Jump to content

Hans Chr

Moderators
  • Content Count

    970
  • Joined

  • Last visited

About Hans Chr

  • Rank
    Kasserer
  • Birthday 11/26/1973

Medlemsinfo

  • Bosted
    Stokmarknes, Nordland
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Contact Methods

  • AIM
    -
  • MSN
    -
  • Hjemmeside
    http://-
  • ICQ
    0
  • Yahoo
    -

Profile Information

  • Kjønn
    Male
  • Bosted
    Stokmarknes
  • Interesser
    -

Recent Profile Visitors

6239 profile views
  1. Informasjon om LMK Stafetten Mer informasjon kommer etter hvert på: http://lmk.no/ Bli med på en felles dugnadsinnsats: LMK-Stafetten 9.-19.aug.2017! På veg fra hobby mot kultur på hjul. Et landsdekkende prosjekt arrangert av de Motorhistoriske Kjøretøyklubbene i LMK. Til alle eierklubbene i LMK. På landsmøtet 22.april ble det vedtatt at LMK-stafetten skal gjennomføres 9.19.august i 2017, til stor glede for alle eierklubbene av LMK som har arbeidet med dette prosjektet i lang tid. For dere som ikke har hørt så mye om hva stafetten dreier seg om, kommer det her nærmere info. Hvorfor en stafett? - For å få vist våre politikere og byråkrater hvilken kulturskatt våre kjøretøy representerer, slik at de kan få øynene opp for at våre kjøretøy ikke er avgiftsobjekter men kultur på hjul. - Få vist frem hvilken glede som spres blant folket når vi med våre veterankjøretøy ferdes langs vegene i det ganske land. 2 - For å bidra til samarbeid mellom eierklubbene i LMK, samt mellom LMK og eierklubbene, med et felles arrangement som blir så stort at det kan få oppmerksomhet i media. Hvem kan delta på stafetten? - Alle med veterankjøretøy over 30 år (også de som ikke er medlem i en klubb). - Det er ingen påmelding - Alle kan delta på hvilke etapper og hvor langt de ønsker De som ikke har veterankjøretøy oppfordres til å stille på stoppestedene og langs løypa for å bidra til å skape god stemning og gi våre kulturskatter positiv oppmerksomhet langs vegen. Hvorfor i år 2017? - Valgår Valgår er alltid det året i en 4 års syklus hvor politikere er mer lydhøre og muligheten vår for å kunne påvirke er større enn ellers. LMK representerer over 50.000 kulturforkjempere, og det er flere enn de fleste andre kulturorganisasjoner. Hvordan vet vi hvor og når stafetten er i vårt område? - Kjøreruta vi bli lagt ut på nettsiden til LMK.no - Blir sendt ut på mail til alle eierklubbene - For de av dere som er på facebook, oppfordres det å gå inn på FB siden LMK-stafetten 2017. Der vil det fortløpende legges ut info om det videre planleggingsarbeid, samt kjøreruta. Lik og del siden slik at vi får spredd Informasjon om stafetten ut i vårt langstrakte land. Vi trenger hjelp av dere alle, både for å få deltakere til å kjøre og publikum. Ei oppfordring også til å legge en link til fb sidene LMK-stafetten og LMK motorhistoriske på nettsiden til klubbsidene deres 3 Hvordan er organiseringen lagt opp? Masterklubber: har som oppgave å skissere en løype for sin del av stafetten, og knytte til seg en rekke Pilotklubber langs ruten, som ivaretar de lokale oppgavene etter hvert som etappene utspilles. Som f.eks. - Legge opp til egnet stoppested/parkering for kjøp av mat og drikke og severdigheter langs løypa. - Forslag til overnattingssteder. - På de steder det er tenkt overnatting, ta imot deltakerne, ordne parkeringsmuligheter, og arrangere start neste morgen. Deltakerne betaler mat og drikke på turen selv, og ordner selv med Overnatting. Det er fritt opp til hver enkelt klubb hva de ønsker å gjøre ut av sin del av arrangementet. Det kan også anbefales å kontakte andre kulturvernforeninger, klubber (selv om de ikke er tilsluttet LMK) til å bidra positivt på startsted/etappene. Det skal være minst mulig utlegg for klubbene, de kan godt legge opp til salg av div. for på den måten få inntekt til klubbkassa. Arrangementene skal være av den størrelse og art