Jump to content

TEST: 2015 Ford Mondeo 2.0 TDCi Tit. 150 HK, powershift.


Stian MH

Recommended Posts

Jeg er så heldig at jeg har gode kontakter hos R&S så å prøve bil er svært sjeldent noe problem.

I går ville jeg altså teste ut nye Mondeo for første gang, hadde bilen til rådighet i rundt 1 times tid og den ble stort sett kjørt i "by og tettstrøk" så var ingen fartsetapper å skryte av.

 

IMG_1578_zpsw49quudo.jpg

 

TEKNISKE DATA Ford Mondeo stv 2,0 TDCI 150 hk Powershift

  • Motor, cm3: 1997
  • Effekt, hk ved o/min: 150/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/2000
  • Egenvekt, kg: 1601
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 487/185/148
  • Bagasjerom, liter: 500-1605
  • Standard dekkdimensjon: 235/50 R 17 W
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,49
  • CO2-utslipp, g/km: 128
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10
  • Toppfart, km/t: 208
  • Pris fra, kr: 360 000 (Trend)

Jeg lar Vi Menn bil stå for selve testingen og deres meninger: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article1499078.ece

 

Min mening om bilen er at dette er en klar forbedring fra forrige modell, bilen virker større og ser større ut. Når du setter deg inn så finner du deg fort til rette og du ser et ryddig og oversiktlig dashbord, samt en 8" touchscreen som fungerer meget godt. Setene er også en helt klar forbedring fra tidligere modeller, med god sidestøtte og 10 veis elektrisk justering så skal du slite med å ikke finne en god sittestilling.

Motoren i denne bilen som var en 2.0 TDCi på 150 hk, i kombinasjon med Powershiftkasse virker som et godt team. Giringen byr ukke på noe overaskelser, og motoren lager ikke mye lyd.

Personlig foretrekker jeg ordentlig automatgir eller manuellgir, men Powershiftkassen er på lik linje med VAG sin DSG kasse, en dobbelclutch kasse, som ganske enkelt og greit betyr en helautomatisk manuell girkasse. Det virker noen ganger som om den nøler med å gire, og i bakkestart så hender det at bilen ruller litt tilbake. Dette er i grunn bare skikkelig irriterende og helt unødvendig. Dog så har Mondeo bakkestartassistent som gjør at man ikke merker dette.

 

Bilen ble levert med 18" vinterdekk av typen Nokian Hakka R2, som virkelig passet til denne bilen. Bilen føltes stabil på veien, og styringen virker veldig presis og gir gode tilbakemeldinger.

At bilen kun har FWD p.t tror jeg ikke er veldig utslagsgivende for de aller fleste, det skal godt gjøres å kjøre seg fast med denne bilen, eller slite med å komme seg frem på norske vinterveier.

 

 

 

Jeg har ikke fått testet nye Passat enda, men jeg tror både denne og Passat er meget knivende konkurrenter. Det jeg tror er den største forskjellen må være designet og motorvalget. Som igjen da bunner til "smak og behag". Personlig syns jeg Mondeo er en mye lekrere og elegant bil enn Passat..

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med nye Mondeo, og kommer iløpet av kort tid til å kjøre en litt lengre test med en 1.6 TDCi og tilsvarende utstyr.. :)

 

 

 

IMG_1576_zpss2msdy70.jpg

IMG_1582_zpsr1cz0ozg.jpg

IMG_1580_zps3xrhxowy.jpg

IMG_1584_zpssazx3edc.jpg

IMG_1586_zps5jqkqfig.jpg

IMG_1588_zpsk1ozuv8o.jpg

  • Like 3

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Får se om jeg får gjort mer ut av det når jeg låner 1.6 TDCi over en litt lengre periode :)

  • Like 1

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Mer bilder av fronten a?? Syns den er nydelig forfra!! Endelig et utseende som appellerer litt!

 

Dessverre, men ta deg en tur innom R&S i Lillestrøm så kan du jo ta så mange bilder du ønsker, samt å prøve den kanskje :)

Skal låne en Mondeo i helga, kanskje vi kjøper :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...