Guest mfafa Posted April 7, 2005 Posted April 7, 2005 Holder på å sette i ny motor i bilen for tiden...Min Sierra har manuell kasse, men byttemotoren kommer fra en med automatkasse. Leste på et engelsk forum at man må bytte over bunnpanne og innsugsmanifoil. Men trur det er feil! Innsugsmanifoilene ser identiske ut og har likt delenr. (88 WF 9425). Bunnpanna ser også lik ut. Men serienr. er ikke 100% identisk. SNR. bunnpanne:88WM-6675-SA (manuell)88WM-6676-SA (automat) Noen med ******** som bekrefte om bunnpannen er identisk? Var uheldig og mistet nye motoren fra en bra høyde og ned i betonggulvet... utrolig nok ble det ingen ytre skader.. imponerende sterk bunnpanne.. men, vil gjerne teste om bunnpanna er lekk før jeg setter i motoren. Tenkte helle på en tynn olje og stå under og se etter lekkasje. Går det ann å helle på dieselolje?? Må finne ut om den er tett eller ikke!
Guest mfafa Posted April 7, 2005 Posted April 7, 2005 Stolte på fatter og fyllte på diesel i stedet for olje.etter å ha rista litt på motoren fant jeg dette.... Hvor ille er dette?
Guest Pjuker`n Posted April 8, 2005 Posted April 8, 2005 Stolte på fatter og fyllte på diesel i stedet for olje.etter å ha rista litt på motoren fant jeg dette.... Hvor ille er dette?<{POST_SNAPBACK}> Ser ut som at det lekker ved simringen rundt veiva?Denne koster deg ikke mange hundrelappene og er kurrant å bytte.. Har også Dohc m/ autoamt i kjerra mi som jeg har planer om å sette manuell i. Har ikke hørt at man trenger bunnpanne.. Men du må huske på å manipulere signal til tenningslåsen om at girkassa står i park, med mindre du bytter tenningslås fra en bil med manuell.
Guest Troya Posted April 8, 2005 Posted April 8, 2005 Manuell og automat kan en bytte om på uten modifikasjoner på motor. Har en kamerat som har gjort dette og bilen går som bare det den. Null problem. Er nok simmer ringen på veiva som lekker som før nevnt. Denna er lett og bytte og koster ikke stort på ford. Kanskje en ide og bytte resten av simmer ringa og?
to-vid Posted April 8, 2005 Posted April 8, 2005 På manuell så er gearkassa skrudd i bunnpanna med 2 bolter (helt nede), vet ikke om det er slik på automat. NB! Du må huske å sette inn nålelager i veiva før du setter på manuell kasse. -11 S-Max 1.6TDCI Titanium-99 Focus 1.4 5 dørsx75 Opel Kadett C Coupe 1.2S, x85 Sierra 2.0L,x95 Renault Laguna, x92 Scorpio Stv, x05 Focus II Stvx06 S-Max 1.8TDCI Titanium
morty999 Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 den er skrudd med 4 bolter i bunnpanna takk men husk nålelageret i bakant på veiva.....
Guest mfafa Posted April 17, 2005 Posted April 17, 2005 Takk for svar. Da bytter jeg sim-ring, svinghjulsbolter, tennplugger, tenningskabler, bensinfilter, oljefilter, olje...vurderer ny clutch også. Burde vel ha det, men vet ikke om jeg gidder hvis det er en del igjen på den gamle! Hvor tykt gods bør det være ned til naglene på clutchplata? Er det noe mer jeg bør bytte nå som motoren er ute?? Lager på inngående aksel til girkassa?? Sånne ting?
