Jump to content

Mondeo 1,8 bensin. obd feilkode motortemp 107"C


Balltus12

Recommended Posts

Hei. Motorlampen på min Mondeo dukket plutselig opp for 3 dager siden. Slik er det med eldre og nyere biler i dag. Forsto ikke helt hva det kunne være så jeg koblet meg opp med OBD via blåtann. Der viser motortemperatur  107 grader. Denne varierer. 

Men det som er litt merkelig er at motortemperaturen inne i dashbordet viser helt korrekt . pilen står rett opp. Denne virker helt normal. Bilen går veldig fint uten problemer. Da lurer jeg på hvor disse signalene kommer fra som sier at motortemperaturen er 107 grader?  Noen som vet om dette er en bestemt føler?  For å si det slik så er gradene 0 når jeg starter bilen og stiger gradvis oppover og oppover til 107.

Setter jeg på varmeapparatet på max varme og vifta på fult synker den nedover. dette ser jeg på obd-en. Men pila til instrumentet i dashen står like fint rett opp.  Håper noen har vært borti dette. Vil jo tro at dersom termostaten er defekt ,så vil vel jeg se dette på instrumentet i bilen? (DVs pilen ikke er innafor sitt området? )               Jeg har en Mondeo 2001 modell

Hilsen Balltus 12

Edited by Balltus12
Link to comment
Share on other sites

Hei.  Jeg fikk ikke opp noen motorkode men en tekst. Feil motortemperatur . Var i kontakt med ford Mysen og ble forklart at det er 2 stykk motor følere på min bil når det gjelder motortemperatur.   Fikk denne mailen tilbake :

 

 

 

Hei!

Denne bilen har to temp.følere,en for motortemp. vist i display, og en som gir signaler til motorstyring.

Mest sansynlig feil i motorstyringtempføler som sitter under innsug.monifold.

 

 

Da er mitt spørsmål. Den kontakten på termostaten,er det den som viser temaraturen inne i bilen?  der hvor viseren peker rett opp?

 

Vil ikke akkurat plage mysen gutta alt for mye heller da dem har mye å gjøre. Så kanskje noen vet dette her.

:     

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...