Jump to content

Ventiljustering 2,0IS


Guest ykarlsen

Recommended Posts

Guest ykarlsen

Treng litt info. Har en kompis som har et rakkelspetakkel av en motor. Lurer på om det er hydrauliske eller mekaniske løftera på dennan motorn? Evt. justering? klaring???????

HELP!

 

Thanx på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Treng litt info. Har en kompis som har et rakkelspetakkel av en motor. Lurer på om det er hydrauliske eller mekaniske løftera på dennan motorn? Evt. justering? klaring???????

HELP!

 

Thanx på forhånd.

 

Kommer annpå om du har is med 2 liter doch motor eller med 2 liter ohc.. hvis det er ohc motoren så trenger du spesial verktøy.. det får du kjøpt på biltema, står til ford i katalogen.... pluss at det er lurt å ta en 15 mm fastnøkkel lage en 90 grader vinkel rett etter kjeften... for det er ikke så lett å komme til på siden der innsuget er.. og knasten skal stå opp på kamakselen.. og det er 25 på eksos og 20 på innsug..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mekanisk, og det skal være mellom 2 og 2,5 mm klaring...

fort gjort.... :)

Hmm, drukket metanol du visst ;)

Klaringen skal være 0,25 og 0,20 mm. Hvis du vil beholde tikkinga er det bare å justere de til dine data :lol:

 

Det finnes bare en type IS-motor, det er en vanlig OHC-motor med innsprøytning, den andre motoren kalles bare for DOHC og har hydrauliske ventilløftere.

Spesialverktøyet på biltema til OHC-motoren er fullt brukbart, til ei billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen
Hydrauliske ventilløftere har ingen justering, de er selvjusterende og har ingen shims.

 

Kan vel ikke justere hydrauliske løftere da?????????

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

i går skulle jeg justere min OHC motor med innsprøytning..

 

Fikk plutselig vite at man måtte ha omdreininger på kamakselen slik at man fikk stillt på alle ventilene.

 

 

 

Jeg har aldri gjort dette her, og styntes det virket vanskelig så jeg ga opp til tross for nyinnkjøpt spesialverktøy.

 

hadde Haynes hjelpebok.

 

 

 

Er det mye strev å dytte bilen framover og passe på ventilene osv. er det strevsomt ?

Link to comment
Share on other sites

Å dra på kamdrevet kan bli veldig tungt, normalt drar man på det store reimhjulet til motoren på veivakselen, det blir mye lettere hvis du skrur ut tennpluggene. Skal du skyve bilen frem og tilbake, så sett den i andre eller tredje gir, pluggene ute så går dette også enklere. Du justerer de ventilene som vippearmene er slakke på når reimhjulet på motoren står på øvre dødpunkt, det er det største hakket på reimhjulet. Du justerer 4 ventiler av gangen, alså en tørn på motoren og alle skal være justert.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...