Jump to content

Bråk, kneppelysder i forstilling


Ru John

Recommended Posts

Ja, nå har jeg skiftet det som går å skifte i forstillingen på min ford mondeo mk3 2001 mod.

Bærebruer på begge sider, stab.satg begge sider og dempere begge sider, men jeg har fått en forferdig klakkelyd ved kjoring i dumper og ved hard oppbremsing, akkurat som noe er løst, jeg har sjekket over og strammet alt på nytt så lurer på om kanskje drivakslingen har glidd ut inne i manskjetten og hjullager hoppet av, men er usikker på hva det kan være, det er en skikkelig kneppelyd og akkurat som noe er løst i det jeg kjører over feks fartsdumper.

 

På den ene sden skled faktisk drivleddet ut så jeg måtte ta av mansjetten å sette på kulelagerene igjen, men av å ha gjort den feil å den ene siden innbiller jeg meg at det ikke har skjedd på andre siden,....noen som har noen tips????????????

Bilen funker helt fint på vanlige veier og det er ikke noe bråk når jeg svinger.

I samme slengen skiftet jeg også stabstag og dempere bak, det var litt av en jobb inntil jeg fant ut at jeg kunne senke ned bakaakslingen sor å komme til skruene på toppen av demperene.

 

Det knepper så stygt i dumper og i oppbremsing så jeg er nesten redd for å kjøre bilen,...tips mottas med takk,...haster

Mvh

2001 mod. Ford Mondeo 2.0 bensin, trendutgave.

2008 mod. Ford S-max 2.0 tdci titanium

2006 mod. VW transporter 2.5 tdi

Ru John

Link to comment
Share on other sites

Når du byttet stabstagene fikk du festet de ordentlig? Jeg opplevde at ene mutteren ikke var helt på plass og da ble det mye bråk og klunking. Andre ting er jo endeleddene somkan gi litt lyd hvis de er veldig slarkete, men det burde du merket når du holdt på der forran.

Ellers er det jo mulig at det er en fjør som har tatt kvelden, det skjedde med meg sånn over natten. Fjørbeinslagrene kan vel også slarke litt, men det burde du også merket når du hadde alt i deler. Kan du ha montert noe feil?

Er du også 100% sikker på at alle boltene ble trukket til tilstrekkelig? Jeg måtte gå over mine bolter etter at jeg hadde skiftet bærearmer, den ene bolten forran på bærearmen var ikke helt trukket til alikevel. Det ga litt slark i styringen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

tusen hjertelig takk for god hjelp.

 

Jeg reiste til Ford i dag da de har sånn gratis sjekk av bilen din som gjøres mens du venter, riktig som en del av Dere flinke folka sier, stabstaget på den ene siden var ikke skrudd skikkelig nok fast til ned mot bærebrua,..så mekanikeren på Ford strammet det likeså for meg helt gratis, jeg har nå gått over resten av stabstagene og brukt spettforlenger til å få skrudd de en ekstra runde alle fire, både bak og foran. så nå er bilen en drøm å kjøre igjen.

 

Takk for gode råd.

Mvh

2001 mod. Ford Mondeo 2.0 bensin, trendutgave.

2008 mod. Ford S-max 2.0 tdci titanium

2006 mod. VW transporter 2.5 tdi

Ru John

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...