Jump to content

Feilkode


ine

Recommended Posts

Hei folkens. Har en -05 focus 1,6 Sport. Motorlampa begynte å lyse for en tid tilbake.  Kjøpte meg en Obd- II sak, og får opp kode P0430

 

Søkte på koden, det står noe om catalysator og bank 2. Regner med at det er en av disse 4 sondene som sitter foran og bak catalysatorene, men hvilken? Har lest her og der, og har vel kommet fram til at den sitter etter catalysator, men hviken side har jeg ikke funnet fram til. Noen her som har vært borti dette? Typisk feil på denne bilen? Må nevne at etter lampa begynte å lyse, har snittforbruket økt fra 0,75 til ca literen på mila. Takknemlig for svar

Link to comment
Share on other sites

Har du mulighet til å se på faktiske verdier med diagnoseverktøyet ditt?...da kan du isåfall se hvilken sonde som ikke sender riktige signaler...

 

Hvis du vet hvilke sensorer det er snakk om..."bank 2"...(er nok etter kat. som du sier), så er det jo sånn at hvis du kjøper begge to, så får du nok ikke returnert den som ikke er defekt...MEN

 

Erfaring viser, at siden disse sensorene har en viss levetid, så gjør du nok lurt i å bytte de begge to....den andre har nok ikke lenge igjen!

 

Mitt råd er da...bytt begge sensorene, men undersøk litt først ang priser...Jeg jobber som mekaniker selv, og ser at det ofte er stor forskjell på priser fra merkeforhandler og f.eks Hellanor...

 

Hvis du vil...kan jeg undersøke hva jeg kan skaffe dem for...da må jeg ha regnr.

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Det er en veldig enkel måler jeg har, leser kun av koder og kan resette. Regnr er AA50947.  Den har gått 115000. Er det tidlig eller en grei km for å bytte de?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Det er en veldig enkel måler jeg har, leser kun av koder og kan resette. Regnr er AA50947.  Den har gått 115000. Er det tidlig eller en grei km for å bytte de?

Det er ikke slik at de ryker ved visse interval, men de kan ryke både før og etter din km stand. Blir ikke byttet før de evt ryker.

Link to comment
Share on other sites

Syns jeg husker at det sies de har 120 000km som levetid....men alt kommer ann på ting...så det er nok ikke noe 100% vitenskap....

 

Jeg skal undersøke på jobben i morra jeg...så skal vi se...så kan du høre hos merkeforhandlern din....

 

Jeg skal ikke ha noe skyld i at du betaler for mye...he he...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Ok. Kjenner en som jobber på et MB verksted, han mente på at det var en lei kode. Kunne være alt fra luftmengdemåler til kaldstartsensorer osv.

 

Start isåfall i billigste enden, og hør om en av tinga er en vanlig feil på din type bil...isåfall start der....valgets kval...hadde du hatt mulighet til å lese av verdier, kunne du gravd deg til bunns i det før du evnt. handler...hør med et verksted om hvor mye dem skal ha for den jobben...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Syns jeg husker at det sies de har 120 000km som levetid....men alt kommer ann på ting...så det er nok ikke noe 100% vitenskap....

 

Jeg skal undersøke på jobben i morra jeg...så skal vi se...så kan du høre hos merkeforhandlern din....

 

Jeg skal ikke ha noe skyld i at du betaler for mye...he he...

 

Peder

Vi har biler, som er gått dobbelt så langt og mer enn det, der de aldri har vært rørt. Er ikke noe stort problem på Ford dette, men ingen regel uten unntak

Jeg kunne gitt deg pris på org del nå, visst ikke denne jæ... dataen hadde tullet seg

Link to comment
Share on other sites

Vi har biler, som er gått dobbelt så langt og mer enn det, der de aldri har vært rørt. Er ikke noe stort problem på Ford dette, men ingen regel uten unntak

Jeg kunne gitt deg pris på org del nå, visst ikke denne jæ... dataen hadde tullet seg

 

Kanskje den har gått ut på dato den også?...Dataen altså!? he he

 

Peder

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir morro å se hva prisforskjellen er...Snakkes i morra!!

 

Peder

Ja, det varierer nok en del. Vi er også Hellanor forhandler, og ser på visse deler, så er org deler faktisk billigere, men jeg tror ikke det i dette tilfelle

Link to comment
Share on other sites

  • Bilen går som den skal den, ikke merket noe forskjell annet en at lampen lyser og at forbruket har økt. Får jo håpe det ikke er kattene, er 2 stykker på den, koster vel rundt 10 lapper

Link to comment
Share on other sites

Har finni ut pris...

 

Fikk priser med rabatt da...(som jo er nais)...dem kosta fullpris rundt 2600,- pr. stk.

Med rabatt....som du sikkert kan få...Høyre: 1840 og Venstre: 1719,-...disse er orginal fit...(plug and play....eller plug and pray)

 

Hva kosta dem hos ford?

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Peder`n

 

Hentet sondene på posten i dag (tusen takk for topp service)  Men det står ikke H/V på de, men tolker jeg innlegg ovenfor er den billigste førerside?

Er det ikke ulik farge på kontakten, en blå og en grønn?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...