker på.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

2,3 og 2,0 16v har samme topp, RS2000 og 2,0 scorpio har samme kammer.

 

Bruker man 8v bunndel, 16v topp og RS2000 hjerne med ledningsnett har man 150hk.

 

Eg holder på med å sette inn en 2,0 16v scorpio motor i min sierra, skall bruke originale motorstyringen fra 8v

og EDIS 4 tennings system.

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

2.3 16v toppen har også større ventiler enn 2L

edit: e hadde feil er samme størrelse på ventilene http://www.fordscorpio.co.uk/engdata2.htm. men prøver å finne data på kammen til rs2000 motoren men finner ikke den, for e tror ikke 2l 16v og rs2000 har samme kammer.

Edited by IceTurbo

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

2l 16v og 2.3l 16v har ikke samme topp nei.. er jo bla forskjellig borring i motorene...

 

Joda, samme topp.

 

2.3 16v toppen har også større ventiler enn 2L

edit: e hadde feil er samme størrelse på ventilene http://www.fordscorpio.co.uk/engdata2.htm. men prøver å finne data på kammen til rs2000 motoren men finner ikke den, for e tror ikke 2l 16v og rs2000 har samme kammer.

 

Samme kammer, men kompresjonen er forskjellig.

 

RS2000 10.3

Scorpio 9.8

Edited by Torgeir B

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

*sukk* ja ser her da :P

 

RS2000 og Scorpio 2,0 har samme kammer vertfall, 2,3 sine er mildere for mer bunn drag pga automat i stv form osv...

 

2,0 16v

http://fordscorpio.co.uk/engdata16v.htm

 

Cylinder head with valve seat inserts

 

Cast mark 20

Upper correction angle (production) inlet/exhaust 15ø/20ø

Lower correction angle (production) inlet/exhaust 30ø/30ø

Valve seat angle 45ø/30ø

Valve seat width. inlet mm 1.17 - 2.02

Valve seat width. exhaust mm 1.34 - 2.19

Valve guide inner Ø (inlet/exhaust valve). standard mm 7.063 - 7.094

Camshaft bearing parent bore ×. (all) mm 26.00 - 26.03

 

2,3 16v

http://fordscorpio.co.uk/engdata2.htm

 

Cylinder head with valve seat inserts*

 

Cast mark 2.3

Upper correction angle. inlet valve (production) ø30

Upper correction angle. exhaust valve (production) ø 30

Valve seat angle ø44.5 - 45.5

Valve seat width. inlet mm 1.18 - 2.02

Valve seat width. exhaust mm 1.35 - 2.19

Lower correction angle. inlet (production) ø75

Lower correction angle. exhaust (production) ø75

Valve stem guide diameter. inlet mm 7.063 - 7.094

Valve stem guide diameter. exhaust mm 7.063 - 7.094

Camshaft bearing parent bore diameter mm 26.00 - 26.03

Edited by Torgeir B

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...