Jump to content

Chiptrimming Av Ford Focus Mkiii


Idyll

Recommended Posts

Jeg sitter og ser på studerer Ford Focus MKIII stasjonsvogn. De aller fleste bilene av denne modellen, selges med 1.6 TDCI motor med 115 hester.

Det jeg lurer på, er om det er å anbefale å chippe denne motoren?

 

Ser enkelte nettsteder hevder at du kan få opptil 140 hester etter chipping.

http://www.bestchip.no/?gclid=CMmN_JnHurYCFWh2cAodcGsAEg

https://www.autopower.no/?Page=Tuning&view=vehicle&type=Car&id=2012

 

Broom.no (i den grad det er en kilde til pålitelig informasjon) har en sjekkliste iforbindelse med chipping

http://www.tv2.no/underholdning/broom/styling-tuning/dette-maa-du-vite-om-trimming-av-bil-2834273.html

som virker grei nok.

 

I tillegg hevdes det at det er helt "lovlig"

http://www.tv2.no/underholdning/broom/du-kan-chippe-bilen-din-uten-aa-betale-avgift-3156629.html

 

Er det noen som har trimmet sin MKIII?

Link to comment
Share on other sites

du har lov og trimme bilen opp 15% av orginal ytelse med lovelig omreg uten kostnad :) etter hva jeg har hørt. men garantien på bilen blir jo borte.. Men uten om det anbefaler jeg og trimme bilen, ettersom du får bedre forbruk :)

 

og det er null problem og trimme motoeren litt. men velg et sted som er veldig seriøse og har lang erfaring, vil anbefale noen fra uk ;)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå var jeg mest ute etter lovligheten med å chippe.

Det er jo helt klart en viss gevinst å få litt mer drag i motoren, siden vi er ett av to land med Belgia som absolutt skal avgiftsbelegge hestekrefter.

 

Ser nå på en Focus MKII 2010 - 2009 modell, som ser veldig bra ut

Link to comment
Share on other sites

Du har lov med 14% økning om jeg ikke husker helt feil :)

men viktigste er og si ifra til forsikringen :)

 

staten vil neppe klare og ta deg xD

 

Dette er hva en fra Autopower sier :) ville tatt meg tid til og lese dette :) så får d mere innsikt. ps om du lurer på noe hør med dem ;) kan nok om norske lover osv

 

 

Myndigheter, avgifter og chiptuning

 

Myndighetenes stadige

kontroversielle fremstøt i media gjør etter hvert at deres troverdighet

synker. Vi undres også over medias rolle. Hvor mange ganger skal media

med krigstyper blåse opp "jakt på chiptrimmede biler" som

førstesidestoff.

 

Da Tolldirektør Bjørn Røse uttalte til DN.no

04.09.10 at "en idé kan være å installere en slags lydkanon langs veien

for å avsløre unormal motorlyd" burde etter vår mening media ta ansvar

og avstå fra å trykke slikt tull. Vi har vondt for å tro at en høyt

utdannet statsansatt mann koker sammen noe slikt selv, og vi har

medlidenhet for at han må stå og fronte slike forslag.

 

Diverse

personer har på vegne av myndighetene indikert at du vil bli tatt og få

kjempebot. Ved direkte samtale med de samme personene poengterer de at

de kun har uttalt at "man kan bli tatt". På spørsmål fra DN.no

til tolldirektør Bjørn Røse om det er myndighetenes oppgave å være i

mediene for å skape en preventiv virkning mot chiptuning svarer Røse i

korte trekk "ja".

 

Det eksisterer altså en bevisst strategi som

består i å spre skremselspropaganda og villedende informasjon 2-4 ganger

i året som media kan slå opp som førstesidestoff.

 

Effekttesting for å avsløre trimmede biler.

Flere

ganger har myndighetene proklamert at de med sin rullende landevei

(dynamometer for effekttesting) skal ta personer som har chiptrimmet

bilen sin. Dette er villedende informasjon og det forundrer oss at

myndighetene har anledning til å strekke sin lovtolkning slik.

 

Dynamometeret

det henvises til er skrudd fast i gulvet på Statens trafikkstasjon i

Trondheim. Dette er med andre ord ikke smidig enkel testinnretning som

de har "med seg" og effekttester bilen din med langs veien. For øvrig

vil en effekttest av samme bil gjort på 5 forskjellige dynamometere gitt

deg 5 forskjellige effekttall.Hvilket av dem skal da eventuelt legges

til grunn for korrekt effekt? Måling av effekt via logging av bilens

diagnoseutgang må gjøres i sanntid og dataenes troverdighet avhenger av

tilstanden på motorens sensorer. Ved feil på for eksempel luftmassemåler

eller temperatursensor vil effektverdiene også bli feil.

 

Dynamometeret

i Trondheim er utmerket til å gjøre en generell effekttest, men sakens

kjerne er mer kompleks: Det er ikke godkjent for å gjøre en sertifisert

effekttest.

 

Effekttest fra et dynamometer er altså ikke en

godkjent sertifisert test og dermed kan myndighetene heller ikke endre

bilens effektdata i Autosys som er Statens vegvesens motorvognregister.

