Jump to content

HJELP Strømporblem Ford Granada


ThomasMKII

Recommended Posts

Frod Granada MK2 1984

Hei håper noen kan hjelpe meg.

Har slitt med at ryggelysene sluttet å fungere. Etter inspeksjon så jeg at ryggelysbryteren på girkassen var gåen og kjøpte ny. Den nye passet ikke helt til kontakten, den hadde to store pinner stikkende ut, men jeg får ikke tredd kontakten fra bilen over den.

Så da prøvde jeg dum som jeg var å kortslutte denne kontakten (la en fastnøkkel ned på) og da kom ryggelysene på. Prøve en gang til og det kom en liten gnist. Etter det så mistet jeg bremselys, blinklys, viskere, batterilampen lyser litt av og på, og litt andre ting som enten er borte eller fungerer litt av og på. Kjørelys, parklys, langlys og vifta fungerer. Noen som vet hva som kan ha skjedd? Ser ingen gåene sirkinger i sikringsboksen.

Batteri viser 12.4V uten motor i gang og kanskje litt lavere mens motor går, så den lader ihvertfall ikke. Er det dynamo som har gått i stykker? Holder det å bytte spenningsregulator? Eller finnes det en gjemt sikringsboks nr 2 der en/flere sikringer gikk når jeg kortsluttet ryggelysbryteren?

 

Mvh Thomas

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis du ser under dasjbordet så er det kanskje en liten sikrignsboks mot torpedoveggen på høyre side på noen modeller. Men tror du har en dårlig jording. Mener bryteren i girkassen 'kortslutter' på samme måte som du med fastnøkkelen. Så tror ikke at det skal gi noen problemer så lenge du ikke var i kontakt med jord samtidig. Kan og være dårlig kontakt på sikringene. Prøv å vri litt på dem med tenninga på så ser du om lysene blinker. Hvis mange ting slutter å virke kan det være en dårlig jording en plass.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...