Jump to content

Knitring/Knatring på lavt turtall, på tomgang.


Guest gjest

Recommended Posts

Heisann!

 

Synd at min første post skal være et spørsmål, men jeg kjører på uansett.

 

På min Ford Focus Ghia 1.6 bensin 2001mod har jeg et merkelig problem. Dette lyder som følgende:

 

Står bilen på tomgang og faller såvidt under normalt tomgangsturtall, kommer det en rar knatrelyd fra motorrommet.

Symptomer:

 

- Når clutchen er koblet inn og jeg står stille er turtallet noe ustabilt (er klar over at dette er et eget problem), men hver gang turtallet synker mot det laveste oppstår lyden.

 

- Kobler jeg ut clutchen stabiliserer turtallet seg, men lyden kan fortsatt oppstå om jeg vender på rattet slik at motoren får såvidt litt mostand at turtallet synker med 50rpm for eks.

 

- Lyden kan beskrives som noe knikker mot hverandre. Som når et jordskjelv oppstår, at noe "plutselig" slipper taket og foresaker denne lyden.

 

- Knatringen er ca. hvert 200 millisekund.. Så det er en jevn knatring, men KUN når turtallet såvidt synker under normalt.

 

 

Utrolig vanskelig å beskrive lyder på denne måten, men håper dere forstår hva jeg mener.

Har også stikki hue oppi motorrommet, men har ikke funnet ut noe mer enn at det er fra motorrommet der heller.. Muligens noe lavere høyde enn høyt på motoren.

 

-LaxZzi

Link to comment
Share on other sites

Høres litt rart ut dette, men slik du beskriver det, kan det vel være så enkelt som et lite varmeskjold/klemme som har løsnet eller noe slikt?

 

Ellers har jo disse Focusene hatt problemer med coiler, tennplugger osv. Ofte at det kommer vann/olje nedi til tennpluggene, dette kan gi overslag og knitrelyd.

Link to comment
Share on other sites

Høres litt rart ut dette, men slik du beskriver det, kan det vel være så enkelt som et lite varmeskjold/klemme som har løsnet eller noe slikt?

 

Ellers har jo disse Focusene hatt problemer med coiler, tennplugger osv. Ofte at det kommer vann/olje nedi til tennpluggene, dette kan gi overslag og knitrelyd.

 

Har problemer med olje ved tennpluggen, men igjen er dette et annet problem..

Det er heller ikke knitrelyd som i gnister, lyden er mørkere enn som så.

 

Etter en sjekk på verksted sa dem noe om noe eksosgreier rett ved skjøten til motoren.

 

Husker ikke hva de kalte denne.. Mener det hadde noe med fleksibel, fleksidel eller universal å gjøre.

Er det mulig det er dette? Lider av eksoslukt i bilen på tomgang ihvertfall :P

 

Lyden kan beskrives som hvis du dunker fingeren din i bordplata, fingertuppen /u negl asså.

Link to comment
Share on other sites

Har problemer med olje ved tennpluggen, men igjen er dette et annet problem..

Det er heller ikke knitrelyd som i gnister, lyden er mørkere enn som så.

 

Etter en sjekk på verksted sa dem noe om noe eksosgreier rett ved skjøten til motoren.

 

Husker ikke hva de kalte denne.. Mener det hadde noe med fleksibel, fleksidel eller universal å gjøre.

Er det mulig det er dette? Lider av eksoslukt i bilen på tomgang ihvertfall :P

 

Lyden kan beskrives som hvis du dunker fingeren din i bordplata, fingertuppen /u negl asså.

Da menes det nok flexirøret på eksosen. Dette er en slags vibrasjonsdemper for eksosanlegget, noen kaller det "gnistfanger" også. (Fra gammelt av).

Har du en liten lekkasje der, kan du få en slags puttrelyd og selvsagt eksoslukt inn i bilen v tomgang:)

Link to comment
Share on other sites

Da menes det nok flexirøret på eksosen. Dette er en slags vibrasjonsdemper for eksosanlegget, noen kaller det "gnistfanger" også. (Fra gammelt av).

Har du en liten lekkasje der, kan du få en slags puttrelyd og selvsagt eksoslukt inn i bilen v tomgang:)

 

Så om dette er en vibrasjonsdemper, kan dette være årsaken til lyden som går i takt med turtallet når det faller såvidt under normalen?

Det skal nevnes at den brummer veldig når bilen står og durer.. Man hører det fint gjennom husvegger :P

Edited by laxzzi
Link to comment
Share on other sites

Så om dette er en vibrasjonsdemper, kan dette være årsaken til lyden som går i takt med turtallet når det faller såvidt under normalen?

Det skal nevnes at den brummer veldig når bilen står og durer.. Man hører det fint gjennom husvegger :P

Er nok sikkert det ja:) Start bilen, og legg deg under og ta en titt frempå eksos der, kjenn etter "luft" som kommer ut av noen skjøter eller lignende, se også etter sot, da har du nok funnet feilen:)

Link to comment
Share on other sites

Er nok sikkert det ja:) Start bilen, og legg deg under og ta en titt frempå eksos der, kjenn etter "luft" som kommer ut av noen skjøter eller lignende, se også etter sot, da har du nok funnet feilen:)

 

Satser på det! :)

 

Tusen takk for hjelp!

Denne kan sikkert stenges.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...