Jump to content

knutsp

Gjest
  • Posts

    6
  • Joined

About knutsp

  • Birthday 04/21/1958

Medlemsinfo

  • Bosted
    Fredrikstad
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Profile Information

  • Kjønn
    Male
  • Bosted
    Fredrikstad

knutsp's Achievements

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel (1/6)

  1. I vår fikk jeg vite at en fjær var røket foran (Focus 2007 - 190 000 km). Jeg har ikke hørt om at fjærer ryker uten at man har vært ute for en smell som har skadet både dekk, hjul og oppheng mer. Men hva vet jeg. Slites de, materaltretthet? Et ganske nytt sommerdekk viste seg være slitt skjevt, og jeg ville bytte det seklv om det var minst 5 mm på den minst slitte siden. Men verkstedet ment jeg da måtte ta frostillingskontroll med sjekk av spissing. Det var da de oppdaget det, måtte bestilel fjære og fikse det en uke senere. Heldigvis skule det ikke være farlig, siden fjøre satt på plass der den skulle. Nå tar jeg ikke lett på slikt med dekk, bremser, styring og hjuloppheng. Kjører gjerne et vrak, bare de tingene garantert er på stell. Jeg er merket etter to hendelser langt tilbake i tid. I 1983 havnet jeg utfor veien, ned en skrent og ut i en flomstri elv, med fullt rundkast og det hele. Forloveden og jeg kom fra det med livet i behold, såvidt. Mistet styringen fullstednig, uten at det var glatt. Absolutt ikke sovnet. Noe gikk plutselig i filler på den 6 år gamle Fiestaen den dagen, på vei over fjellet, med mye telehiv. En annen gang, ca 1991, da kona brukte bilen og hadde med våre barn, hadde jeg dagen før fått skiftet hjul (dekk). Hjul løsnet i fart! Hun fikk stanset før det gikk til helsike. Men ikke artig å sitte strandet i en Escort med kun 3 hul, i bunnen av verdens dypeste undersjøiske tunnel, med to små barn. Jeg saksøkte ingen, men en mekaniker mistet jobben. Kona kjørte aldri bil på langtur etter det. Så jeg er vel litt følsom med dette. Jeg har mistanke om at fjæra kanskje røk så langt tilbake som i fjor sommer, etter en tur på - ikke grusvei, men gov, uplanert grovpukk - et øde sted jeg hadde forvillet meg med GPS og ikke engang fikk snudd. Det gikk altså godt, men tanken på kanskje å ha kjørt med knekt fjær i 10 måneder gjør meg skjelven. Service og EU-kontroll avslører ikke slikt. Dekkene gjør. Ba om at støtdemperne skulle skiftes med det samme, enda de sa de var i orden, og der er dyre greier. Hvor mange km kan en støtdemper egentlig vare? Er det noe poeng å skifte dem før de er merkbart utslitte?
  2. Etter drøyt 8 år og nesten 200 000 km med dette kjære kjøretøy har ryggesensoren slått seg vrang. Nei, jeg har ikke rygget 200 000 km :-) Den piper nå kontinuerlig straks jeg legger inn revers uten at det er noen hindring bak. Etter noen sekunder slutter den å pipe, men reagerer så ikke på hindringer om det så er en fjellvegg 10 cm bak. Ganske unyttig, og litt irriterende. Bare en påminnelse om å se ekstra nøye bakover, også før keg setter meg i bilen. Jeg hater å rygge, spesielt utenfor butikker, når jeg ikke kan være helt, helt sikker på at det ikke er en skjult hindring (les små barn) bak. Jeg har dermed blitt så overforsiktig at jeg nesten er et trafikkhinder, eller en tålmodighetsprøve for andre som må vente på at jeg får rygget ferdig. Noen som har vært borti dette, og hvilken komponent kan det være feil med (styringen, en enkelt sensor)? Sensorene i bakfangeren ser ok og uskadde ut, samt rimelig rene, med et helt utrent øye. 1.6 Ghia aut. 2007
  3. knutsp

