Jump to content

3.4l Essex motor.


2.8i TIC

Recommended Posts

Vil bare anbefale å undersøke litt om den før du evt kjøper! ;)

Noe spesiellt du vet om eller, som kan legges til grunn for a frastå ett evt kjøp?

Noe dyr kanskje..?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Helt siden disse 3.4l motorene blei laget så hadde Ford SA problemer med mye røyk fra motorene, det viste seg å være ventliseter av dårlig kvalitet. Førte til hurtig slitasje og etter kort tid blei de slitt "vekk".

Toppene til disse motorene skulle bli en oppgradert versjon av 3.0l toppene, men for det første så blei aldri størrelse på ventlier noe bra resultat sammen med kammen som er i motoren.(også "oppgradert fra 3.0).

Stålet toppene er laget i er av dårlig kvalitet, stålet er porøst og flere har slitt med innvendige lekkasjer i disse toppene.

Veiva til de her motorene blei på fabrikk balansert MED svinghjul, disse "crate" 3.4l motorene blei solgt uten dette svinghjul. Så dermed bør veiv demonteres og balanseres alene evt med et annet svinghjul. Flere har kun montert et svinghjul, noe som har resultert i ubalanse og slitte lager. Rådene og stempla forresten, de stammer fra tidlig BMW 4syl motor. Mens lagrene er fra Nissan. Dette for at BMW rådene blei modifisert til å ha 2 smørehull, et til sylvegger og et til øvre rådelager. Og Nissan var de eneste som hadde lager med 2 smørehull... :P

 

Ikke bare er motoren dyr ifra mitt syn, men en 3.0l essex som base er en mye bedre motor.

Edited by 2.8i TIC
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...