Jump to content

DOHC automat-->manuell


Recommended Posts

Guest mfafa
Posted

Holder på å sette i ny motor i bilen for tiden...

Min Sierra har manuell kasse, men byttemotoren kommer fra en med automatkasse.

 

Leste på et engelsk forum at man må bytte over bunnpanne og innsugsmanifoil. Men trur det er feil! Innsugsmanifoilene ser identiske ut og har likt delenr. (88 WF 9425). Bunnpanna ser også lik ut. Men serienr. er ikke 100% identisk.

 

SNR. bunnpanne:

88WM-6675-SA (manuell)

88WM-6676-SA (automat)

 

Noen med ******** som bekrefte om bunnpannen er identisk?

 

Var uheldig og mistet nye motoren fra en bra høyde og ned i betonggulvet... utrolig nok ble det ingen ytre skader.. imponerende sterk bunnpanne.. men, vil gjerne teste om bunnpanna er lekk før jeg setter i motoren. Tenkte helle på en tynn olje og stå under og se etter lekkasje. Går det ann å helle på dieselolje?? Må finne ut om den er tett eller ikke!

Guest mfafa
Posted

Stolte på fatter og fyllte på diesel i stedet for olje.

etter å ha rista litt på motoren fant jeg dette....

 

nymotor_veiv_lekkasje.jpg

 

Hvor ille er dette?

Guest Pjuker`n
Posted
Stolte på fatter og fyllte på diesel i stedet for olje.

etter å ha rista litt på motoren fant jeg dette....

 

nymotor_veiv_lekkasje.jpg

 

Hvor ille er dette?

 

Ser ut som at det lekker ved simringen rundt veiva?

Denne koster deg ikke mange hundrelappene og er kurrant å bytte..

 

Har også Dohc m/ autoamt i kjerra mi som jeg har planer om å sette manuell i.

 

Har ikke hørt at man trenger bunnpanne..

 

Men du må huske på å manipulere signal til tenningslåsen om at girkassa står i park, med mindre du bytter tenningslås fra en bil med manuell.

Guest Troya
Posted

Manuell og automat kan en bytte om på uten modifikasjoner på motor. Har en kamerat som har gjort dette og bilen går som bare det den. Null problem. Er nok simmer ringen på veiva som lekker som før nevnt. Denna er lett og bytte og koster ikke stort på ford. Kanskje en ide og bytte resten av simmer ringa og?

Posted

På manuell så er gearkassa skrudd i bunnpanna med 2 bolter (helt nede), vet ikke om det er slik på automat.

 

NB! Du må huske å sette inn nålelager i veiva før du setter på manuell kasse.

-11 S-Max 1.6TDCI Titanium
-99 Focus 1.4 5 dørs

x75 Opel Kadett C Coupe 1.2S, x85 Sierra 2.0L,
x95 Renault Laguna, x92 Scorpio Stv, x05 Focus II Stv
x06 S-Max 1.8TDCI Titanium

Guest mfafa
Posted

Takk for svar. Da bytter jeg sim-ring, svinghjulsbolter, tennplugger, tenningskabler, bensinfilter, oljefilter, olje...vurderer ny clutch også. Burde vel ha det, men vet ikke om jeg gidder hvis det er en del igjen på den gamle! Hvor tykt gods bør det være ned til naglene på clutchplata? Er det noe mer jeg bør bytte nå som motoren er ute?? Lager på inngående aksel til girkassa?? Sånne ting?

Guest mfafa
Posted

Klaring på clutchplata når den er ny er 2,5mm. Min er 0,8mm.. må bytte den. De på ford sier folk vanligvis bytter hele clutch sulamitten, ikke bare clutchplata. Men de skal jo ha 2350,-kr! For bare clutchplata tar de 1400,-kr. Burde jeg bytte hele greia? Finnes det uoriginal clutch?

