Jump to content

stille opp turbo trykk


fordkung

Recommended Posts

Nå kjenner ikke jeg så veldig godt til Ford sine dieselmotorer, men på VW sine nyere motorer er det ikke mulig å bare justere opp turbotrykket sånn uten videre. selv den minste forandring der fører til at motorstyringen går i nød modus eller "limp home" og du mister nermest all motorkraft. Derfor så er det også sånn at om f.eks actuator ryker, noe som slettes ikke er uvanlig på de med VNT turbo, så må hele turboen byttes da det er svært vanskelig selv for ett møllerverlsted å sette den opp riktig slik at motorstyringen ikke kutter og går i nød. Jeg hadde for noen år siden en 2001mod golf tdi 115hk (første pumpedysemotoren til VW) der actuator satte seg fast, og jeg måtte kjøpe hele turboen til 12500kr ny. Det var en VNT turbo og actuator var vacumstyrt.

 

Så konklusjonen er at du må kjøpe en sånn "chip" boks som du kobler inn på motoren, eller chippe/omprogramere hjernen på den. En omprogramering er absolutt å foretrekke da det gir absolutt høyest effekt. Det koster også mindre enn sånn boks.

 

En kompis hadde en 03 passat 1,9tdi 130hk 4motion der han først kjøpte en sånn boks. Det skulle gi 160hk og føltes ikke mere ut enn sånn "passe". Senere fjernet han boksen og oppsøkte en kar som koblet seg til bilen med PC og omprogramerte ecu. Resultatet ble spreke 182hk og mener det var 410nm. Da gikk den ikke noe mindre enn stygg godt!!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...