Jump to content

Mondeo MK3 1.8 HE (125hk) - hakking ved lavt turtall under pådrag


Boma

Recommended Posts

Hei!

 

Er ny på forumet. Har prøvd å søke opp problemstillingen min i søkefunksjonen, men uten hell. Håper noen kan hjelpe meg :)

 

Har hatt feilkode P0135 & P0141 i 6mnd. Dette går på fremre og bakre lambdasensor. Bilen har fungert greitt, men med noe høyere bensinforbruk. (som er å forvente) 

 

Den siste mnd så har jeg fått problemer med hakking under akselerasjon. Dette er spesiellt merkbart ved lave turtall (2000 rpm) Da hakker det fælt, akkurat som om jeg mister tenninga når jeg gir full gass. Ved høyere turtall går det helt fint. 

 

I følge engelske forum så er disse symptomene typiske ved tps (throttle position sensor) feil. Prøvde å koble fra denne, men bilen oppførte seg helt likt. Har også vært inne på tanken med at det kan være egr ventil, men er veldig usikker.

 

Hva vil dere anbefale for meg? Kan det være tennplugger eller tennpluggledning bort til coil? Ville ikke problemet i så fall kommet ved høye turtall også? 

 

Kan nevne til slutt at jeg nettopp skiftet bensinfilter da det gamle hadde begynt å lekke. Kjøpte nytt på biltema om det har noen betydning. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gang en Mk1 Mondeo, den hadde slike symptomer som du beskriver. Byttet pluggledninger og bilen ble som ny.

Takk for tilbakemelding! Går til innkjøp av et multimeter i dag for å undersøke om disse kan være årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Fant ut av det. Det var coil som var gåen :) Da oppfører bilen seg normalt igjen

 

Noen som har vært borti at begge lambdasondene er gåen? Har feilmelding på begge i OBD. Kan det være en annen feil som gjør at disse får feilmelding (Vakumlekkasje på innsugsida eller lignende)?

Link to comment
Share on other sites

Det er lite trolig at begge ryker samtidig. De få gangene jeg har vært borti lambdasonder som ikk virker har det ikke vært selve sonden som har vært problemet, men 12v strømforsyning til sonden som av en eller annen grunn har feilet.

Mål om du får 12v ut på pluggen til sonden. Når det er sagt så finnes det også sonder som ikke skal ha 12v, men da er det som regel bare en enkelt ledning som plugges i sonden.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...