Jump to content

Vendehøyde cosworth


MK2_cosworth

Recommended Posts

Dette er ett tema med veldig mye "greier". 

 

Noen bygger med minimal squisklaring for maksimal squish-virkning og oppnår gode resultater med det.

Andre fjerner all squish og oppnår veldig gode resultater med det. 

 

Jeg fikk engang anledning til å spørre dem som jeg anser som de dyktigste i faget om akkurat dette temaet i forhold til YB motoren og svaret var overraskende. Det ble sagt at det spilte liten rolle og at det ikke var spesielt kritisk. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, 0,6 mm er uoriginalt lite så her har det selvsagt vært folk ute og klødd. 

 

Det er slik i praksis at jo lavere rådeforhold og jo høyere turtall man drar, større vendeklaring må man ha. På en Ford 2,9 V6 motor går det helt fint med ca. 0,7 mm vendeklaring. Grunnen er turtallsperre på ca. 5700 o/min. og ett rådeforhold på 1,81:1.

 

En bekjent hadde en turtallsvillig Cosworthmotor som var bygget med kun 0,8 mm vendeklaring. Turtallsperre var på over 8000 o/min og rådeforholdet rundt Cosw. originalt 1,66:1. Holdbarheten var elendig og stadige demonteringer viste at det var tydelige merker av stemplene i toppen.

 

Hvis dette var min motor så hadde jeg kjøpt tykkere toppakning evt. dreiet squish ringene på stemplene.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir fjernet så jeg får 1mm klaring på de i skrivende stund.. har satt inn billet veivbukker å "våte" foringer. Å blokka var nok planet en gang før. Blir nok noe turtall på den

En riktig klok avgjørelse slik jeg vurderer det. ;) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...