Akselander Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 (edited) Ja, nå har jeg altså tatt på meg jobben å skifte reg-reim på en 95' Peugeot 306 1.9 Diesel for en kollega av meg. Noen som har vært borti Peugeot av denne typen før?Noe "ufattelige" greier en må regne med å støte på underveis? Disse Franske bilene har vel et rykte på seg mtp 'spesialverktøy' for relativt simple jobber.. Kollegaen hadde fått prisoverslag på 9000,- for jobben hos et verksted av ymse slag, syntes det virket litt vel perverst, så tilbydde meg å hjelpe han. Har forøvrig aldri gjort denne typen jobb på en tverrstilt motor før, men er klar over at motorfeste ++ må frigjøres, lurer bare på om det er noen andre uforutsette rariteter en kan havne oppi med akkurat disse bilene.. Fant ut at man kan låse alt av reimhjul med bolter for å holde timinga på plass, det var jo et kurrant patent.. Edited July 11, 2011 by Sir. Aleksander '87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90) '83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)
lowman Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Ja, nå har jeg altså tatt på meg jobben å skifte reg-reim på en 95' Peugeot 306 1.9 Diesel for en kollega av meg. Noen som har vært borti Peugeot av denne typen før?Noe "ufattelige" greier en må regne med å støte på underveis? Disse Franske bilene har vel et rykte på seg mtp 'spesialverktøy' for relativt simple jobber.. Kollegaen hadde fått prisoverslag på 9000,- for jobben hos et verksted av ymse slag, syntes det virket litt vel perverst, så tilbydde meg å hjelpe han. Har forøvrig aldri gjort denne typen jobb på en tverrstilt motor før, men er klar over at motorfeste ++ må frigjøres, lurer bare på om det er noen andre uforutsette rariteter en kan havne oppi med akkurat disse bilene.. Fant ut at man kan låse alt av reimhjul med bolter for å holde timinga på plass, det var jo et kurrant patent.. tror ikke det skal være noe spesielt behov for spesial verktøy.mulig det er for låsing av veiv og kam og pumpe,men det klarer man seg ofte uten ved og merke nøye sine egne merker på forhånd før man tar av gamle reima.
Akselander Posted July 11, 2011 Author Posted July 11, 2011 tror ikke det skal være noe spesielt behov for spesial verktøy.mulig det er for låsing av veiv og kam og pumpe,men det klarer man seg ofte uten ved og merke nøye sine egne merker på forhånd før man tar av gamle reima. Japp, det er det boltene skal være til.. Men greit patent mtp hvor satans trangt og uoversiktelig det så ut nedi der..Rykter sier at det skal være noe særegent med den jobben på de bilene angående verktøy, men finner vel ut av det.. Fatter ikke hvorfor de skal ha 2 strammerhjul dog.. oO Hva er vitsen å lage noe slikt..? '87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90) '83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)
a.nilsen Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Er det samme motoren som i Partner tru? Isåfall er det reim både foran og bak. En i front, veiv, strammehjul og kam. Og en i bakkant med kam, strammehjul og dieselpumpe. Var lettvint det iallefall. Lagde bare egne merker og tok en om gangen. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
lowman Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Fatter ikke hvorfor de skal ha 2 strammerhjul dog.. oO Hva er vitsen å lage noe slikt..? hehe det er fransk må du huske:)
Torgeir B Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Samme motor som sitter i alle Peugeot og citroen 1,9 D\TDGanske så vanlig rett fram skruing egentlig, men kan være ***** trangt å komme til 86 3dr IS
Siggy1 Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 Samme motor som sitter i alle Peugeot og citroen 1,9 D\TDGanske så vanlig rett fram skruing egentlig, men kan være ***** trangt å komme til Holder på med samme jobb på 307 2003 modell eller ka det er.Her er det spesial verktøy for å låse kamdreva og svinghjulet, siste er eit hull over drivakslingen høgre side for å låse av der.Fins dette å få kjøpt rundt om? Ca på merkene holder ikkje, spes veiva der eg overhodet ikkje ser, bare kommer til å føler med eine tommelen Fiesta XR2 86 mod SolgtMondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyrDucati 999s 03 mod med R motor Ducati 999s 05 bane Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now