    Antispinn

    En rund stein eller flere, eller litt grus, så lite at man ikke ser det, kan få høyre forhjul til å rotere raskere enn de andre hjulene, et øyeblikk. Da slår antispinn inn straks, men kobler også ut straks etter. Det fører til en alarm som sees som at antispinn-indikatoren blinker noen ganger. Også svært ujevn vei kan føre til at et hjul må tilbakelegge litt lengre vei enn det normalt skulle etter beregning, og selv det trigger antispinn et øyeblikk. Systemet er svært følsomt og hurtig, noe det jo må om det skal være effektivt når det virkelig er glatt. Jeg får utslag (alarm-blink) flere ganger årlig uten at det virkelig er glatt. Som regel kun litt grus i en krapp sving eller veikryss, kombinert med litt for kraftig gasspådrag. Jeg vil i alle fall tro en stein i visse tilfeller kan utøse samme. I alle fall tror jeg ikke en sensor er skadet eller truffet, da beskrivelsen av alarmen virker helt normal. Jeg tipper du vil se samme flere ganger. En bitteliten isssvull gir samme kortvarlige utslag, om du passerere den sakte. men under akselerasjon eller i oppoverbakke. Og ved utslag blinker den lampen alltid minst 4 ganger, selv om spinn-situasjonen forlengst er forbi. Dette er trolig for å gi oss en merkbar advarsel om det (kanskje) var litt glatt.
  4. Dette med benplass til baksetepassasjerene har for meg, i likhet med, tror jeg, de fleste bilkjøpere, meget begrenset betydning. Som regel er det barn eller ungdom der bak, og som regel på korte turer. Å ha egne dører til baksetet er dog vesentlig, når man først skal ha noen der. Dessuten sitter jeg, som fører, ganske oppreist, dvs at seteryggen ikke heller så mye bakover. Det spiser av beinplassen. Jeg har selv sittet en del bak førerplassen i min egen Focus, og synes det er ok, enda jeg er 191 cm. Faktisk vel så god plass som i en typisk drosje, der sjåføren ofte liker en tilnærmet liggende kjørestilling. Så jeg kunne aldri tenke meg å heve meg opp til en Mondeo til fordel for Focus kun av den grunn. Og Focus av i dag (2007+) er jo særdeles voksen, men har beholdt mye av snertenheten til en mellomstor bil. Mondeo gir mer ren kjørekomfort, dels på grunn av tyngden, og mer bagasjeplass om man stadig reiser med mye av det, med folk i baksetet. Uten baksete (nedfelt) har en Focus ENORM plass, har jeg stadig erfart. En Mondeo, kanskje med større motor og i alle fall mer tyngde gir adskillig mer drivstoffforbruk på korte reiser og i bytrafikk. På langtur overgår den klart Focus, men jeg kan neppe tenke meg å legge så stor vekt på det, på tross av at jeg årlig reiser på veldig lange turer (Italia/Spania).
  5. knutsp

    DAB Radio

    Er det (den fra Ford selv) noe man kan ettermontere? Min forhandler har ikke opplyst meg om at det skulle være et alternativ. Har Focus fra 2007.
  6. Har når Focus 1.6 ghia bensin automatic 2007, 5 dørs kombi, mørk rød metallic med det meste av utstyr, inkl. kupevarmer.

  7. knutsp

    DAB Radio

    Jeg har montert MediaDAB kjøpt hos radiobutikken.no. Det er en slags forsats (eller rettere sagt "baksats") som kan betjenes 100% fra rattets media-knapper. Det følger med en antenne som må monteres på et område av frontruta som ikke er skjermet mot varmestrålig og ikke har varmetråder, som for Autopass, altså bak speilet. Montert og programmert riktig i forhold til ratt-knappene, gir den full adgang til alle funksjoner (telefon, stemmetyring etc.) mens DAB er på, eller til FM/CD/AUX når DAB er slått av. I praksis bør ett programvalg på radioen reserveres DAB. Den fungerer slik at den leverer et FM-signal med RDS (!), konvertert fra DAB-mottakingen. Ingen av knappene på radioen påvirker DAB, utenom eventuelt en av knappene 1 til 6, som man bør ha innstilt på frekvensen til MediaDAB og kun brukes når DAB er aktiv. Eneste mulighet for interaksjon med MediaDAB er via kontrollene på rattet, som dels brukes på en litt annen måte enn man er vant med når DAB ikke er på. MediaDAB har stemme-bekreftelse på kommandoene som standard, men de kan, når man blir lei dem, skrues av via menyen, som også kun kan betjenes fra rattets knapper. Betjening ut over "neste kanal", eventuelt "neste favorittkanal" er kanskje noe kronglete, og man bør lese manualen nøye for fullt utbytte. Man bør også nullstille den rett etter installasjon, slik at den tar inn alle blokker og alle kanaler i det norske nettet. Mottak er glimrende i Oslo-området, men varierende akseptabel til dårlig på veier i byer utenom der DAB er ferdig utbygget. Man kan montere utvendig antenne om man er utålmodig. Et viktig gode er at man lett kan skru av DAB og bruke FM når det trengs. Når man skrur av MediaDAB er all betjening som før, dvs, Volum ned/opp/ned/opp i sekvens skrur MediaDAB-modulen på/av. Spesielt viktig for meg var at telefon-handsfree via Bluetooth kunne brukes som før. Har man ikke ratt-kontroller kan man visst kjøpe en ekstra fjernkontroll. Etter litt monteringstrøbbel hos min lokale forhandler er jeg nå godt fornøyd med MediaDAB, men ser frem til at Norkring blir ferdig med utbyggingen i løpet av året eller 2014. Lyden er ok, men den blir jo aldri kvalitetsmessig bedre enn perfekt FM-mottaking, via en slik løsning. Men jeg har nå ca 20 kanaler (alle varianter medregnet). Antalle tilgjengelige kanaler bør være et hovedpoeng når man anskaffer DAB i dag. MediaDAB støtter forøvrig, og selvfølgelig, DAB+, standarden som vil komme. Prisen var ca kr 3000,- og oppfølgingen fra radiobutikken.no var upåklagelig. Anbefales.
×
×
  • Create New...