Jump to content

Montering Coilovers Escort Cosworth


AXi0N

Recommended Posts

Skal begynne å montere ett GAZ Coilover kit på min Escort Cosworth.

Og trenger (igjen) tips og triks for demontering og montering.

 

Noen som har noen DIY guider. Kunne ikke finne noen.

 

Par spørsmål:

- Må man demontere bremser?

- Hvordan får man ut orginal fjærene bak?

- Er det noen spesielle verktøy som er kjekt å ha? Fjær klemmer ? osv...

 

Kommer sikkert noen oppfølging spørsmål.

Svar i denne tråden vil lede meg i om jeg kan utføre jobben selv. (Hobby mekaniker).

 

Takker på forhånd for alle innspill.

-09 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X stv. [bilde]
-95 Ford Escort Cosworth T25 - Mallard Green [bilde]

-14 Ford Focus 1.0 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

- Må man demontere bremser?

 

Nei.

 

- Hvordan får man ut orginal fjærene bak?

 

Når du løsner dempern bak fra bærebrua, så detter den jo ned pga trykket på fjæra. Da bruker du for eks spett for å få brua langt nok ned til å bare tre fjæra ut. Kanskje du må hjelpe til litt med fjærklemme

 

- Er det noen spesielle verktøy som er kjekt å ha? Fjær klemmer ? osv...

 

Fjærklemme, spett, ringnøkkel med vinkel eller muttertrekker for å skru løs fjærbeinet foran.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Nei.

 

 

 

Når du løsner dempern bak fra bærebrua, så detter den jo ned pga trykket på fjæra. Da bruker du for eks spett for å få brua langt nok ned til å bare tre fjæra ut. Kanskje du må hjelpe til litt med fjærklemme

 

 

 

Fjærklemme, spett, ringnøkkel med vinkel eller muttertrekker for å skru løs fjærbeinet foran.

 

Ok.

Takk.

 

Kjøre på da :)

-09 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X stv. [bilde]
-95 Ford Escort Cosworth T25 - Mallard Green [bilde]

-14 Ford Focus 1.0 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si de fjærene sitter jo som hakka møkk :)

Kjøpte inn noen fjærklemmer i går og dro til, men det er jo ganske mange ringer som må dras til for at denne skal kunne poppe ut.

 

Er litt nervøs for å dra til for mye på brua for å skade akselen, men det er kanskje ikke noe problem?

 

Vurderingen å ta vinkelslipern på fjærene har vært i tankene kontra tidsforbruk for å lirke ut disse fjærene.

 

Fortsettelse etter jobb i dag...

-09 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X stv. [bilde]
-95 Ford Escort Cosworth T25 - Mallard Green [bilde]

-14 Ford Focus 1.0 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

Det kan være fordel å skru ut de to store boltene som holder traversen fast i karosseriet + den plata under de store foringene. Da får du endel bedre plass :) Ta ut skruen på èn side om gangen og det er mulig du må løsne på bremseslangene for å få nok vandring.

Edited by Bjørn_H

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Det kan være fordel å skru ut de to store boltene som holder traversen fast i karosseriet + den plata under de store foringingene. Da får du endel bedre plass :) Ta ut skruen på èn side om gangen og det er mulig du må løsne på bremseslangene for å få nok vandring.

 

Aaa.. Takk for tips.

-09 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X stv. [bilde]
-95 Ford Escort Cosworth T25 - Mallard Green [bilde]

-14 Ford Focus 1.0 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

Stjernetips : IKKe kapp de org fjærene, du får fort bruk for de en vakker dag

 

:)

 

Har fått demontert bak og montert bak.

 

Men nå trenger jeg noen råd ang demontering foran.

Hvor sykt hardt må man slå på for at dempern skal løsne nede før den slepper a? :)

 

Hva pleier folk gjøre for å løsne den øverste muttern? den går jo bare rundt. Nå skal det sies at foran var det gule justerbare koni dempere med org fjærer.

 

Trenger tips nå. Lyst å bli ferdig i dag :D

 

Takk.

-09 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X stv. [bilde]
-95 Ford Escort Cosworth T25 - Mallard Green [bilde]

-14 Ford Focus 1.0 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

ved å få ut demperen i spindelen, så er det lurt å bruke spett og legg press på bærearm og slå samtidig på spindelen. du har vel abs-sensor osv å passe på? slaghammer med flat hode kan du bruke istedenfor hammer/slegge.

 

muttertrekker pleier jeg å bruke på mutteren til demperen.

Link to comment
Share on other sites

ved å få ut demperen i spindelen, så er det lurt å bruke spett og legg press på bærearm og slå samtidig på spindelen. du har vel abs-sensor osv å passe på? slaghammer med flat hode kan du bruke istedenfor hammer/slegge.

 

muttertrekker pleier jeg å bruke på mutteren til demperen.

 

Ok for prøve litt.

Har ABS Sensor ja.. forsiktig :)

 

Mutter trekkern klarer å ta den muttern på toppen uten at den går rundt altså?...

-09 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X stv. [bilde]
-95 Ford Escort Cosworth T25 - Mallard Green [bilde]

-14 Ford Focus 1.0 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

Mutter trekkern klarer å ta den muttern på toppen uten at den går rundt altså?...

Ja, som regel, HVIS dempern sitter fast i bunnen og har vekt på hjulet. Ellers så KAN den vri seg.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Ja, som regel, HVIS dempern sitter fast i bunnen og har vekt på hjulet. Ellers så KAN den vri seg.

 

Ok. Kjekt å ta den først før bunn er løs da.

 

Takk

-09 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X stv. [bilde]
-95 Ford Escort Cosworth T25 - Mallard Green [bilde]

-14 Ford Focus 1.0 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

Løsne den, men la den henge i noen gjenger på topp, så tar du bunn.. Bunn er verre å ta om den er helt løs i topp.. ;)

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Løsne den, men la den henge i noen gjenger på topp, så tar du bunn.. Bunn er verre å ta om den er helt løs i topp.. ;)

 

Yes det er utført.

 

Fått montert de nye.

 

Nå lurer jeg på om skal jeg stramme muttern i topp helt inn?

Synes den stikker så langt opp. Regner jo med at den skal skrus helt opp slik at den fester dempern.

 

Noen som har ett oppsett for justering? Eller er det bare å måle seg frem? Test og juster :)

-09 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X stv. [bilde]
-95 Ford Escort Cosworth T25 - Mallard Green [bilde]

-14 Ford Focus 1.0 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

var en tidligere tråd her om montering av gaz dempere, hvor det skulle legge på 2 skiver(som ikke følger med) i øverste feste.

Dette mener jeg gjelder gaz gold, std gaz coiloversene skal passe uten noe shimsing. Du må nødte bare skru mutteren i toppen helt i bånn, ellers vil det klunke. :)

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Dette mener jeg gjelder gaz gold, std gaz coiloversene skal passe uten noe shimsing. Du må nødte bare skru mutteren i toppen helt i bånn, ellers vil det klunke. :)

 

Takk :)

-09 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X stv. [bilde]
-95 Ford Escort Cosworth T25 - Mallard Green [bilde]

-14 Ford Focus 1.0 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

husker da jeg monterte coilovers på to av escosene var at fjærene subbet i innerskjermen slik at jeg måtte slå de inn...

 

Den gjorde det på venstre bak! Måtte lage plass :)

-09 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X stv. [bilde]
-95 Ford Escort Cosworth T25 - Mallard Green [bilde]

-14 Ford Focus 1.0 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...