Jump to content

Diverse spørsmål vedr. en 03 Connect


Mariuslk

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har vært å sett på en 03 Transit Connect, 1,8 75hk.

Noen som har kjennskap til kjente feil og mangler som går igjen på disse bilene? Da tenker jeg på litt større feil, som gjerne er dyre å fikse. F.eks. turbo osv.

 

Bilen var i og for seg fin å kjøre, men et par ting var det jeg stusset litt på. Clutchen synes jeg tok veldig langt ute, kanskje så langt som 70-80% ute. Er dette normalt på disse bilene, eller bør kanskje clutchen skiftes?

Jeg synes også motoren bråkte mye, da ved pådrag og litt belastning. Når motoren fikk litt turtall, var det en mye renere og "typisk" dieselmotorlyd. Har ikke mye erfaring med dieslmotorer, men synes motoren bråkte/raklet spesielt mye. Normalt eller er noe feil?

 

Håper noen har mulighet til å veilede meg litt :)

Edited by Mariuslk
Link to comment
Share on other sites

Kan starte med EGR-ventiler som pleier å lage feilkode. Da må man kjøpe hele innsugsmanifolden, får ikke kjøpt løs EGR ventil til 1,8. Turbo har ikke vært så veldig stor problem på disse. Ellers så er jo hjullager foran svakhet på disse, og noen connecter kan ha lav bremsepedal noe som kan skyldes problemer med selvjustering i trommelene/ utslitte bremser. Lakkflass/ rustangrep på kanaler er vanlig. Og evt dieselvarmere som kan slutte å fungere. Ellers er det meste vanlig slitedeler.

 

Disse motoren kan "rakle" litt under pådrag (opp til ca 2500-3000 rpm) feks, uten at det er noe problem med de for det. Noen går hardere enn andre.

 

Hvor langt har bilen gått? Clutchen pleier vanligvis ikke å ta så langt ute som du beskriver.

 

Bortsett fra disse potensielle feilene, så er det suverene biler ;)

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Bilen har gått rundt 175 000km. Er faktisk usikker på servicehistorikken, så jeg vet ikke hva som er skiftet før. Det må jeg få sjekket opp i. Bremsepedal var høy, og overaskende god!

 

Det var ellers ingen ulyder fra understell, og det virker som at det er relativt lite rust. Eneste var en bulk i kanal og skyvedør på høyre side, sprekk i frontrute, og diverse andre småting.

Selger skal ha 25 000 for bilen, men må på EU kontroll i begynnelsen av 2013. Virker som det er et greit kjøp. Hva pleier tilsvarende Transiter i god stand å gå for?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...