Jump to content

Complexity

Gjest
  • Content Count

    951
  • Joined

  • Last visited

About Complexity

  • Rank
    Ford RS

Medlemsinfo

  • Bosted
    Troms
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Contact Methods

  • Hjemmeside
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kjønn
    Male

Recent Profile Visitors

5720 profile views
  1. Heldigvis ikke så stort problem på elbiler kontra fossilt da: https://motor.no/elbil/nei-det-er-ingen-bolge-av-elbilhavarier-med-flatt-batteri/192441 VW ID.3 er vel bilen som drar opp statestikken. Den ble sluppet på markedet alt for tidlig så VW sku slippe bøter.
  2. Mange elbiler passer ikke på 12V batteriet sitt og får derfor ikke "start" i kulda. Helt riktig det. Kan ikke forstå at de feiler såppas på en så enkel oppgave. Men er jo litt morsomt at det er det gode gamle blybatteriet som er problemet. Men virker som de begynner å gå over til 12V lithiumbatterier nå da. Iallefall Tesla.
  3. Tror du burde sette deg inn i grunnlaget som ble brukt for å lage artikkelen om at diesel renser luften 😅 det er syyltynt. Og Adblue fryser ved -11 grader omtrent så er det kaldere enn det slipper motoren ut alt mulig. https://motor.no/diesel-nissan-opel/nye-dieselbiler-forurenser-mye-mer-enn-man-tror/118100 Den med bunnpannen og hullet er jo litt spesielt med Jaguar. Helt flekk nytt batteri med bytte koster 110 000kr på min Tesla. Har dog tilgode å høre om en eneste en som har betalt dette da og ikke fått det dekket på garanti eller forsikring. Jaguar har jo brukt noe lim som koster 130 tusen?!? Er jo helt sinnsykt.
  4. Hva tror du løsningen kan være da? Gass? Er vel ganske utprøvd og har vel ikke tatt helt av.. :p Etter halvannet år med elbil er jeg ikke i tvil om at dette er fremtiden. Er jo ingen ulemper foruten om rekkevidde og ladetid på langtur, men begge disse "problemene" blir adressert i nærmeste fremtid. Ellers bare digg å ha varm bil på 3 minutter som går som ett uvær og er tilnærmet gratis i bruk. Hydrogen i personbiler har jeg ingen tro på. Bilene som finnes nå har kort rekkevidde, de er trege, må fylles med svindyrt eksplosivt drivstoff under høyt trykk, krever hyppig service for å sjekke etter lekasjer fra hydrogentankene og har veldig få plasser man kan tanke. Bagasjeplassen er jo pg begrenset av de store tankene. Og det er jo bare elbiler hvor de har bytta ut halve batteriet med en brenselcelle. Som forøvrig har begrenset levetid og må byttes etterhvert. Sikkert litt kostbart det og. Nei takke seg til at elbilen ikke trenger service. Da får man jo mere tid til å skru på søndagsbilen? :D
  5. Haha, Zoe er ikke det man burde assosiere elbil med. De første utgavene kunne man vel ikke hurtiglade, og siden de bruker motorviklingene som batterilader kan de bare lades på TN nett. Noe de fleste hus i Norge bygget før 2000 ikke har... Er veldig få Zoe her i Tromsø. Tipper det er en grunn til det 😛
  6. Tja vi får se. Ca 900km rekkevidde på Avensisen jeg kjører om dagen, og nye Tesla Model S har 850km, så rekkevidden på elektrisk begynner å matche iallefall. Og utviklingen på elektrisk er jo satt i høygir nå hos de fleste produsentene. Ford skal jo kun ha elbiler fra 2030 så de satser iallefall på det. https://www.tu.no/artikler/dette-er-siste-tiar-ford-selger-personbiler-med-forbrenningsmotor/506919
  7. Tja.. Man har jo Hydrogen.. Som i praksis også er elbil bare med kraftverket på slep.. Ellers vet jeg ikke om det er så mye annet som kommer?
  8. Prøv den så får du interesse
