Jump to content

Bygge om til servo på sierra 1986 kombi


Forden

Recommended Posts

Hei!

 

Får noen dager siden kjøpte jeg meg en 1986 modell sierra 5 dørs kombi. :)

 

Og det er ikke servo på den, noe jeg veldig gjerne vil ha. Sliter litt med parkering og sånt.

 

Så hvilken deler trenger jeg får å kunne få meg servo? nevn alle delene, og gjerne om det er vanskelig eller enkelt. :)

 

Og hvis du har delene, så bare rop ut :)

Link to comment
Share on other sites

Det er rimelig enkelt å montere i grunn. Du trenger selvsagt ny tannstang, med rattaskelbiten opp mot torpedovegg. Servopumpe med festebrakett for pumpe og dynamo. Oljebeholderen ligger i pumpa på denne utgaven. Så klart alt av slanger trenger du. 2spors reimhjul på veiv og vannpumpe. Gul kjølevifte om du ikke har det, pga det blir for trangt med ei vanlig rød ei. Reimene er ganske lange med denne kombinasjonen, så det er mulig at du må kjøpe orginal reimer. Ca 1 liter med ATF olje. Når du først har løs rattaksel så kan du like godt skifte rattakselforinga om det er slakke i den.

Forstillingskontroll er anbefalt etterpå.

Se i deler til salgs forumet om det kanskje er noen som har til salgs. Eventuelt meld deg inn slik at du kan lage annonse :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takk for et vel utfyllt svar :)

 

hvor mye koster delene sånn ca? 2 spors reimhjul og gul kjølevifte hørtes værst ut for meg :) kan ikke si jeg har peiling på det enda.

 

Men vifta mi er rød. så da blir det vel mye og dyrt arbeid?

Link to comment
Share on other sites

har en servo til bilen din, har stått på en sierra v6 , så jeg vet ikke hvordan det passer med slange lengder og pumpe feste hvis du har 4syl motor ?

Kan få det for 1000- + frakt ;)

 

Nb, jeg har ikke de nevnte reimhjul til veiv og vannpumpe

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Det er rimelig enkelt å montere i grunn. Du trenger selvsagt ny tannstang, med rattaskelbiten opp mot torpedovegg. Servopumpe med festebrakett for pumpe og dynamo. Oljebeholderen ligger i pumpa på denne utgaven. Så klart alt av slanger trenger du. 2spors reimhjul på veiv og vannpumpe. Gul kjølevifte om du ikke har det, pga det blir for trangt med ei vanlig rød ei.

 

Jeg har montert servo på min 2.0 gasser. Kan ikke si at jeg har hatt noe problem med og bruke den lille røde vifta. Men et problem jeg har sliti med er at reimhjulet på servopumpa står for langt tilbake og sliter reimer som fy. Har prøvd og bygge opp med skiver bak, det har hjulpet litt men sliter reimer enda

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

Om du har den ganske uvanlige tynne røde vifta så går det fint. Om du har den vanligste typen rød vifte i lag med dobbelreimhjul så blir det heller dårlig med plass til verktøy om du noen gang skal løsne vifta igjen. Den gule vifta kommer mao litt lenger fram i motorrommet.

Rart at du plages med at reimene sporer skjeivt. Er det kanskje noen komponenter som er skjeiv? Dynamo går også an å montere feil slik at reimene sporer feil. Man må derfor bruke 2 skruer for å feste dynamo, og ikke en lang gjennomgangsbolt slik som på den andre typen dynamofeste.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det bare er best og komme over en komplett delebil før jeg begir meg ut på dette :)

 

Så da har jeg hvertfall alt jeg trenger :)

 

Kan noen svare på hvordan jeg får av antenna? den er kappet av. Og jeg får av mutteren. men skjønner ikke noe mere av hvordan jeg tar den av.. Utvdenig altså

Link to comment
Share on other sites

Om du har den ganske uvanlige tynne røde vifta så går det fint. Om du har den vanligste typen rød vifte i lag med dobbelreimhjul så blir det heller dårlig med plass til verktøy om du noen gang skal løsne vifta igjen. Den gule vifta kommer mao litt lenger fram i motorrommet.

Rart at du plages med at reimene sporer skjeivt. Er det kanskje noen komponenter som er skjeiv? Dynamo går også an å montere feil slik at reimene sporer feil. Man må derfor bruke 2 skruer for å feste dynamo, og ikke en lang gjennomgangsbolt slik som på den andre typen dynamofeste.

 

Dynoamo er festet med to bolter i underkant, så tror ikke det er der problemet ligger. Men når man "sikter" på reima fra siden kan man se at den går skeivt ved pumpa. En ting jeg også hadde problemer med var og finne en reim som passet, de som sitter på OHC motorer orginalt servo er for korte.

 

Men har en bekjent som konverterte til servo uten problemer overhode, fra bil med gasser.

 

Men nå skal ikke jeg skremme TS helt vekk fra og bytte til Servo:P

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ivertfall si at jeg ikke har opplevd det problemet med at reimene sporer skjeivt. Så har i grunn ikke hatt noen problemer jeg heller :) Men reimene er litt spesiell ja, og derfor fikkjeg kunn takt i de på Ford.

Enklest er det jo såklart å hente alt fra en donorbil :) Ett tips er at eldre Scorpio har nesten identiske deler som Sierra :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...