Guest mfafa Posted April 18, 2005 Posted April 18, 2005 Klaring på clutchplata når den er ny er 2,5mm. Min er 0,8mm.. må bytte den. De på ford sier folk vanligvis bytter hele clutch sulamitten, ikke bare clutchplata. Men de skal jo ha 2350,-kr! For bare clutchplata tar de 1400,-kr. Burde jeg bytte hele greia? Finnes det uoriginal clutch? Bestilte nytt nålelager som sitter i bakkant av veiva
Guest mfafa Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Svinghjulsboltene måtte bestilles fra Tyskland Fikk de i dag og de kostet heldigvis bare femtilappen... værre var det med simringen som kom som komplett sett med verktøy og bruksanvisning. 500 riksdaler! Clutchen bare driter jeg i og setter i den som fatter tok ut når han bytta motor i sin Sierra DOHC 1,0mm igjen på den
Guest Pjuker`n Posted April 26, 2005 Posted April 26, 2005 Svinghjulsboltene måtte bestilles fra Tyskland Fikk de i dag og de kostet heldigvis bare femtilappen... værre var det med simringen som kom som komplett sett med verktøy og bruksanvisning. 500 riksdaler! Clutchen bare driter jeg i og setter i den som fatter tok ut når han bytta motor i sin Sierra DOHC 1,0mm igjen på den <{POST_SNAPBACK}> Den clutchen holder vel en stund til, men er jo en stor fordel å ta det nå som du først har den ute.. Hold oss oppdaterte da. Skal bygge om min doch automat etterhvert også, og da er det greit å kunne spørre noen som har gjort det før.
Guest mfafa Posted April 26, 2005 Posted April 26, 2005 Jeg bygger riktignok ikke om bilen fra automat-->manuell.Byttemotoren min kom fra en autolat og må derfor mekkes litt på!
Guest mfafa Posted May 5, 2005 Posted May 5, 2005 Nye motoren ser ut til å fungere godt Man trenger altså IKKE bytte verken bunnpanne eller innsugsmanifoil ! Bare kjøpe et nytt lager til 150,-kr som man dytter inn i veiva, og sette over svinghjul og clutch. Motoren tikket en del i starten, men det gav seg relativt fort. Tror det er en kjedestrammer til reg.reima ellerno som trenger trykk over tid for å fungere skikkelig. Delene jeg byttet var: svinghjul, svinghjulsbolter, clutchplate, clutchhus, lager i veiv, bakre simring til veiv, tennplugger, fordelerlokk, tennkabler, ledningsnett, toppdeksel, bensinsak, bensinslange, oljefilter, olje biltema 5w-40, vannpumpe, termostat, termostathus, viftereim, blindplugg til innsuget... Svinghjulet og clutchen rengjorde jeg med bremserens før montering. Gjorde en lett oppgreasing av inngående aksel til girkasse før jeg skulle ha inn motoren. Løsnet på de 4 boltene til forstillinga og jekket bilen opp på bukker forran slik at forstillinga hang litt. Stroppet opp girkassa og dro den litt oppover for å møte motoren. Så guidet motoren ned så godt som mulig og få den til å treffe, og slakke opp stroppen på girkassa...så gled det sammen etterhvert. Sprayet forgasserrens i innsug og i tomgangsventil. Sprayet kontaktrens på alle kontakter.
Guest Pjuker`n Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 Delene jeg byttet var: svinghjul, svinghjulsbolter, clutchplate, clutchhus, lager i veiv, bakre simring til veiv, tennplugger, fordelerlokk, tennkabler, ledningsnett, toppdeksel, bensinsak, bensinslange, oljefilter, olje biltema 5w-40, vannpumpe, termostat, termostathus, viftereim, blindplugg til innsuget... <{POST_SNAPBACK}> Trengte du å bytte at det der bare for å få den til å funke greit med manuell kasse? Skulle vel tro at det holdt med bare dette:? svinghjul, svinghjulsbolter, clutchplate, clutchhus, lager i veiv
Guest mfafa Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 Trengte du å bytte at det der bare for å få den til å funke greit med manuell kasse? Skulle vel tro at det holdt med bare dette:? svinghjul, svinghjulsbolter, clutchplate, clutchhus, lager i veiv<{POST_SNAPBACK}>Ja, men jeg endte opp med å bytte litt mer
Recommended Posts