Jump to content

Div lager i blokk


Larcsern

Recommended Posts

Heisann!

 

Har begynt så smått å krongle med litt motorbygging..

 

Da har jeg tenkt att jeg skal bytte noen lagere.

 

Motoren er en IST.

 

Bunndelen er slik:

 

205 blokk (org dim)

Mahle 2wd stempler

Cosworth 2wd råder

Is veiv

 

Kan jeg bruke Cosworth "hovedlager" på veiva som da altså er IS? Eller må jeg få tak i orginale lagere til IS veiv?

Kan jeg bruke Cosworth rådelager mot veiva som fortsatt er IS?

 

"Jeg veit jeg er litt dum :P"

 

- Larcsern

- Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen

- Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v

- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil

 

Min Selges tråd!

 

Min Ønskes Kjøpt tråd!

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan bruke lagerskåler til Cosworth YB, de er av bedre kvalitet, men du må jo self. måle tappene på veiva for slitasje og dimmensjon/toleranse, allerhelst også måle rammelagerboringer og invendig i stor-enden på råde.

Std målene på veiv er 56,970-56,990 på rammetapper og 51,980-52,000 på rådetapper

innvendig mål i råde er 55,000-55,020

Rammelagerboring i blokk er 60,620-60,640

Om dette er innenfor toleranser så er det bare å bestille lagerskåler i STD dim.

Husk å sjekk klaring lager til veiv/råder med Plastigauge før endelig montering

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilken oljepumpe du skal bruke, men anbefaler å bruke Cosworth 2WD med underspyling, Cosworth rådene har ikke den olje kanalen som spruter olje på kryssbolt opplagring i stempel, slik som OHC/IS rådene har, og da vil det oppstå problemer med smøring av dette. Du kan gjerne bruke en HP pumpe fra vanlig OHC, som du flytter over lokket og pickup/underspylingsrør fra 2WD Cosworth.

Link to comment
Share on other sites

Cosworth 2WD pumpa har et uttak i lokket som det tynne røret til underspylingen skal kobles på, dette sitter fast på pickuprøret som 2WD bruker, ikke noe i veien for å bruke 4WD pumpe med underspyling heller, men den er gjerne dyrere å kjøpe. OHC pumpa har bare et flatt lokk.

HP(høtrykk) pumpe til OHC selges av flere her i norge, bla 909Motorsport, kollevold, Sarpsborg motor...og sikkert flere andre motorverksteder/butikker...

Og seff fra england

Edited by Sierra"2.0iS
Link to comment
Share on other sites

Sitter å krongler litt på burton nå. Har målt veiva og den er innenfor tolleransene, skal jeg bestille STD bærelager, rådelager, aksial lager og simring fra Cosworth YB da eller fra SOCH Pinto?

- Ford Sierra 86` IST (3-dørs) - Prosjektbilen

- Ford Sierra 86` (3-dørs) - Lekebil med 24v

- Ford Sierra Cosworth Limited Edition (117/700) - Garasjebil

 

Min Selges tråd!

 

Min Ønskes Kjøpt tråd!

Link to comment
Share on other sites

Regner med du har kryssmålt veiva for å kontrollere for slitasje.

Bedre kvalitet på lagerskåler til Cosworth og litt høyere pris.

Trustelagrene leveres i flere tykkelser for å få riktig aksialklaring, så derfor bør du måle aksialklaring som er med de lagrene du har nå, og ev bestille med annen tykkelse om du er utenfor toleranse.

Sjekk også oljepumpa du har for slitasje, er den slitt så kjøp en ny HP til OHC og flytt over lokket fra den du har, blir billigst.

Simring i bakkant er lik.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...