Jump to content

Behandling av karosseri før lakk...?


Recommended Posts

dp 40 er god ja skybert, men ville nok hatt syre under, den henger godt nok som oftest, men vis ein sliper gjennom så har den ein tendens for å slippe... men er absolutt ein bra grunning(som andre epoxy)

Så da har eg bære vært heldig sia lakken sitter på denne bilen etter 10år? Høres sånn ut med det du skriver.

Det ble lakt vanlig grunning over der det ble slipt gjennom, våtslipt og lakkert. Dette ble gjort på karosseriverksted som er gamlere enn meg og som har hatt størsteparten av oppretting på plassen. For meg blir dette som å putte slange i ett slangeløst dekk, exstra kostnad og har ikje bruk for det.

Link to comment
Share on other sites

Man kan få 2k på boks og men da begrenset bruks tid;)

 

Ja, jeg vet om det, men ikke alle vet og jeg gadd ikke forklare om det.

Ganske genialt egentlig! :)

 

Har brukt en del 2K spraybokslakk til å lakke smådeler på jobb, som dørhåndtak, speil osv. Funker meget bra.

Har faktisk lakkert framskjerm og sideskjørt med 2K sprayboks.

Det ble faktisk meget bra det... men litt mer tidkrevende og få bra, da leveringsmengden er så mye mindre enn med lakksprøyte.

Link to comment
Share on other sites

Så da har eg bære vært heldig sia lakken sitter på denne bilen etter 10år? Høres sånn ut med det du skriver.

Det ble lakt vanlig grunning over der det ble slipt gjennom, våtslipt og lakkert. Dette ble gjort på karosseriverksted som er gamlere enn meg og som har hatt størsteparten av oppretting på plassen. For meg blir dette som å putte slange i ett slangeløst dekk, exstra kostnad og har ikje bruk for det.

 

ja kva skal eg si... etter ein del år og jobbet på x antall tusen biler... så har eg sett mye av dette som ikkje er noe problem so kan bli eit stort problem... eg ser ingen vits i å spare på sånne fille ting som skikkelig heftgrunning da dette er kun snakk om noen få kr... koster MMMYYYYEEE meir å stå i timesvis å slipe drittet ned på stålet igjen, og det har eg gjort min del ganger etter problemer med heft, som du ikkje ser før du sliper gjennom ein plass og ser det ikkje får javn overgang(vanskelig å forklare) men det går som regel fint, men ved steinspruter og hard vask med steamer ol. kan dette bli tydlig... det var derfor eg skreiv att er ofte god nok, men vis det blir utsatt for noe hard behandling er det fort verre... du kan legge lakk rett på og vis det ikkje blir utsatt for noe som helst påkjenning etterpå :whistling:

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

ja kva skal eg si... etter ein del år og jobbet på x antall tusen biler... så har eg sett mye av dette som ikkje er noe problem so kan bli eit stort problem... eg ser ingen vits i å spare på sånne fille ting som skikkelig heftgrunning da dette er kun snakk om noen få kr... koster MMMYYYYEEE meir å stå i timesvis å slipe drittet ned på stålet igjen, og det har eg gjort min del ganger etter problemer med heft, som du ikkje ser før du sliper gjennom ein plass og ser det ikkje får javn overgang(vanskelig å forklare) men det går som regel fint, men ved steinspruter og hard vask med steamer ol. kan dette bli tydlig... det var derfor eg skreiv att er ofte god nok, men vis det blir utsatt for noe hard behandling er det fort verre... du kan legge lakk rett på og vis det ikkje blir utsatt for noe som helst påkjenning etterpå :whistling:

Trur du tulle mye no...

Eg trur eg må ut å slipe ned bilen min å se om eg finn noe løst under eller bruke den litt hardere :)

Link to comment
Share on other sites

okay eg har ingen anelse på kva eg snakker om... eg har bare drømt om desse problema... stikk innom ein snekker og hør om han har noe beis sikkert like gode greier det...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Seriøst. Du veit ka du snakke om og du kan jobben din det veit eg!!

Grunn til at eg ikke like at du beinhardt skal ha folk til å bruke denne er fordi syregrunninga er diskutert i det vie mange plasser og ikke bare her. Noen svermer til den og er blind for at det går bra uten den om du gjør det rett, andre bruker den ikke fordi produsenter sier 2k epoxy har egenskapen til syregrunning også samt rusthindrende egenskap osv. DP40 er en slik som produsenten garanterer sitter på underlag som diskutert her. Du sier altså at så stor leverandør lyver om produktet og at lakken på eksemplet som står utenfor døra her vil løsne om den utsettes for større påkjenning, ikke rart eg sier at eg trur du tuller mye nå.