 

Bestilte nytt nålelager som sitter i bakkant av veiva :)

Guest mfafa
Posted

Svinghjulsboltene måtte bestilles fra Tyskland :P Fikk de i dag og de kostet heldigvis bare femtilappen... værre var det med simringen som kom som komplett sett med verktøy og bruksanvisning. 500 riksdaler! Clutchen bare driter jeg i og setter i den som fatter tok ut når han bytta motor i sin Sierra DOHC :rolleyes: 1,0mm igjen på den :ph34r:

Guest Pjuker`n
Posted
Svinghjulsboltene måtte bestilles fra Tyskland :P Fikk de i dag og de kostet heldigvis bare femtilappen... værre var det med simringen som kom som komplett sett med verktøy og bruksanvisning. 500 riksdaler! Clutchen bare driter jeg i og setter i den som fatter tok ut når han bytta motor i sin Sierra DOHC  :rolleyes: 1,0mm igjen på den  :ph34r:

 

Den clutchen holder vel en stund til, men er jo en stor fordel å ta det nå som du først har den ute..

 

Hold oss oppdaterte da. Skal bygge om min doch automat etterhvert også, og da er det greit å kunne spørre noen som har gjort det før.

Guest mfafa
Posted

Jeg bygger riktignok ikke om bilen fra automat-->manuell.

Byttemotoren min kom fra en autolat og må derfor mekkes litt på! :mellow:

  • 2 weeks later...
Guest mfafa
Posted

Nye motoren ser ut til å fungere godt :) Man trenger altså IKKE bytte verken bunnpanne eller innsugsmanifoil ! Bare kjøpe et nytt lager til 150,-kr som man dytter inn i veiva, og sette over svinghjul og clutch. Motoren tikket en del i starten, men det gav seg relativt fort. Tror det er en kjedestrammer til reg.reima ellerno som trenger trykk over tid for å fungere skikkelig.

 

Delene jeg byttet var: svinghjul, svinghjulsbolter, clutchplate, clutchhus, lager i veiv, bakre simring til veiv, tennplugger, fordelerlokk, tennkabler, ledningsnett, toppdeksel, bensinsak, bensinslange, oljefilter, olje biltema 5w-40, vannpumpe, termostat, termostathus, viftereim, blindplugg til innsuget...

 

Svinghjulet og clutchen rengjorde jeg med bremserens før montering. Gjorde en lett oppgreasing av inngående aksel til girkasse før jeg skulle ha inn motoren. Løsnet på de 4 boltene til forstillinga og jekket bilen opp på bukker forran slik at forstillinga hang litt. Stroppet opp girkassa og dro den litt oppover for å møte motoren. Så guidet motoren ned så godt som mulig og få den til å treffe, og slakke opp stroppen på girkassa...så gled det sammen etterhvert. Sprayet forgasserrens i innsug og i tomgangsventil. Sprayet kontaktrens på alle kontakter.

  • 2 weeks later...
Guest Pjuker`n
Posted
Delene jeg byttet var: svinghjul, svinghjulsbolter, clutchplate, clutchhus, lager i veiv, bakre simring til veiv, tennplugger, fordelerlokk, tennkabler, ledningsnett, toppdeksel, bensinsak, bensinslange, oljefilter, olje biltema 5w-40, vannpumpe, termostat, termostathus, viftereim, blindplugg til innsuget...

 

 

Trengte du å bytte at det der bare for å få den til å funke greit med manuell kasse?

 

Skulle vel tro at det holdt med bare dette:? svinghjul, svinghjulsbolter, clutchplate, clutchhus, lager i veiv

Guest mfafa
Posted
Trengte du å bytte at det der bare for å få den til å funke greit med manuell kasse?

 

Skulle vel tro at det holdt med bare dette:? svinghjul, svinghjulsbolter, clutchplate, clutchhus, lager i veiv

Ja, men jeg endte opp med å bytte litt mer :P

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...