Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som i det hele tatt har peiling på hva den batterimåleren egentlig måler? Jeg har to målere. Oljetrykk og den batterigreia. Den måler ikke spenning hvertfall, den står vanligvis helt i ro. Helt til i kveld, da jeg spilte musikk så buksa flagra :P Da steg måleren, og jeg begynte igjen å lure på hva denne egentlig måler....

Noen som vet?

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Posted

hvis det er et amperemeter måler det strømforbruk kontra produksjon.. altså hvis det kommer inn 50A fra dynamoen og bilen bruker si 60A skal pila stå på -10...

men som sagt vet jeg ikke hva det er du har uten ett bilde eller lignende..

hvis det er et voltmeter er det ladespenningen når du kjører du måler og den skal holde seg tilnærmet i ro mens motoren er i gang.. bittelitt forandring med turtallet, men laderegulatoren skal holde spenninga stabil.. :) men hvis du bruker mye strøm(f.eks. anlegget) kan pila hoppe litt med basslagene og stige til normal igjen etterpå...

mest sannsynlig voltmeter du har... det er det vanligste.. :)

Posted

Granadaen ble levert med Ampermeter, som måler strøm fra dynamo i forhold til strøm fra batteri. Ikke helt godt forklart, men men.

Når du bruker mer strøm enn dynamoen produserer går den mot minus siden, og omvendt.

Hvis den funker som den skal, skal den dra seg mot minus når du starter og så til pluss etterpå, og sakte sige mot nøytral ved kjøring.

den er koblet til pluss (B+) på dynamoen og pluss polen på batteriet.

den vil da finne"jording" i det punktet med minst strøm for å si det enkelt og litt ukorrekt. Veldig viktig å ikke koble den til pluss og minus, da ryker den.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Posted
hvis det er et amperemeter måler det strømforbruk kontra produksjon.. altså hvis det kommer inn 50A fra dynamoen og bilen bruker si 60A skal pila stå på -10...

men som sagt vet jeg ikke hva det er du har uten ett bilde eller lignende..

hvis det er et voltmeter er det ladespenningen når du kjører du måler og den skal holde seg tilnærmet i ro mens motoren er i gang.. bittelitt forandring med turtallet, men laderegulatoren skal holde spenninga stabil.. :) men hvis du bruker mye strøm(f.eks. anlegget) kan pila hoppe litt med basslagene og stige til normal igjen etterpå...

mest sannsynlig voltmeter du har... det er det vanligste.. :)

Jeg vet såpass at voltmeter er det IKKE...

Forklaringa til Gess hørtes ganske logisk ut, Men hvorfor gikk pila mot pluss når jeg skrudde opp anlegget det det gikk? Alle lysene i bilen blinket og greier, så de basslaga bruker en del strøm :rolleyes:

Ellers om dagene så har pila bare stått på midtpunkt, uten å røre på seg i det hele tatt. Siden jeg fikk bevegesle på den i går, så begynte jeg å lure på om den kanskje faktisk fungerer allikevel...

1982 Ford Granada 2,8 GL

Posted

Hvis du hade motoren i gang er det jo ikke umulig at dynamopen fant ut ae den skulle kompensere litt for det økte forbruket, og at den gjerne tok litt hardt i.

Tror egentlig de målerne lever litt sitt eget liv.

Jeg hadde en gang problemer med laderen i fuktig bergensvær, kjørte i en dam og to og da pendlet måleren mellom + og -, med større utslag enn hva som sikkert var reelt. Jeg hadde koblet voltmeter og, og det gikk fra 8 til 14 volt, levde sitt eget liv den også :)

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Posted

Hørtes ikke stabilt ut :P Har egentlig ikke sånn stor trua på den måleren der, beveger jo nesten aldri på seg så... Hadde jo gått an å skifta den ut med voltmeter ;)

1982 Ford Granada 2,8 GL

Posted

Når de funker så er de grei å ha, men et voltmeter koblet på riktig måte gir like god info. Eneste er at Ampermeteret er jo originalt, blir gjerne ikke så pent å skifte, men det er jo bare å stappe inn et voltmeter en eller annen plass. :)

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021