 

Avgiftsberegning ikke mulig

Det

er kildedataene i Autosys som legges til grunn for Tollvesenets

avgiftsberegning for et gitt kjøretøy. Tollvesenet har pr i dag med

andre ord ikke mulighet til å ilegge noen tilleggsavgift som følge av en

eventuell effekttest på dynamometer! Dersom du blir "tatt" med høyere

effekt enn det som står oppgitt i vognkortet risikerer du slik vi ser

det kun en "mangellapp" med beskjed om å få fikset "feilen".

 

Det

er altså ikke forbudt at du tuner bilen din, men ettersom bilavgiftene i

hovedsak består av vektavgift, CO2-avgift samt hk-avgift plikter du å

betale avgift for de ekstra hestene du får. Problemet for den som ønsker

å betale er at det ikke er tilrettelagt for at man skal kunne få bilen

godkjent og formelt få betalt.

 

Chiptuning en miljøtrussel?

Miljø

har vært et av argumentene for å forby chiptrimming, men tenkte,

virtuelle, potensielle avgiftskroner er den reelle årsaken. At

drivstofforbruket synker taler for døve ører.

 

Dagens

avgiftspolitikk tvinger frem en bilpark med mindre og mindre motorer. Jo

flere som ender opp med undermotorisert bil, jo flere vil sinke den

generelle flyten i trafikken. Hva så med miljøperspektivet? Dersom man

har en normal bil med oppakning og en altfor liten motor, ja da må man

ha flat pedal nærmest kontinuerlig bare for å klare å følge køen. Er det

miljøvennlig? Hva skjer hvis denne bilisten i tillegg hekter på

tilhengeren eller campingvogna? Dersom man får utført tuning gjennom en

seriøs profesjonell aktør ser vi ikke at dette skal ha noen

miljøødeleggende konsekvenser.

 

Chiptuning en trussel mot trafikksikkerheten?

Et

annet argument som har blitt bruk er at man ønsker å få bukt med tuning

av hensyn til trafikksikkerheten. Dette er enda et vikarierende

argument ettersom veldig mange bilmodeller allerede har forskjellige

effektsteg på samme modell. I følge teknisk oppslagsverk på en VW Passat

TDI er for eksempel bremsene foran like på henholdsvis 105hk, 140hk

samt 170hk!

Det samme gjelder for mange andre bilmodeller. Sterkere

motorer gir etter vårt syn en høyere trafikksikkerhet i form av bedre

trafikkflyt, raskere og sikrere forbikjøringsevner samt bedre samspill

mellom bil og motor.

 

En vanlig effektøkning ved chiptuning ligger

mellom 25-45 hk. Dersom denne effektøkningen skal kunne relateres til

en trussel mot trafikksikkerheten må det eventuelt være at man kan få

økt topphastigheten med 5-15 km/t. Hvor mange hendelser i trafikken

skyldes at man har kjørt i bilens topphastighet? Svært få antakelig.

Finnes det eventuelt statistikk på hvor mange av disse igjen som har en

standard chiptuning? Kanskje ingen?

 

Vi tror at de bilister som

finner det for godt å kjøre i bilens topphastighet vil gjøre det enten

bilen har chiptrim eller ei. Hasardiøs kjøring blant medtrafikanter kan

ikke forsvares. Årsaken til enkelte tester høyere hastigheter på en øde

landevei kan kanskje forklares gjennom spenningslyst. Dette ville

kanskje vært redusert ved utbygging av flere motorsentre hvor man kunne

komme og få "kjørt fra seg" i sikre omgivelser.

 

Konklusjon: Fjern hk-avgiften!

Vår

oppfatning er at hk-avgiften ikke er en fornuftsbasert

beskatningskomponent. Vektavgift fordi man sliter mer på veinettet, og

CO2-avgift fordi man forurenser mer, ja. Disse er fornuftige, men

hvorfor hk-avgift? Vi mener at hk-avgiften gir en vesentlig negativ

utvikling på vår samferdsel. Den bør fjernes! Dersom norske biler

absolutt skal koste dobbelt så mye som hva de koster i andre land, kan

man løse dette ved kun å ha en gangefaktor på opprinnelig pris. Alle

biler har i utgangspunktet en pris som henspeiler størrelse,

utstyrsnivå, kvalitet og eksklusivitet. Denne prisforskjellen vil

nødvendigvis vise de "riktige" bilprisene. Dermed slipper vi en

stigmatisering og kriminalisering av mange bilførere. Tollmyndighetene

slipper å bekymre seg over et virtuelt beskatningstap og bilistene får

biler med motorer som er tilpasset bilen.

 

www.autopower.no

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Om ulyken er ute, så kan du iverste tilfelle miste 30-40% av forsikrings sum. og om ulyken er pga høy fart er du mere ille ute.

 

greit og si ca hvor mange hester det er i bilen.. ringe og si, jeg har fått en liten effekt økning i bilen og kjører på 160 istede for 145 feks :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Hvilket forsikringsselskap er det du bruker?

 

Nå har jeg i samme slengen hentet en 1,6l 109 hk Focus stasjonsvogn titanium 2010 modell fra Oslo, med en tilhørende lang tur gjennom Sverige. Merket fort at svensker har peiling på vei, men ikke på skilting av vei, samt at varsling av fotoboksen står like ved selve fotoboksen ..

 

Om det blir trimming av bilen, er en annen sak. Den går faktisk rimelig godt i utgangspunktet :)

Edited by Idyll
Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder alle forsikringer :) Har Venner som har sliti med det før :)

 

setter kun og kreftene på bilen min når jeg er på bane.. ellers så holder det med 225 på hjul :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...