Guest YBD Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Hva er egentlig fordelen med ex. wastegate? Trengs det bare ved høy trim-faktor?
Guest Hovden Racing Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 Hva er egentlig fordelen med ex. wastegate? Trengs det bare ved høy trim-faktor?<{POST_SNAPBACK}> Ja, "trengs" vel kun over 450hk vel?
Guest Komfort Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 Hva er egentlig fordelen med ex. wastegate? Trengs det bare ved høy trim-faktor?<{POST_SNAPBACK}> Det er vel lettere å regulere trykket, da den eksterne wastegaten oftest har mye høyere kapasitet. Audi kjører jo med dette på 230hk turbomotor.
RS 1000 Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Hva er egentlig fordelen med ex. wastegate? Trengs det bare ved høy trim-faktor?<{POST_SNAPBACK}> Den største fordelen er at man kan velge mellom ett større utvalg av turboer. Dette hadde større betydning før, for nå er det ett meget godt utvalg av turboer med integret wg, faktisk helt opp til 700 hk. En annen fordel er at man kan gjøre flødet til og fra wg mer gunsig slik at flødet til og fra turboen ikke forstyrres så mye. Dette gir lavere mottrykk, noe som fører til bedre respons og kanskje høyere effekt. Den siste og kanskje største fordelen med eksterne wg er at man kan velge turbinhus med 2 delt innløp. Dette er den beste løsningen, men den trenger da ideelt sett 2 stk WG, en for hver inngang, ellers "er vitsen vekke". Min meninge er da at ekstern WG er noe som TRENGS heller sjelden, men som har sine dyrkjøpte fordeler. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now