Jump to content

MAF sensor feil, eller? 2010 TCDI


freeride800

Recommended Posts

Hei
Bilen går i
 safe mode å gir LMM/MAF feilkode, har byttet den, men samme skjedde. 

Den går i safe mode ved heavy pådrag i 4-5-6 gir (manuel)..
Noen mener at det kan være en tett EGR ventil da EGR og MAF samarbeider. Om EGR ventilen er potte tett så vil LMM vise sensor feil.
Bilen er utstyrt med olje fri KN filter, men kan ikke tro det er det som er feilen for etter LMM bytte så ble det kjørt 5 mil, å da kom samme kode opp igjen.
Noen sier det er Intake air temp sensor..

Noen erfaringer?

Edited by freeride800
Link to comment
Share on other sites

Hei

Bilen går i safe mode å gir LMM/MAF feilkode, har byttet den, men samme skjedde. 

Den går i safe mode ved heavy pådrag i 4-5-6 gir (manuel)..

Noen mener at det kan være en tett EGR ventil da EGR og MAF samarbeider. Om EGR ventilen er potte tett så vil LMM vise sensor feil.

Bilen er utstyrt med olje fri KN filter, men kan ikke tro det er det som er feilen for etter LMM bytte så ble det kjørt 5 mil, å da kom samme kode opp igjen.

Noen sier det er Intake air temp sensor..

Noen erfaringer?

Hei :) Har samme på min 08 2.0 tdci. Nå har jeg koblet ut egr, men det samme oppstår med pådrag. Diagnosen jeg tok selv, viser maf..men diagnose tunere tok, vise map. Har hørt at Mondeo er plaget med map-sensor, så er mest sannsynlig den som må byttes. Dvs at motoren overlader, eller lader for lite. Jeg vurderer å bytte båder air temp og map, da dette ikke er så alt for kostbart :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Da er det AIT sensor.. en av de

Byttet AIT sensoren min i dag, og bilen ble gulle god :) Hadde feilkode P010F, som går på MAF. Byttet først Map, så MAF, til ingen nytte. Prøvde då AIT sensoren, og da sluttet bilen å gå i nødmodus ved pådrag :) Dette er også den billigste delen å bytte :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bytta AIT'n.. Ikke prøvekjørt bilen enda.. MEN!!!

For det første så var AIT som sto i bilen sinnsykt skitten av sot/olje å anna fanskap. Når jeg tok av motor dekslet så var det mye olje/sot søl rundt å nedenfor AIT sensoren også (eller i det området). Har denne hardplastikk innsuget en tendens til å sprekke ettersom det grises til med olje/eksos etc etc??

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Btw bilen er feilfri :)

Å blokkeringen av EGR funka fjell. Ingen feilkode. PS: kjøpte en plate med hull i. Så den er ikke blokkert 100%

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bytta AIT'n.. Ikke prøvekjørt bilen enda.. MEN!!!

For det første så var AIT som sto i bilen sinnsykt skitten av sot/olje å anna fanskap. Når jeg tok av motor dekslet så var det mye olje/sot søl rundt å nedenfor AIT sensoren også (eller i det området). Har denne hardplastikk innsuget en tendens til å sprekke ettersom det grises til med olje/eksos etc etc??

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Btw bilen er feilfri :)

Å blokkeringen av EGR funka fjell. Ingen feilkode. PS: kjøpte en plate med hull i. Så den er ikke blokkert 100%

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Blokkeringen funker meget bra, da det ille hullet vil skape mer trykk i ventilen. Dette medvirkers så klart på å holde ventilen ren :D Så nå går bilen som den skal? Regner med det var AIT som kranglet på din også?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vanskelig å forklare å ikke har jeg bilen her. Men google det så ser du evt ett bilde fr motor rommet med 2 ringer. En blå ring, en rød ring (tror jeg)

Der er forklaringa også skrevet

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Vanskelig å forklare å ikke har jeg bilen her. Men google det så ser du evt ett bilde fr motor rommet med 2 ringer. En blå ring, en rød ring (tror jeg)

Der er forklaringa også skrevet

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Byttet AIT sensoren min i dag, og bilen ble gulle god :) Hadde feilkode P010F, som går på MAF. Byttet først Map, så MAF, til ingen nytte. Prøvde då AIT sensoren, og da sluttet bilen å gå i nødmodus ved pådrag :) Dette er også den billigste delen å bytte :D

Har du dele nr til IAT/AIT

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å forklare å ikke har jeg bilen her. Men google det så ser du evt ett bilde fr motor rommet med 2 ringer. En blå ring, en rød ring (tror jeg)

Der er forklaringa også skrevet

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Vanskelig å forklare å ikke har jeg bilen her. Men google det så ser du evt ett bilde fr motor rommet med 2 ringer. En blå ring, en rød ring (tror jeg)

Der er forklaringa også skrevet

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

20160819_163553_zpsse65dep9.jpg

20160819_163553_zpsse65dep9.jpg

Finner ikkje IAT sensor

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...