at den skal være gjennomførbar i tillegg til klubbenes andre arrangement. Det kan og la seg kombineres med andre arrangementer som skjer på samme tid. Det er ønskelig på hoved-startstedene og kunne invitere med de lokale politikere og lage litt ekstra «blest» rundt arrangementet. Stafetten skal være et positivt tiltak for alle. Hvor langt er planleggingen kommet? Det er 3(4) hovedstart i landet: Tromsø, Trondheim, Kristiansund og Bergen. Arrangert av Masterklubbene: Tromsø Veteranvognklubb, Autovis (i Tromsø), Trøndelag Veteranvognklubb, (Nordmøre og Romsdal Kjøretøyhistoriske Klubb?) og Bergen Veteranvognklubb. 4 Ruta er ferdig lagt opp: Nord-Norge: Hammerfest-Steinkjer Midt- Norge: Steinkjer- Oppdal Bergen: Bergen-Kristiansand-Oslo Har din klubb mulighet til å bidra? Er du en klubb som ligger i eller i nærheten av en av løypene ser vi gjerne at du bidrar, enten som egen klubb eller i samarbeid med andre. Ta kontakt med Masterklubbene eller en av de allerede engasjerte Pilotklubbene og bli en Pilotklubb du også. Rutematrise (foreløpig) Dag Dato Nord-Norge MidtNorge NordvestNorge Vest og SørNorge Onsdag 09.08.2017 Prolog fra Finnmark Torsdag 10.08.2017 Tromsø Fredag 11.08.2017 Narvik Lørdag 12.08.2017 Fauske Søndag 13.08.2017 Mo (Mosjøen) Bergen Mandag 14.08.2017 Steinkjer Kristiansund Stavanger Tirsdag 15.08.2017 Trondheim Trondheim Volda Flekkefjord Onsdag 16.08.2017 Oppdal Førde Kristiansand Torsdag 17.08.2017 Ringebu Lærdalsøyri Arendal Fredag 18.08.2017 Hamar Fagernes Tønsberg Lørdag 19.08.2017 Oslo Oslo Oslo Masterklubbene og pilotklubbene i de enkelte områder samarbeider om å utarbeide en detaljert kjørerute, som viser hvor stafetten er på de ulike tidspunkt. Slik at de som skal delta vet hvor de kan komme på, og publikum hvor de kan stille langs løypa. Denne settes etter hvert sammen slik at vi får en detaljert kjørerute for de områder som stafetten kjører igjennom. Stafetten fra Bergen vil være innom Arendal i Arendalsuka, nesten en hel dag, med tanke på å kunne treffe rikspolitikere. . Sammen er vi sterkere! Det oppfordres alle klubbene å gjøre en ekstra innsats på sine arrangement i dette valgåret, inviter gjerne politikere til deres egne arrangement og ta de med på kjøretur. Vis frem våre kulturskatter. Markedsføring av stafetten ute hos klubbene i forkant. Det er utarbeidet et «opprop til stafetten» som klubbene selv kan kopiere opp i ønsket antall, for utdeling på egne vårmønstringer, treff og arrangementer i tiden frem mot stafetten, samt til sine medlemmer. Det er og laget en Power Point som kan vises på klubbmøtene deres, som forteller hva stafetten går ut. (Det vil bli utarbeidet et eget skriv som skal kunne deles ut til politikerne) Med dette håper vi i prosjektgruppa samt alle pilotklubbene, at dugnadsånden er tent for at vi skal få til et felles løft for hele vår MotorHistoriske Kjøretøybevegelse. Mvh. Merethe Larsen, Bjørn A. Hvaleby, Leif Skare, Hans Skjulsvik, Trøndelag veteranvognklubb, hans@skjulsvik.no, tlf. 93219000 Per Åge Hesjedal, Bergen veteranvognklubb, pe-aah@online.no, tlf.90930864 Ragnar Kjeldsen, Tromsø veteranvognklubb, rakjelds@online.no tlf:47240545 Lodve Vik, Autovis (Tromsø), lodve.vik@tromso.kommune.no tlf. 99581796 Kontaktlisten over alle pilotklubbene sendes ut når den er ferdig.
  2. Prøv http://www.aldridge.co.uk/ De har mye stoff til Ford modeller.
  3. RS euroford skaffet til meg og det ble rimeligere en å kjøpe i fra england når man tar med porto og toll. Men koster nok en 5-6 tusen for alle.
  4. Ligger vell et ark i dokumentarkivet der det står hva som er forskjell på de forskjellige modellene. Ligger og på en av de linkene jeg la ut tidligere. På linken finner du flere artikler om Perana der det står litt om hva som er bygget om og hva som er forsterket. Ang Perana så kan du jo prøve å spore opp Espen Eriksen som har 3 eller 4? Perana her i Norge. Han bruker å være aktiv på Granadaklubbens Facebookside. Kanskje han kan ta bilder av sine biler hvis det skal være nødvendig. Jeg har delekatalog på michrofiche og verkstedshåndbøkene er lastet opp i dokumentarkivet. Her står det og dokumentert om de forskjellige bremsestørrelsene, fjærene osv som var levert på Granada.
