Jump to content

Felger/Dekk


JonV

Recommended Posts

Jeg har nå valgt meg ut et sett med 19" som jeg skal ha.

 

Men så ser jeg at impress på felgene er ET42 min bil en Focus C-Max har orginalt ET52,5

 

Jeg antar at felgene vil passe på bilen men jeg vil jo her havne på bomtur om jeg skulle havne i teknisk.

Er ikke impress +- 7,5 totalt 15 på begge sider ?

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Hva skal jeg da bekymre meg over ?

 

I vognkortet er det oppgitt 18" så da er jo 19" godkjent.

Da kan du bekymre deg over at 19" ikke er godkjent siden det ikke står i vognkortet ;) Flere importører/merker burde lære av BMW og få med flere alternative dimensjoner orginalt i vognkort.

Vet en bruker her på forumet ikke fikk godkjent sin bil med 19" uten dokumentasjon på hjul.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke dette en fasit, men jeg ble stoppet i teknisk og det eneste de brydde seg om var om rulleomkretsen stemte i forhold til standard. 16 vs 18toms.

Eneste alternative dim i vognkortet er vel 15 stål mener jeg..

 

Men jeg ble stoppet for noen år siden med den forrige bilen, og da måtte jeg plutselig fremlegge dokumenter på felgene. SuperDekk hadde aldri vært borti det før og papirer på felgene fantes ikke. Viste bilen med stålfelger, og skrudde tilbake felgene dagen etter.

Dette var 18toms, 15toms i vognkortet. Så er alt etter hvilken inkompetent tosk du møter..

Link to comment
Share on other sites

du kan montere så store eller små hjul du vil bare ruleomktretsen er innenfor +/-5 prosent og sporvidda ikke forandres mere en +/- 15 mm totalt åltså 7,5 mm på hver side vis du holder deg innen for dette så trengs ingen godkjening i vognkort

Link to comment
Share on other sites

du kan montere så store eller små hjul du vil bare ruleomktretsen er innenfor +/-5 prosent og sporvidda ikke forandres mere en +/- 15 mm totalt åltså 7,5 mm på hver side vis du holder deg innen for dette så trengs ingen godkjening i vognkort

Mange som sier det, men hjelper lite når du står på trafikkstasjonen eller har blitt stoppet på utekontroll og de krever dokumentasjon... ;)

Link to comment
Share on other sites

de kan ikke kreve det dette tår i kjøretøy forskriftene og er norsk lov dermed må også politi og biltilsyn følge dette men er desverre altfor mange av de som ikke kan jobben sin

men er jo veldig greit og få det i vognkortet så slipper man alt tullet

Link to comment
Share on other sites

I vognkortet idag står det

205/55R16 er fasit 0% avvik fra rulleomkrets

225/45R17 0,41% avvik

225/40R18 0,84% avvik

235/35R19 2,36% avvik

 

Så med 235/35R19 har jeg kun 2,36% avvik i rulleomkrets som er godt innenfor 5%

 

Inpress er jeg mest spent på da.

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...