Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

 

Har i den siste tiden hatt litt rakling i bilen som jeg er ganske sikker på skyldes noe løsheter i eksosanlegget da raklingens resonnans følger turtallet. En periode gikk raklingen over i en svak hvining ved høyt turtall, dette har forsvunnet nå (kun hviningen).

 

Derimot har bilen nå blitt utrolig dårlig når jeg drar den ut litt på fjerde og femte gir. Bilen orker på slette ca 100km/t og går ned i 70 km/t ved bakker/stigninger. Når jeg trår gassen i bånn for å presse den "kveler den seg" og jeg må slippe opp litt.

 

Bilen er en Mondeo 1.8 bensin 98mod.

 

Noen tanker om hva dette kan være? Setter stor på hjelp:)

Posted (edited)

Jeg synes også det høres ut som katalysator. Innmaten løsner og legger seg slik at den blokkerer eksosstrømmen.

Ny katalysator er sjelden billig, dessverre. Det er ikke uvanlig å stake ut innmaten eller bytte den ut med en rørbit.

 

Dårlig luftmassemåler er også et vanlig problem, det vil redusere effekten, men normalt blir det ikke ulyder av det.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Posted (edited)

jeg har cat liggende, vet ikke om 2 liters cat kan brukes på 1,8 jeg? bård har vel mer innsikt utover det enn meg,vet heller ikke hva jeg kan ta for den,er brukt men i grei stand da jeg hadde den på bilen.

delen ligger i nannestad om den er av interesse

Edited by "Lakkelars"

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Posted

jeg har cat liggende, vet ikke om 2 liters cat kan brukes på 1,8 jeg? bård har vel mer innsikt utover det enn meg,vet heller ikke hva jeg kan ta for den,er brukt men i grei stand da jeg hadde den på bilen.

delen ligger i nannestad om den er av interesse

Det tør jeg ikke uttale meg om, det finnes veldig mange varianter. Noen 1.6/1.8 fra '98 har visst katalysatoren på høykant foran motoren.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Posted

Tusen takk for gode svar!

 

Siden bilen er litt på "halv tolv" og EU kontroll er i Mai tror jeg at jeg prøver den igjennom der for å se om det er andre mangler før jeg vurderer rep vs skroting. Om det blir rep er jeg definitivt interressert i den katalysatoren(om den passer), Om du selger med montering inkl er det et sikkert kjøp;)

 

Skal prøve å få den på EU neste uke, er det noe problem å kjøre med bilen som den er nå, eller kan det være fare for at den stopper og/eller at skader påføres?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...