  5. Er vell ikke så vanskelig å dokumentere. Perana bilene er bygget på Granada 3.0 XL eller GXL, og har derfor 3 liters oppsett. Har lest at bakakselen er oppgdadert med deler fra Australsk Falcon. DIsse har stiv bakaksel, og det får jeg ikke til å steme. Har sett bilde av perana under og bakakselen/ hjulopphenget ser ut som en helt vanlig 3 liter. Mulig at innmaten i diffen eller utveksling kommer fra Falcon? Er et firma i Australia som produserer differ, og på den tiden var de eid av Borg Warner. Jeg sendte en e-post til dette firmaet og spurte om de hadde levert deler til Granada. Men på grunn av opphavsrett kunne de verken bekrefte eller avkrefte dette.
  6. Jeg får den opp, mulig du må være logget inn for å åpne den siden?
  7. Ok startmotor som passer på en Ford Courier 1.3 liter 2001 modell ønskes kjøpt.
  8. Hei På årsmøtet ble det bestemt at det fra nyttår skulle være 300kr i medlemskontingent. Tidligere var kontingenten 370 kr. Vi var litt sent ute med å redusere dette i innstillingene på forumet. Derfor var det noen som betalte 70 kroner for mye de første dagene etter årsskiftet. Så i dag førte jeg tilbake disse 70 kronene fra Paypal. Det jeg ikke var obs på var at forumet da registrerte innbetalingen som ufullstendig, og derfor har de berørte brukerne fått e-post om dette og blitt degradert til gjest. Jeg beklager dette, var ikke klar over fadesen før nå nettopp. Har rettet opp dette nå, så alt skal være som før. Hvis det skulle være noen som fortsatt er gjest uten tilgang, så send meg en PM. Mvh Hans Chr
  9. Fant dene på facebook for noen dager siden: https://onedrive.live.com/?id=744D95291D626B6A%21748&cid=744D95291D626B6A Og sjekk hva denne karen fikk til svar fra tilsynet: https://www.facebook.com/groups/105718982794929/permalink/1097531473613670/?comment_id=1097822843584533&notif_t=group_comment_follow Har ikke fått letet fram den jeg har enda, men kommer plutselig. Verkstedshåndboka til Granada Mk1 og Mk2 serie 1 ligger i dokumentarkivet. Der står det litt info om bremser osv.
  10. Er litt vanskelig å dokumentere forskjellen på for og bakstilling. Har lest et par artikler om Perana og det står at bakakselen og servostyringen er oppgradert. Men hva denne oppgraderingen går ut på har jeg ikke funnet ut. Ser helt lik en vanlig Granada for/ bakstilling utvendig ihvertfall. Nå er 305 Chevy 5 liter, og det samme er 302 som Perana hadde. Jeg holder på med en 82 modell 2.3 liter som det er satt inn en 305 Chevy oppi. Er gitt klarsignal fra biltilsynet, men det er noen år siden. Kan kopiere søknad og svar fra tilsynet hvis det kan være av interesse.
  11. Vet ikke om så mange i Harstad. Men er nå litt over 10 stykker i Vesterålen, et par timer unna Harstad. Jeg har ikke mindre en tre stykker.
  12. Er det noen som har pene 17 toms RS felger til scorpio å selge? Må se bra ut og være uten kast. Helst PM eller SMS Tlf 90677540 Nordland (Stokmmarknes, men kan vell sendes i posten?)
  13. Blir ikke lett å selge med demontert motor og forstilling. Sett den sammen så tror jeg du får den solgt.. Blir uansett for langt unna for min del.
  14. Blir vell sikkert å koste over en mill på grunn av avgifter tipper jeg
  15. Nei, men det er et potmeter der man kan justere følsomheten. Hvis man bruker et anna instrument til å måle turtallet så kan man justere på skruen inni instrumentet slik at de viser det samme. Tror det er vanskelig å finne en turteller til to liter siden de fleste utgavene som hadde 2 liter var den rimeligste og derfor ikke hadde turteller..
×
×
  • Create New...