Jump to content

Ford Focus mk2 power steering malfunction


RstS2

Recommended Posts

Hei

 

Har en kompis som fikk denne feil meldingen (power steering malfunction) opp i dasjbordet her om dagen, stoppet og startet bilen igjen og feilen var borte( rattet var tungt når melding var der)2009 eller 2010 tdci 1,6 mk2, ikke under kjøring men ved start av bil.( keyless go og justering av styrings respons)

Søkte litt om dette og fant muligens en vanlig feil som var om Mk2 power steering pipes and hose replacement ( Virker som Ford har laget en erstatning som er forbedret)

Ikke noe servo olje/sprut i motor rom , startet opp igjen med panseret oppe og ingen synlig lekasje eller sprut eller ulyd.( er vel halv elektrisk?)

 

 

Det jeg lurer på om dette er kjent og vanlig og fordi jeg har så og si nesten makan bil og vil da vurdere og bytte dette før det evt skjer.( eller la ting være til det er ødelagt?)

Eller om det er noe annet som kan sjekkes? eller kan dette være helt tilfeldig?

 

Takk for alle tips og God Jul :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

hei

 

Liten update her.. sjekket kompisens bil og det var ikke noe spesielt synlig med irr, men uansett rengjort.

Feilen har ikke kommer tilbake på hans bil.

 

MEN,. nå har jeg ett spørsmål angende min, helt utrolig noe med styringen( trur jeg)

Jeg har slik justering av styre respons ,sport ,normal ,comfort

Har merket på siste kjøre tur så kommer det en slags dure,summelyd som følger turtall på motor, lyden forandrer seg litt etter hva slags modus jeg setter styringen på

har ikke sjekket noe enda men kan dette være for lite servo olje så den jobber litt mere? reim som er sliten?

Tips?

 

Update..sjekket litt under panseret og ser at det kommer litt røyk opp fra dynamo

Bare tilfeldig at lyden kom og gikk ved justering av styre respons

Regner med det er dynamoen som ryker snart da..ingen lade lampe som har lyset enda og alltid starta

Søkte litt på nettet og fant noen andre tråder med summelyd som følger turtall

Edited by RstS2
Link to comment
Share on other sites

Ja regner egentlig med det ja

Men sykt forskjel på priser på dynamo

Ford skal ca 5500

Bilekstra ca 4200 minus retur av gammel 1000,så kommer på ca 3200

Skruvat priser fra 2450

Noen ander bildele sjapper fra utlandet starter priser fra ca 1200 pluss moms og 200 kr i frakt så ca 2000 kr med 2års garanti

Tenker jeg bytter multi reim også..litt slitt ser jeg og tar vel med reim hjulet oxo

Noen anbefalinger? ☺

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Update

 

Den summe lyden som fulgte turtall hva dynamo ja..

Har da byttet dynamo, multireim og stramme hjul.. blei en ny bil :-)

Fikk pruta org dynamo på Ford til 4500.- , om det er bra eller ikke veit jeg ikke men var det beste jeg fikk til.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...