Jump to content

Vurderer kjøp av Mondeo MK3


Beetle

Recommended Posts

Hei.

 

Vurderer å kjøpe meg en ny brukt bil, nærmere bestemt en MK3 Mondeo stasjonsvogn. Men har et ganske stramt budsjett, maks 40000 pluss registrering.

Hva tenker dere om en Mondeo som er passert 200 - 250 tusen km? Vil helst ha en diesel 115 hk, da jeg ofte kjører med full bil og henger. Så en kjempe fin bil på nett, 2004 modell, men den var passert 380 tusen km. Tror dere det er noe igjen av den bilen?

 

Hva skal man passe på ved kjøp av disse?

 

Regner med det vil bli en stor overgang til en slik bil, kjører en 97 Grand Voyager i dag, og vil nok savne plassen i denne.

 

På forhånd takk for eventuelle svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Alt handler vel om tidligere eier som alt annet. Jeg vil påstå det at dersom alt av servicer og vedlikehold, samt byttet slitedeler og dyre deler, så kan du gjøre et godt kjøpt.

 

Jeg hadde en 01 Mondeo 2.0L bensin 145 HK som hadde passert 220.000 km når jeg solgte den, den hadde jeg aldri noe tull med (annet enn bensinforbruk). Men igjen, så var forrige eier av den bilen veldig påpasselig med servicer, vedlikehold og oppfølgning på merkeverksted.(Jada, lyspæra ble skifta der også) så jeg følte at jeg hadde gjort et godt kjøp der.

 

Du vil nok oppleve at det er en mindre bil, men allikevel, det er en stor og romslig bil..!

 

Det jeg vet en må passe på er jo ting som bremser at det er iorden, hjullager, oppheng osv osv.. Det vanlige rett og slett..

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt ann på bilen, men som oftest er det store muligheter for pruting på disse bilene, rett og slett fordi det ligger en haug ute samtidig som aldri blir solgt.

Gode biler som er trygge og god plass. Solgte min med 60' i tap etter 1.5års eie. Det var rett og slett ikke mer å hente ut fra markedet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Ja, er nok selvfølgelig tidligere eiere det kommer ann på hvordan bilen er i dag.

 

2002 Mondeo GHIA TD 115 HK, 267 000 km, til 30000 pluss reg. Hva tror dere om det? På bildene ser den grei ut, men bilder kan jo lyve.

 

Er det standard med varme i frontruta på GHIA? Ser at det faktisk er en del biler til salgs uten dette.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, dette er standard.. Tror du skal lete godt for å finne en Mk3 uten varmetråder i frontruta.. Helt genialt er det :)

 

Altså, det kan være et kupp og du vil ha en "problemfri bil", men som det er med omtrent alle andre biler også, så kan det bli et mareritt. Generelt så er MK3 en bil som er enkel å skru på, samt at deletilgangen er stor både i Norge og utland :)

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Ja, er nok selvfølgelig tidligere eiere det kommer ann på hvordan bilen er i dag.

 

2002 Mondeo GHIA TD 115 HK, 267 000 km, til 30000 pluss reg. Hva tror dere om det? På bildene ser den grei ut, men bilder kan jo lyve.

 

Er det standard med varme i frontruta på GHIA? Ser at det faktisk er en del biler til salgs uten dette.

TD ? Heter ikke disse TDCI eller er dette en gammel motor i en ny bil ?

Virker ikke avskrekkende, men det KAN hende du får problemer med dieselpumpe dersom denne ikke er byttet. Vet ikke hvor utbredt det er med feil på pumpene her, men dyrt når det først ryker

Link to comment
Share on other sites

En ting du i alle fall bør sjekke ut tilstanden på før du begynner å kjøpe en bil med nærmere 300k på telleren er dyser. Trenger du bytte disse kunne du likesågodt kostet på deg en bil med 50-100.000km mindre. Da flyr pengene fort.

 

Registerkjedet kunne også trengt en liten sjekk, selv om det skal være vedlikeholdsfritt, men med så høy km stand så har bilen passert grensen for når en kan forvente att ting ikke trenger vedlikehold.

 

Ellers er det å se etter rust. Rust er bilers verste fiende i dag, uansett høy eller lav km stand, men slike biler er ofte kjørt mye på saltet vei, og da kam det være litt her og der etter steinsprut osv.

 

Eksos, bremseskiver, bærearmer osv ruster oss.

 

Alt av foringer osv må også forventes å være gåent ved en slik km stand, med mindre bilen har hatt en eksemplarisk eier som nevnt over her.

Link to comment
Share on other sites

De første MK3 med diesel kom med TDDI og ikke TDCi.

TDDI er mekanisk innsprutning (Turbo Diesel Direct Injection)

TDCi er elektronisk styrt innsprutning. (Common rail)

 

Du hører godt forskjell på motorene. TDDi rakler mer og jeg syns ikke den er like "smoooth" på gassen som TDCi.

Jeg ville iallfall valgt en TDCi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...