Link to comment
Share on other sites

vel... eg vil egentli kun aldri anbefale noen å stole blindt på supergrunninger som liksom har alt i 1, sjølv om det er stor levrandør.. var større levrandør dei eg nevnte i den andre posten, og der tok det fleire år før dei inrømte/fant ut problemet som eg spurte om med ein gang... og eg har jobba med lakkere som gjør alt etter boka og eg var vel på kanten til samenbrud ein del ganger da... dei svarer ved problem, jamen det står i boka at sånn skal det vere så da er det ikkje noe problem... og der står vi eit par andre idioter langt utover kvelder/netter/helger å tar igjen jobba fordi vi ikkje kan levere ut noe som vi ikkje anser/vet er godt nok..

 

men ja som sagt dp 40 er ikkje noe dårlig, men nå er det vel 10 år sida eg var borti den sist, og da såg vi ein og anna gang problem, ved utan syre/heft først...

 

har faktisk fått eit så dumt svar som eg må vere forsiktig når eg sliper ned... vis det er så sjørt at det flasser ved nedmatting så er det så aldeles ikkje godt nok...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

vel... eg vil egentli kun aldri anbefale noen å stole blindt på supergrunninger som liksom har alt i 1, sjølv om det er stor levrandør.. var større levrandør dei eg nevnte i den andre posten, og der tok det fleire år før dei inrømte/fant ut problemet som eg spurte om med ein gang... og eg har jobba med lakkere som gjør alt etter boka og eg var vel på kanten til samenbrud ein del ganger da... dei svarer ved problem, jamen det står i boka at sånn skal det vere så da er det ikkje noe problem... og der står vi eit par andre idioter langt utover kvelder/netter/helger å tar igjen jobba fordi vi ikkje kan levere ut noe som vi ikkje anser/vet er godt nok..

 

men ja som sagt dp 40 er ikkje noe dårlig, men nå er det vel 10 år sida eg var borti den sist, og da såg vi ein og anna gang problem, ved utan syre/heft først...

 

har faktisk fått eit så dumt svar som eg må vere forsiktig når eg sliper ned... vis det er så sjørt at det flasser ved nedmatting så er det så aldeles ikkje godt nok...

 

 

lyst å lage en oppskrift til meg da? bakskjermer blir bytta, og de skal mattes ned? bare pussepapir? og hvor fint?

resten av bilen blir pussa til metallet der det er rust (ikke så mye men), og så må alt det det ikke er bart mattes ned? hva behandler jeg med etterpå? bilen blir garantert stående et par uker før den lakkeres.

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

ligger litt i den klistra tråden, men her er ivertfall ein start utifrå intrykket eg har fått du er ute etter

 

Matt med rondell, med p320-400 på alt som kun skal mattes ned hold rondell flatt og ikkje driv å bend og vri på den for da blir det ujavnheter++. Skader, rust div slipes med grovere/sandblåses… bruk matteklut/handpapir, der du ikkje kommer til med rondell. Sparkel og rettslip der nødvendigt, rettsliping er greitt med 80 på grov slip, for så å gå på med 120-180 på finslip siste finish.. rondell med p+1 av det du har klossa med og 240-320 før neste sjikt sparkel. Avslutt med p320+ før fyller. Du treng ikkje slipe til metal vis du ikkje må, men ved eldre biler er det ofte ganske mange sjikt så kan nok ofte vere ein fordel ja. Når alt er matta ned så vasker du heile bil med silikonfjerner (eventuelt metallrens der det er bare reint metall men ikkje eit must)

Og matt over alt og vask(silikonfjerner, kan gå over med trykkluft og støvklut og, men ikkje så viktigt her, men fordel) like før du skal sprøyte den. Vis den står i timesvis/dagesvis før sprøyt er det fare for flassing med tiden. Eventuell maskering og vask på nytt..

 

Behandling på denne hadde nok eg gått for syre der det er bart metal også gjerne på sparkel(slør 50-70% dekk ikkje flyt) så 2k skikkelig slipefyller, her er det greitt å bare legge på godt lag… så gjerne stå noen uker før finsliping så sparkel/sliperoser får synket mest mulig for å slippe å få desse så markant seinere.

Håper dette kan hjelpe litt. Er nok meir, men mye detter ut frå meg då eg har gjort dette så mange ganger att eg ikkje tenker over mange ting…

 

syre og epoxygrunning og så vente 1 dag eller 2 før nedmatting, FØR slipefyller er også eit alternativ, då epoxygrunninga er meget god forseglingsevne...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...