Jump to content

Recommended Posts

Posted

Endringen ble lagt ut som høring i 2019 https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering?key=2601290

Nå skal det gjennomføres https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side10/id2843542

De som har lest i høringen ser at Statens  vegvesen vil at Politet skal ha noe av ansvaret, mens Politiet vil at Statens vegvesen skal ha det fulle ansvar. Uansett så ender det med at staten skal på banen med kontroll over motorsportforbundene.

AMCAR som sammen med NAF trakk seg fra NBF i 2017 har lagt ut denne pressemeldingen https://amcar.no/aktuelt/motorsportforskriften+endres+endelig.html

Det er mye støy på face som normalt er på face der saken er lagt ut, men det er ingen som skriver noe om at det kreves et nytt motorsportforbund om ting skal skje uten bruk av NBF. Mulig den organiserte motorsportidretten som rally, drag, racing o.l får det lettere med nytt forbund, men jeg ser ikke hva Ford Club Norway kan få av fordeler med nytt forbund vs. NBF på banedager.

Lisenser og forsikringer forsvinner ikke med denne lovendringen så nye forbund trenger penger i kassen akkurat som NBF.

Amcar mener dette betyr at Norge får en motorsport som er mer åpen og inkluderende - av utøvere, for utøvere.

Så da er spørsmålet mitt hvem av utøverene skal/vil ha verv i nye forbund, og skal det drives på kveldstid hjemme på kjøkkenbordet eller i kontorbygning med dugnad, timebetalt eller heltids årsverk? 

Trackday.no er nevnt av AMCAR.
Trackday.no har 3 faste årsverk. De arrangerer kjøring på Rudskogen på søndager og hverdager. Det koster 1995kr for 1 dag kjøring. Det er uten engangsførerlisensen på 200kr fra NBF. Trackday kjører sitt eget opplegg med sporkjøring hvor du må ha registrert bil med skilt, kjøredress er valgfritt, og forsikring er noe du selv må skaffe da Trackday ikke har videreført forsikringsavtalen de hadde med IF i 2019. https://www.facebook.com/trackday.no/posts/2389477811288299/

Vi er ikke i samme liga som trackday.no. Vi kan ikke overleve med kun sporkjøring og kun registrerte biler på skilt så vi kjører under NBF på Vålerbanen. FCN har et godt samarbeid med NBF. Vi kan heller ikke overleve med å ta 1995kr for 1 dag med kjøring.

Vi hadde medlemspris på 1200kr for 1 dag på Vålertreffet 2019. I de 1200kr var NBFlisensen på 200kr inkludert.
Ikke-medlem var 1500kr for 1 dag.

Jeg har ingenting mot Trackday.no. Skulle gjerne kjørt med de om jeg hadde nye Mach 1 som er den råeste 5.0 Mustang satt opp for banekjøring fra fabrikk, men den koster ikke 602K i norge slik som i sverige. Så får heller ta 80talleren min andre steder hvor den hører hjemme.

Det eneste jeg ser av nytte i nye forskriften her og nå er at det blir fritak for fartsgrensen på 80 km/t på trening, løp og banedager.

Mye tekst det ble på deg nå, men da vet du mer hvor relevant nye forskriften er for oss med banedager.

Glemte denne da:

AMCAR vil om litt gå ut med en invitasjon til våre klubber og andre interesserte med det formål å etablere et forbund som ivaretar interessene for aktivitet med bil på bane og lukket område. Et forbund der det skal være plass til alle som bidrar til at aktiviteter med kjøretøy og motorsport på bane og lukkede områder kan skje.

Noen her som vil representere FCN i det nye forbundet?

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

  • 2 months later...
Posted

Motorsportforskriften ble endret 18 juni.

Kortversjonen er at det som er endret er ordlyden så lenge det ikke er dannet noe nytt forbund.
Får også legge til at Statens vegvesen får en stor rolle med nye forskriften.

AMCAR har lagt ut en tekst i sakens anledning https://amcar.no/aktuelt/motorsportforskriften.

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

  • 7 months later...
Posted

Nytt motorsportforbund er stiftet 11.02.2022.

Pressemelding: https://amcar.no/aktuelt/motorsport+norge+-+nytt+motorsportforbund+er+stiftet.html

Hva FCN gjør i den anledning finner du i Klubbforum på forumet.

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

  • 3 months later...
Posted

Det nye forbundet Motorsport Norge ble godkjent av Statens Vegvesen 25.05.2022.

Forventet oppstart er 1 juli 2022.

Pressemelding: https://amcar.no/aktuelt/motorglede+for+alle+-+godkjent+forbund.html

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...