Jump to content

TDCI 2,2 som sporadisk nekter å gå etter start..


Cossi

Recommended Posts

Har en Mondeo 2,2 2006mod som i vinter startet å tulle for meg. 

Startet med feilkode og kutt i kraft på motor. Kode sa EGR ventil så tok den ut og rengjorde den. Full av drit. Den var byttet ca 1 år tidligere. Etter rens av EGR gikk bilen feilfritt i 3 måneder. Så en dag etter jobb nekter den å starte. Dvs den starter men kveles umiddelbart. Som om startsperre eller noe elektronikk sier.. IKKE START. Etter en stund startet den, men legger en stor grå illeluktende sky etter seg. Går som normalt men etter en noen dager begynner den å nøkke/hoste under kjøring, særlig på lavt turtall eller etter å ha sluppet gassen i rundkjøringer/kryss. Nesten som bilen er forkjølt og hoster etter luft. Gir et lite nøkk for så å gå normalt igjen.  

Det kommer ingen feilmeldinger. Men så skjer d på nytt igjen at den ikke vil starte dvs nå skjer d ofte.. noen ganger starter den etter noen forsøk, andre ganger etter å ha stått urørt i noen timer eller over natta.

Har nå tatt service med nytt luftfilter og dieselfilter. Skiftet batteri og rengjort polsko.. Var en del eir på + polen. Hatt ute EGR ventil på nytt. Mye drit så den er på nytt rengjort. Har idag også skiftet kamakselsensor. Sjekket luftmengdemåler som var i orden. Bilen startet etterpå uten problem. Kjører en tur. Stopper. Nå nekter bilen å starte igjen. Dvs starter men dør/kveles umiddelbart. Noe elektronikk som sier NEI eller blanding som er riv ruske gal... 

 

Noen forslag??  Tenker nå å kjøre bilen til Ford for feilsøk. Men kanskje noen har forslag som kan spare meg for turen... 

Link to comment
Share on other sites

Prøvd dyserens på tanken? Mulig ett skudd i blinde men det var alt som skulle til for å fikse min defekte dyse for lenge siden :P

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Prøvd dyserens på tanken? Mulig ett skudd i blinde men det var alt som skulle til for å fikse min defekte dyse for lenge siden :P

Har prøvd 2 runder med dyserens siden i høst. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...