Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei.

Er helt newbie her på Ford forum, legger egentlig ut en tråd her pga min samboers bil. Hun eier en "skjønn, liten" Ford focus 5 dørs, 1,6 tdci, 2006 modell, som er pantersvart. Bilen ble kjøpt som demomodell fra kverneland i bergen for noen år siden. Full MS design kit ( james bond styling kalte selgeren det ), hvor takspoileren er byttet til ST typen. Har det meste av utstyr ( automatisk klimaanlegg, elektriske vinduer, regnsensor osv. ) Eneste den ikke har er gode seter.( Noen som har noen ST recaro seter til salgs ? ) =P

Uansett, Grunnen til at jeg legger ut en tråd er er nå i det siste har vi begynte å høre en ulyd fra klimaanlegget, som ikke har vært der før. Det høres ut som en slags, metalisk hvifte hvese/hvirre lyd som blir mer intens jo lenger en kjører med a/c'en på. Utvikler seg nesten til en slags høy "pipe" lyd hvis jeg kan kalle det. Slår jeg av a/c eller hele hvifteanlegget forsvinner lyden. Lyden er og økende hvis jeg ruser motoren, så den følger turtall. PÅ med a/c, 5 sek så begynner lyden ( hvirre lyd fra hvifte anlegget ) , av med a/c'en forsvinnerden. Blir gal av sånt.

Dynamoen og reim er byttet , men det var ifjor for ca. 8-9 måneder siden. Lurer på om klimakompressoren tar kvelden men har snakket med en mekaniker på mathiesen, og han tror ikke det er den og klør seg like mye i hodet for lyden.

Noen som har vært borti dette ? alle erfaringer og tips settes MEGET stor pris på. Har søkt opp og ned i mente på all slags forumer på nettet på lignende problemer, men ikke fått noe ut av det, nå henvender jeg meg direkte til ford gutta. =)

Har ikke lyst til å spandere julebordet til mathiesen med timer på feilsøking og delebytte på noe de ikke selv har en snøring på hva det kan være. DET har jeg gjort nok av på min egen bil. ( bytting av deler de tror det kan være, men så var det ikke det alikevel ) .

På forhånd, Takk takk.

Mvh Anders L.

Edited by Botev12
Posted (edited)

ville tatt en AC servis med sjekk av mengden av kjøle medie - høres ut som "dysen" som fordamper mediet sliter .

Passer med 5 sek før den kommer - det er den tiden komp bruker for og få opp trykket i systemet ....

Edited by bige
Posted

Stemmer! Hvis jeg trykker på A/C knappen så den er off, men hviften blåser fortsatt luft er lyden vekke.

Lyden kommer kun når A/C er på eller auto.

Har vært inne på tanken med en klima service, men ford mekanikeren mente det hadde ikke noe å si om det var lite gass for lyden/lyder.

han anbefalte å bytte clutchen på kompressore, som en start for å se om det kunne være problemet.

Posted

Iom at det følger turtallet så må det jo være noe som går rundt. Om det er clutchen eller kompressoren eller om det er et annet hjul på samme reima er vanskelig å si. Når ac kobler inn blir det jo sterkere belastning på både reim og andre hjul. 2006 modell har vel fortsatt strammehjul, så jeg tror jeg ville demontert reima og kontrollert alle reimhjul, og da spes strammehjulet

Over til fienden...

Posted

Stemmer! Hvis jeg trykker på A/C knappen så den er off, men hviften blåser fortsatt luft er lyden vekke.

Lyden kommer kun når A/C er på eller auto.

Har vært inne på tanken med en klima service, men ford mekanikeren mente det hadde ikke noe å si om det var lite gass for lyden/lyder.

han anbefalte å bytte clutchen på kompressore, som en start for å se om det kunne være problemet.

reis til en som har greie på dette - håper du er klarover time prisen og prisen på clutchen :cool2: