Jump to content

2l Doch motor


Veggie93

Recommended Posts

Hei, Mener at det ikke er noe problem. Har nettopp overhalt min doch med nye lager, er egentlig veldig lett. Men kjede må av på grunn av kjedet som er festet på veiva. Husk og ta mål av klaring i lagre etter du har montert nye, så du er sikker på at veiva ikke er under minste mål. Kjedestrammeren kan du bruke på nytt hvis Det ikke er mye slitasje på den. Hvis det er det, Kan du ta og sveise den litt høyere. Har ikke gjort det selv, men en kametar som har gjort det. har har kjørt 1 år med den strammeren og den virker like bra enda. Det som kan være lurt rett før du skal starte, er og ta av kjede som sitter på veiva og oljepumpa og sette drillen på hjulet og få opp oljetrykket. Det er også lurt se etter at røra som smører kammene ikke er tette når du har av toppdeksel, bare sveiv oljepumpa rundt med fingeren så skal du se at det renner fra alle hull, vil ambefale og kjøpe nye hvis det ikke er bra flyt. De koster ikke så mye heller.

Hvordan du presser tilbake strammeren ligger det en post om på forumet.

 

Ja, Det er litt jobb. men ta deg god tid og gjør det ordentlig med en gang, prøv og ha det så rent som mulig når du monterer. Husk og bruke moment nøkkel

 

Håper dette hjelper, er ingen ekspert så bare og rette på meg hvis noen mener jeg tar feil eller har bedre forklaring.

Edited by Sierra93rs
Link to comment
Share on other sites

Kjedestrammeren kan du bruke på nytt hvis Det ikke er mye slitasje på den. Hvis det er det, Kan du ta og sveise den litt høyere. Har ikke gjort det selv, men en kametar som har gjort det. har har kjørt 1 år med den strammeren og den virker like bra enda.

 

 

er enig med deg bortsett fra å sveise (!) på strammeren..

 

-----------

 

det er en grei jopp å bytte veiv og lagre, men motoren må ut av bilen og registeret må av for å få ut veiva..

Link to comment
Share on other sites

Kjedestrammeren kan låses fast i "nåverende posisjon" med litt ekstra press nedover, det fører til at den ikke spretter høyere, og det gir deg mulighet til å demontere kamdrev, og når du får av kamdrev får du slakk på kjede så du får av tannhjulet på veiva. Ved å "låse" strammeren går det akkurat å montere sammen igjen uten å demontere strammer.

 

Du bør være helt sikker på at dette gjøres riktig, eller så kan du gjøre vondt værre. Men gjøres dette litt feil så merker man det med en gang, da man ikke får montert kamdrev igjen pga stramt kjede.

Men etter min mening så kan man like godt bytte register og overhale topp samtidig hvis man ikke har gjort dette tidligre da.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste (og billigste) løsningen får du her:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31701126

 

eller her:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30958712

Edited by Krona

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...