Jump to content

Svinghjul eller annen feil? 05 mondeo 2.0 TDCI


Iceman66

Recommended Posts

Har en ulyd på tomgang som jeg stusser litt på, trodde først det kunne være det vanlige problemet med "dual mass" svinghjul som begynner å bli dårlig. Men etter å ha lest litt på forumet her ble jeg litt usikker. Ulyden forsvinner med en gang jeg trykker inn clutchen, trodde at hvis svinghjulet er dårlig er det omvendt, at lyden kommer ved inntrykking av clutchen. Clutchen virker helt fint, slurer ikke og ingen vibrasjoner. Ulyden er der kun ved kald motor, når motor er varm er det ingen ulyd. Tips om hva dette kan være mottas med stor takk.

Mine nåværende biler: 2005 Mondeo 2.0TDCI. 2004 Mercedes E220 CDI. Mine tidligere biler: 1968 rekord 1700, 1976 rekord 2000Berlina, 1976 Commodore 2,8 GSE, 1984 rekord 2,2i, Audi 80, 1990 hiace 2,0, 1992 Camry 2,2, 1991 mazda 323F 1.8 doch, 1991 MB 230 E, 1994 MB 220 E, 1996 Jeep Grand Cherokee 4,0 ( savner denne)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Godt mulig det er utløserlageret, kjenner jo på en måte klunkingen når jeg trår på clutchen. Det jeg synes er rart er at lyden er helt borte når motor er varm. Er det mulig å komme til veivaksel-sensoren eller står den inne i huset?

Mine nåværende biler: 2005 Mondeo 2.0TDCI. 2004 Mercedes E220 CDI. Mine tidligere biler: 1968 rekord 1700, 1976 rekord 2000Berlina, 1976 Commodore 2,8 GSE, 1984 rekord 2,2i, Audi 80, 1990 hiace 2,0, 1992 Camry 2,2, 1991 mazda 323F 1.8 doch, 1991 MB 230 E, 1994 MB 220 E, 1996 Jeep Grand Cherokee 4,0 ( savner denne)

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at reimhjulet på veiven er dårlig, har forstått det slik at dette "slipper" gummien når det er slitt. Har skiftet reimstrammer for en stund siden, kanskje det er et dårlig veivhjul som forårsaker slitasje på reimstrammer. Kanskje derfor ulyden forsvinner når motoren blir varm, at gummien ikke slipper så mye når metall- delen på veivhjulet utvider seg via varmen fra motor. Noen her som Kan svare på dette?

  • Like 1

Mine nåværende biler: 2005 Mondeo 2.0TDCI. 2004 Mercedes E220 CDI. Mine tidligere biler: 1968 rekord 1700, 1976 rekord 2000Berlina, 1976 Commodore 2,8 GSE, 1984 rekord 2,2i, Audi 80, 1990 hiace 2,0, 1992 Camry 2,2, 1991 mazda 323F 1.8 doch, 1991 MB 230 E, 1994 MB 220 E, 1996 Jeep Grand Cherokee 4,0 ( savner denne)

Link to comment
Share on other sites

Mine penger er på reimhjulet. 

Skjedde på min 1,6TDCI, det var veldig svar lyd til å begynne med som jeg bare hørte en gang iblandt. 

Men ble værre og værre etter som tiden gikk. (Ingen kjapp utvikling) 

 

Tipset mitt er å ta av "viftereima" og starte evt kjøre en liten tur uten. Da luker du utom det er veivhjulet som er std feil. Samt at du kan avskrive både dynamo, strammer og A/C kompressor. Er lyden der da så kan du jo starte jakten et annet sted på motoren ;) 

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

om d har vært reimspenningsdemperen hadde lyden vært konstant på tomgang,selv om clutch er både ute å inne :)
men som nevnt av fakeworth, huk av reima å fyr opp å se, er lyden fremdeles der så er d clutch\svinghjul relatert

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve med å huke av reimen, er lyden borte da er vel sannsynligheten for at det er reimhjulet stor. Håper det er årsaken, har lite lyst på en clutch/svinghjuls-jobb, er jo en drittjobb på disse bilene, dyr er delene også. Vil jeg kunne kjenne på reimhjulet om det er dårlig? Kommer tilbake til tråden når jeg har prøvd, håper jeg får tid imorgen.

Edited by Iceman66

Mine nåværende biler: 2005 Mondeo 2.0TDCI. 2004 Mercedes E220 CDI. Mine tidligere biler: 1968 rekord 1700, 1976 rekord 2000Berlina, 1976 Commodore 2,8 GSE, 1984 rekord 2,2i, Audi 80, 1990 hiace 2,0, 1992 Camry 2,2, 1991 mazda 323F 1.8 doch, 1991 MB 230 E, 1994 MB 220 E, 1996 Jeep Grand Cherokee 4,0 ( savner denne)

Link to comment
Share on other sites

Man kan såvidt kjenne det ja. Men jeg tok av innerskjermen på min og da kunne jeg tydelig se slitasjen og antydning til småspon et par steder. 

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke reimhjulet, var akkurat samme ulyd med drivreimen huket av, er nok svinghjul/clutch relatert. Er bare så rart at lyden forsvinner når motor begynner å bli varm.

Mine nåværende biler: 2005 Mondeo 2.0TDCI. 2004 Mercedes E220 CDI. Mine tidligere biler: 1968 rekord 1700, 1976 rekord 2000Berlina, 1976 Commodore 2,8 GSE, 1984 rekord 2,2i, Audi 80, 1990 hiace 2,0, 1992 Camry 2,2, 1991 mazda 323F 1.8 doch, 1991 MB 230 E, 1994 MB 220 E, 1996 Jeep Grand Cherokee 4,0 ( savner denne)

Link to comment
Share on other sites

Kan forsatt ver reimhjulet vist det er ubalanse i det eller løst, når du trykker inn cluthen blir jo det litt forandring i turtallet, og sikkert nok til at lyden forsvinner. Du kan ikkje demontere alt på bilen heller, lytt med eit skrujern og lokaliser kor lyden kommer ifrå.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...