  9. Tenker bare det kan være greit å være tidlig ute om man vil ha flere medlemmer hit og mere diskusjon. Nå er det vel bare elbilforumet og Facebook som brukes til å diskutere Mach-e, og vil tro folk her med mekanikerbakrunn og som kansje jobber hos Ford har mye på hjertet som kan deles. Ford skal jo investere en del: https://www.tv2.no/broom/11943934/
  10. Ford har jo kommet med en elektrisk "Mustang" som jo mange har fått med seg. Er ikke noe kategori for den her? Som jeg finner iallefall? Den passer kansje ikke inn i Mustang delen av forumet siden det eneste den deler er navnet... Ford har vel planer om å komme med flere elektriske biler fremover så kansje vi burde få en elbil kategori?
  11. Dette burde man jo selfølgelig sjekke på forhånd, men bor man i hus er sjansen stor for at man kan få det montert ganske billig. Elektroimportøren selger "ferdig montert" pakker til 14 tusen med ladeboks og montering. Det har man jo spart inn på kort tid med å slippe å fylle drivstoff. Selv bor jeg i blokk og har ikke mulighet til å lade hjemme, men siden jeg har strøm på jobben fyller jeg den bare opp der når det trengs. Det har gått helt fint hitti men regjeringa har jo bestemt at borettsslag er pliktig til å ordne ladeplasser, så til sommeren får vi 6 ladere på parkeringsplassen. Regner med flere naboer og bytter bil da. Forøvrig så varierer ikke prisen for lader med bilmerke. Alle biler som selges i dag lader med en plugg som heter Type 2. Eneste bilen jeg vet om som ikke har det er Nissan e-NV200 som er en varebil med lav rekkevidde. Den bruker Type 1 og må ha adapter for å lades på Type 2. Men kan fint bruke samme ladeboks på den og. Må ikke ha ladeboks for å få ladet heller. Er lov å lade med vanlig stikk eller 3-fase om det er "nød". Så spørs det jo litt selv hva man definerer som nød. Alle biler leveres med en "nødlader". Har forøvrig en Nødlader til en e-golf liggende. Den funker flott på Teslan min så slike ting er og kompatibelt.
  12. Svevestøv blir det jo så lenge noen kjører med piggdekk, og salt blir det jo så lenge det saltes. Har aldri helt skjønt den saltingen. Har kjørt litt i Finnland på vinteren hvor de ikke salter og veien der er jo mye bedre. Men det er vel mindre av dette antar jeg?
  13. Trenger jo ikke kvitte deg med noe. Går jo bra å ha begge delene. Må jo det om du skal inn til Oslo eller Bergen i fremtiden 😛
  14. Nei kan ikke helt sammenlignes. Har Webasto på Forden og det er absolutt bedre enn ingenting, men den må jo stå på minst 20 minutter (kontra 3 på elbilen) og den gir bare litt lunk på motoren som forsvinner igjen så snart den startes. Mulig varmeren er for liten til motoren? Det kan iallefall ikke sammenlignes med elbil som blir varm med en gang. Skal jeg på butikken en tur starter jeg varmen i det jeg kler på meg skoa, så er det varmt å godt inni bilen til jeg kommer ut. Tror ikke mangle Dieseler klarer det. Og klarer de det så er det ved hjelp av strøm.. Enten ved å ha elektrisk varmeapparat som noen av Mitsubishi sine hybrider har, eller med kupevarmer.
  15. Nja, jeg kjører en Subaru Forester som firmabil og den blir aldri varm.. Og setevarmen er det slappeste jeg har vært borti noen bil så man må kle seg.. Men Toyota er ikke det verste på varme nei. De har ofte en tillegssvarmer som hjelper godt på (som en del Ford også har. Mondeo MK3 blandt annet) men bilen må jo startes først og eksosen fra denne finner ofte en vei inn i kupeen.. Men greia med elbiler er at det blir 23 grader inni den iløpet av få minutter, og man benytter jo strøm fra veggen til denne oppvarmingen så går ikke ut over rekkevidden. Så den står alltid varm å klar om morran når man skal avgårde. Slipper å skrape ruter eller bryte opp dører. Ikke noe lyd eller eksos av den heller så kan fyre så mye man vill uten å få naboklager.
×
×
  • Create New...