Jump to content

Trimme e.l av Mondeo mk3 bensiner


Rolfvig

Recommended Posts

Jeg har en 2.0 bensiner (145 hk) mondeo 2001 modell sedan. Det jeg lurer på er om det er noe man kan gjøre for å få den til å gå litt bedre..? Har forøvrig 0 peiling på biler. Men ønsker ikke å bytte bil da jeg liker den veldig godt, men synes den drar litt for dårlig.

 

Har også lyst å piffe den litt opp. Ikke direkte styling, men enkle skjønnhetsmodifikasjoner. Tips til dette?

Edited by Rolfvig
Link to comment
Share on other sites

På min hjalp det med å bytte til kon filter, var dau som en sild med orginal filter, men er dog en 1.8..

Konfilter kjøpte jeg på Biltema, samme sted kjøpte jeg et alu rør som jeg kappet til riktig lengde.

 

101_0332.jpg

 

Du kan kjøpe en et større gass spjell.

Orginalt er spjellet 55mm, her er 60mm

http://www.european-...products_id=881

 

Du kan også kjøpe bensintrykk regulator med høyere trykk..

 

Sport eksos med manifold.

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-MK3-1-8L-2-0L-EXHAUST-MANIFOLD-2001-2007-MF6994B-/400293662900?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d335c90b4

 

 

Bluefin, et håndholdt trim apparat som man bruker istedenfor chip.

Koster ca 3000 fra England, hvis du ikke får lånt av noen..

http://www.pumaspeed.co.uk/product-SUPERCHIPS-BLUEFIN-Normally-Aspirated_30.jsp

 

Med alle disse tingene så får du kanskje 160hk når du er ferdig...

 

Men luftfilter merker du mest, samt er billig.

Bråker litt, men jeg hater stille biler..

 

Både 1.8 og 2 liter heter Duratec HE og er en Mazda motor.

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Se og lær angående åpne filtre

At du har fått mer effekt er placebo effekt. Er du heldig har du gjort den dårligere! Trekker inn mer vrmluft samt mister moment med åpne filtre. Enn grunn til at bilselskap bruker flere hundre tusner på å lage luftfilter bokser. Men ja vil du få mindre effekt bytt til åpent. Når det gjelder litt mer seriøs trim kan du bytte kammer, grenrør, eventuelt sette på cosworth innsug fra pumaspeed(kommer fra st150 som har samme motor). Etter dette må du mappe motor for å få maksimalt ut av den. Eventuelt bytte til throttle bodies eller turbolade den. Er mange valg men koster penger. Google litt så finner du deler samt ebay

Link to comment
Share on other sites

Se og lær angående åpne filtre

At du har fått mer effekt er placebo effekt. Er du heldig har du gjort den dårligere! Trekker inn mer vrmluft samt mister moment med åpne filtre. Enn grunn til at bilselskap bruker flere hundre tusner på å lage luftfilter bokser. Men ja vil du få mindre effekt bytt til åpent. Når det gjelder litt mer seriøs trim kan du bytte kammer, grenrør, eventuelt sette på cosworth innsug fra pumaspeed(kommer fra st150 som har samme motor). Etter dette må du mappe motor for å få maksimalt ut av den. Eventuelt bytte til throttle bodies eller turbolade den. Er mange valg men koster penger. Google litt så finner du deler samt ebay

 

Sikkert tilfelle ved de fleste tilfeller, dog ikke min...

Før filter bytte orket den knapt å dra fullt turtall, brukte 15 sekunder 0-100, den skal gjøre ca 10.5 orginalt, og den brukte sinnsykt med suppe, på det værste opp mot 2 liter, med preste kjøring, rally kjøring gjorde akkurat det samme...

Nå går den på ca 9 sekunder..

Men jeg har defekt hjerne som ikke fungerer som den skal.

Åpner av og til ikke spjellet i innsuget så du hører innsug lyd.

Noen dager kan jeg kjøre opp en slakk bakke i 5 gir uten å røre gassen, andre dager må jeg ned i 3 gir og ca halv gass...

Spiller nada rolle om det er vart, kald, dag ,natt eller andre omstendigheter..

Har feilsøkt på Ford ørten ganger, med null feil på motor.

Derfor er jeg banna bein sikker på at det er hjernen som er defekt, er også en vanlig feil hvis man leiter på engelske forumer...

 

Over til hva trådstarter ønsket å vite.

Han sa at han ikke har peil på bil, derfor listet jeg opp ting som kan gjøres uten å åpne motoren, og som ikke koster en arm og kjerringa.

 

Ikke alle har en feit lommebok eller er verdensmestereangry.gif

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Nytt filter er mer nyttig enn Åpent filter. At bilen din har feil på hjernen hjelper ikke. Følger du med litt på div andre forumer så mener alle at det hjelper med åpent filter, men man kommer ikke unna hva tallene fra rulla faktisk sier. Er ikke bare disse gutta som har forska på det. På saab så ødelegger du faktisk LMM pga åpent filter

 

Når det gjelder modsa du foreslår er vel egentlig bare spjeldhus og bluefin som er fornuftig. Du får ikke super mye hk på en billig måte. Prøver bare å kære folk å slutte å høre på gammal vrang lærdom.

 

En godt eksempel er mange som bytter filter og eksos men ikke mapper om bilen. Flere tilfeller har de mistet effekt. Gjelder spesielt på nyere biler. Mappet på bilen er alfa og omega.

 

Men tilbake til hva han vil ha

 

Grenrør med eventuelt eksosanlegg (8-15 hk)

Spjeld (kanskje 5 hk)

Bluefin eller live map (8-10 hk samt motor som jobber bedre sammen med resten av delene)

 

Priser kan man lete etter på ebay eventuelt

Link to comment
Share on other sites

Å trimme en NA (Naturally Aspirated) er dyrt hvis man skal ha mye effekt. De få tingene vi foreslår nå er kun basic men får motoren til å føles mer livlig. Skal du ha mer effekt bør du vurdere enten turbolading eller kompressor. Dette er også dyrt men billiger pr hk enn NA tuning. Statene har en del bolt on kit samt et fra pumaspeed som er til fiesta st150 (samme motor) http://pumaspeed.co.uk/product-Supercharger-Kit-Fiesta-ST150---Stage-25_691.jsp .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...