I vår fikk jeg vite at en fjær var røket foran (Focus 2007 - 190 000 km). Jeg har ikke hørt om at fjærer ryker uten at man har vært ute for en smell som har skadet både dekk, hjul og oppheng mer. Men hva vet jeg. Slites de, materaltretthet? Et ganske nytt sommerdekk viste seg være slitt skjevt, og jeg ville bytte det seklv om det var minst 5 mm på den minst slitte siden. Men verkstedet ment jeg da måtte ta frostillingskontroll med sjekk av spissing. Det var da de oppdaget det, måtte bestilel fjære og fikse det en uke senere. Heldigvis skule det ikke være farlig, siden fjøre satt på plass der den skulle. Nå tar jeg ikke lett på slikt med dekk, bremser, styring og hjuloppheng. Kjører gjerne et vrak, bare de tingene garantert er på stell. Jeg er merket etter to hendelser langt tilbake i tid. I 1983 havnet jeg utfor veien, ned en skrent og ut i en flomstri elv, med fullt rundkast og det hele. Forloveden og jeg kom fra det med livet i behold, såvidt. Mistet styringen fullstednig, uten at det var glatt. Absolutt ikke sovnet. Noe gikk plutselig i filler på den 6 år gamle Fiestaen den dagen, på vei over fjellet, med mye telehiv. En annen gang, ca 1991, da kona brukte bilen og hadde med våre barn, hadde jeg dagen før fått skiftet hjul (dekk). Hjul løsnet i fart! Hun fikk stanset før det gikk til helsike. Men ikke artig å sitte strandet i en Escort med kun 3 hul, i bunnen av verdens dypeste undersjøiske tunnel, med to små barn. Jeg saksøkte ingen, men en mekaniker mistet jobben. Kona kjørte aldri bil på langtur etter det. Så jeg er vel litt følsom med dette. Jeg har mistanke om at fjæra kanskje røk så langt tilbake som i fjor sommer, etter en tur på - ikke grusvei, men gov, uplanert grovpukk - et øde sted jeg hadde forvillet meg med GPS og ikke engang fikk snudd. Det gikk altså godt, men tanken på kanskje å ha kjørt med knekt fjær i 10 måneder gjør meg skjelven. Service og EU-kontroll avslører ikke slikt. Dekkene gjør. Ba om at støtdemperne skulle skiftes med det samme, enda de sa de var i orden, og der er dyre greier. Hvor mange km kan en støtdemper egentlig vare? Er det noe poeng å skifte dem før de er merkbart utslitte?