Jump to content

 Vakuum-schema för xr4i -83?!


top_jimmy

Recommended Posts

Hej! 

 

Ber om ursäkt för att jag skriver på svenska, hoppas det går bra ändå.

 

Har nyss gjort ett motorbyte i min xr4i -83 som ej var ihopmonterad helt i motorrummet då jag köpte den. Har nu problem att gissa mig till hur allt vakuum ska monteras ihop. Är det någon som har ett vakuum-schema eller liknande över Cologne 2,8 med MFI? Kanske någon vänlig xr4-ägare som har lust att ta bra och högupplösta bilder av sitt motorrum där det syns hur vakuum et sitter ihop. Sitter i en vansklig situation och hoppas på snabbt svar då jag måste ha ordning på allt inför träffen på Rudskogen 2013.08.11!

 

Är just nu på semester i Trysil fram till söndag den 4 augusti, så om nån har en xr4i 2,8 MFI i närheten av Trysil eller på vägen ner mot Kongsvinger så finns möjligheten för mig att titta förbi och kolla. Hör hemskt gärna av er i så fall!

 

E-mail: christian@pihlgren.net

Tel: +46 709631952

 

Med vänliga hälsningar / Christian.

Entusiastfordon: Ford Sierra XR4i 2,8 1984, Ford Capri Mk1 1600 GTXL 1969, Opel Rekord Deluxe 2,0 S 1964.

Bruksbil: Volvo 940 Kombi 1997.

Link to comment
Share on other sites

Hei Christian.

 

Norske biler har ikke EGR, det regner jeg med din har?

 

Såvidt jeg vet/fant ut. Så er det ikke stort som skal ha vakuum.

 

Oppvarmingsregulatoren/Styretrykksregulator skal ha manifoldvakuum(Plenumkammer?)

 

Fordelerens vakuumklokka skal ha vakuum fra en nippel på spjeldhuset.

 

Om du skiller vekk EGR, så burde du kunne få motoren til å gå korrekt.

 

http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htm

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Hei Christian.

 

Norske biler har ikke EGR, det regner jeg med din har?

 

Såvidt jeg vet/fant ut. Så er det ikke stort som skal ha vakuum.

 

Oppvarmingsregulatoren/Styretrykksregulator skal ha manifoldvakuum(Plenumkammer?)

 

Fordelerens vakuumklokka skal ha vakuum fra en nippel på spjeldhuset.

 

Om du skiller vekk EGR, så burde du kunne få motoren til å gå korrekt.

 

http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htm

Hej och tack för snabbt svar!

 

Min bil har mycket riktigt EGR, men det är pluggat för tillfället.

 

Tack för länken!

Kan ta et par bilder i morgen.

Kanonbra!

 

Ta gärna många bilder där det syns vilka slangar som går vart på komponenterna på passagerarsidan i motorrummet och motorn, till exempel den där plåtburken på innerskärmen och komponenterna omkring fördelaren och plenumet... Bara att mejla bilderna!

 

Tack på förhand!

Entusiastfordon: Ford Sierra XR4i 2,8 1984, Ford Capri Mk1 1600 GTXL 1969, Opel Rekord Deluxe 2,0 S 1964.

Bruksbil: Volvo 940 Kombi 1997.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...