Jump to content

FORD´N i Larvik


xr4ti

Recommended Posts

Mange Fordentusiaster fra Vestfold som har noe år på baken husker nok "Ford´n" i Larvik. Larvik Automobilforretning AS ble etter hvert kun bilforretning og bilverksted samtidig som de byttet navn til Ford Larvik mens motorverkstedet ble eget firma (Larvik Motor mener jeg det het) og flytte maskineringsvirksomheten til en annen del av byen. Selve bilforretningen flyttet også ut av disse lokalene en gang på slutten av 80 eller tidlig 90-tallet mener jeg å huske Jeg husker at Ford var i disse lokalene som er med i filmen fordi en bekjent kjøpte en 76-77 Ford Taunus der tidlig på 80-tallet. Ford Larvik ble sammen med alle Ford-forhandlere i Vestfold kjøpt opp av Bilservice AS og er i dag Ford-forhandler i Larvik, Sandefjord, Tønsberg og Holmestrand samt Kongsberg. Bygget som er med i filmen er i dag en Meny-butikk.

Helt tilfeldig fant jeg denne gamle filmen fra 1956 som viser et helt nytt verkstedanlegg. Fantastisk nostalgi fra den gang mekanikere var spesialiserte til sine oppgaver og det aller meste ble reparert. At det den gang var Norges nest største bilverksted var jeg ikke klar over. Cortinaen jeg hadde for noen år siden fikk motoren overhalt der midt på 70-tallet. Uansett, filmen gir nesten tre kvarter med norsk Ford-nostalgi fra 50-tallet 😉

 

Edited by xr4ti
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...